Genius: Ben jij geniaal? (review)

0

Sommige boardgames moeten het hebben van een unieke setting of indrukwekkende spelborden en -stukken. Zo niet Genius, dat geen franjes nodig heeft om een oerdegelijk spel te zijn. Genius slaagt er immers in eenvoud en diepgang samen te brengen in een strak, kleurig jasje. Die combinatie wordt blijkbaar gesmaakt, want tussen 2004 en 2010 won Genius maar liefst 7 prijzen in onder andere Rusland, Japan, Oostenrijk, Amerika, Duitsland en Brazilië. Om maar aan te tonen: Genius is een universeel toegankelijk spel.

Genius is een strategisch spel voor 1 tot 4 spelers vanaf 8 jaar. Iedere speler begint het spel met zes speltegels. Deze speltegels zijn in feite twee aansluitende zeshoeken waarop twee symbolen staan. Iedere speler plaatst tijdens zijn beurt een tegel op het spelbord op zo’n manier dat een van de twee zeshoeken grenst aan een tegel op het bord met hetzelfde symbool. Een beetje zoals dominostenen, dus.

Vervolgens scoor je punten. In het eerste spelletje dat je speelt, gaat dat niet zo intuïtief, maar je leert al doende snel genoeg hoe de vork in de steel zit: vanuit elk symbool op je tegel kan je 5 rechte lijnen trekken. In elke van deze lijnen tel je het aantal aaneengesloten gelijke symbolen op andere tegels op het speelbord. Het aantal punten dat je voor een bepaalde kleur scoort, duid je vervolgens met een scoreblokje aan op je scorebord.

beispiel2

Vanuit de geplaatste tegel (met de rode stippen) scoor je 2 punten voor geel en 3 punten (2+1) voor blauw.

Als je een tegel geplaatst en gescoord hebt, mag je een tegel bijnemen tot je er weer 6 hebt. Voordat je je tegels aanvult, mag je er ook voor kiezen al je tegels weg te leggen en er 6 nieuwe te nemen. Dit kan alleen maar als je geen tegel hebt van de kleur waar je het minste punten voor gescoord hebt. Bovendien mag je, als je 18 punten in een bepaalde kleur behaald hebt, “Genius!” roepen en een extra tegel plaatsen. Het aaneenrijgen van bonusbeurten is een succesvolle manier om meer tegels op het bord te krijgen en dus hogere punten te scoren. Het spel eindigt immers wanneer er geen tegels meer op het bord geplaatst kunnen worden. Let op: de eindscore van een speler is gelijk aan de score van de kleur waarin hij het minste punten heeft gescoord. Het heeft dus geen zin om je toe te leggen op een enkele kleur. Het maakt niet uit dat je voor 5 van de 6 kleuren een maximumscore hebt, want als je voor die 6e kleur maar 1 punt hebt, is je eindscore dus nog steeds 1. Diversifiëren is dus de boodschap en net dat gegeven zorgt ervoor dat Genius zijn spelers soms voor interessante strategische keuzes stelt.

Wie een beetje afwisseling wil, kan ook de variante regels voor een teamspel voor vier spelers of voor een solospel eens proberen. Deze zorgen ervoor dat Genius een vrij hoge herspeelwaarde heeft en bovendien ook leuk is om eens solitaire te spelen.

Vormgeving

Genius_CMYK
Niet alleen de gameplay is elegant en eenvoudig: hetzelfde kan immers ook gezegd worden over de vormgeving. De verschillende vormen en felle kleuren springen in het oog als een paradijsvogel en ogen erg aantrekkelijk. Bovendien zorgt een handig opbergzakje voor de tegels en sluitzakjes voor de scoreborden en -blokjes ervoor dat het spel netjes opgeborgen kan worden en je niet met een primordiale chaos wordt geconfronteerd wanneer je de doos opent bij een volgende speelsessie. De tegels en scoreblokjes zijn vrij licht, waardoor het spel handzamer wordt, maar ook vatbaarder voor ongelukkige uitschuivers tijdens het spelen.

Leerbaarheid

De manier waarop punten geteld worden en het feit dat er op het einde naar je laagste score gekeken wordt, lijken misschien niet evident, maar duik in je eerste spelletje Genius en je bent meteen vertrouwd met de regels. De diepgang van het spel zit hem immers niet in nodeloos ingewikkelde regels, maar in de tactische beslissingen die je kan maken.

Opstelling

Genius staat in minder dan no time klaar om te spelen. Je geeft iedere speler een scorekaart en een scoreblokje voor elk van de zes kleuren, je neemt de buidel met tegels en vouwt het spelbord open. Klaar.

genius-spelbordOok opruimen nadien gaat minstens even snel. Hou er wel rekening mee dat de speltegels en de scoreblokjes eerder aan de lichte kant zijn, zodat een uitschuiver van een onoplettende speler soms vervelende gevolgen kan hebben.

83%
83%
Geniaal!

Je moet geen genie zijn om de spelregels van Genius te snappen, maar door zijn verbazingwekkende diepgang dwingt het spel je goed na te denken en cruciale strategische keuzes te maken. Opmerkelijk is het feit dat er regelvarianten zijn voor zowel spellen in team als solitaire, wat Genius een enorme herspeelbaarheid geeft.

9
  • Vormgeving
    7,5