Geeksters reisgids: Lion’s Arch

1

Je hebt zin in een citytrip, maar weet niet goed waarheen? Parijs ben je beu, Barcelona is te warm en Stockholm te duur? Wanhoop niet, Geeksters Reisgids heeft een alternatief voor je: een uitstapje naar Lion’s Arch, in de wondere wereld van Guild Wars en Guild Wars 2!

Lion’s Arch is de kosmopolis van Tyria, het continent waar alle actie zich afspeelt. Het eerste wat ons opvalt, is de grote Piazza. Spelende baby-quaggans lopen er tussen de avonturiers, ambachtslui bieden er hun koopwaar aan: de havenstad is een smeltkroes van culturen en nergens komt dat beter tot uiting dan op dit grote plein. Werp zeker ook eens wat spullen in de grote fontein. Wie weet krijg je wel iets waardevols in ruil van Zommoros, de geest in de fontein.

Wat verder staat onze gids ons op te wachten. Evon Gnashblade is de eigenaar van de Black Lion Trading Company en weet alles over de geschiedenis van de stad. Samen steken we de brug over naar het zuidelijke deel van de stad. Fort Marriner is de plaats bij uitstek om de helden van de Mist War te spotten. Van hieruit reizen die dappere lieden naar afgelegen gebieden, waar ze het opnemen tegen de vijand in man-tegen-mangevechten en grote veldslagen.

Deze diashow vereist JavaScript.

“Lion’s Arch heeft een woelige periode achter de rug”, vertelt onze gids. “Vroeger, in de tijd van de bloederige Guild Wars, was dit de hoofdstad van Kryta. De koninklijke familie zwaaide er de plak. Maar dat is 250 jaar geleden en in de tussentijd is er heel wat veranderd.”

Precies 109 jaar geleden sloeg het noodlot een eerste keer toe: ver naar het zuiden ontwaakte de Elder Dragon Zhaitan uit zijn winterslaap. Hij deed het verloren land van Orr oprijzen uit de zee, wat een geweldige vloedgolf teweeg bracht. Lion’s Arch werd overspoeld en de baai werd een toevluchtsoord voor piraten en ander schorriemorrie. De stad werd heropgebouwd door de piraten, die er een vrijstad van maakten, een toevluchtsoord voor iedereen. De handel bloeide op en Zhaitan werd drie jaar geleden met vereende krachten verslagen.

De ruïnes van de oude stad zijn ook nu nog zichtbaar op de zeebodem. Duikexpedities zijn bovendien gratis, een niet te missen kans voor liefhebbers van oude architectuur. Gnashblade houdt niet zo van water en blijft dan ook op het droge terwijl wij onder water op zoek gaan naar de oude standbeelden die de stad Lion’s Arch haar naam gaven.

Vlakbij liggen ook de laatste restanten van de Breachmaker, een gigantische drilboor. Amper drie jaar nadat Zhaitan was verslagen, werd de stad immers aangevallen door een Sylvari, voor wie de gevleugelde woorden “zo zot als een achterdeur” te zacht zijn uitgedrukt. De giftige dampen die ze daarbij losliet op de bevolking, maakten vele slachtoffers. We wandelen na onze duik verder en houden even halt bij het gedenkteken voor iedereen, jong en oud, die toen het leven heeft gelaten. De sfeer is ingetogen en ook wij hebben het moeilijk om het droog te houden.

Deze diashow vereist JavaScript.

De dag wordt afgesloten met een etentje in de Crow’s Nest Tavern, een herberg waar ook de leiders van Lion’s Arch hun bijeenkomsten houden. Aan ons tafeltje op de eerste verdieping hebben we een prachtig zicht op de haven en de Grand Piazza, waar het ook na zonsondergang nog bruist van de activiteit. Het bier is behoorlijk sterk, gelukkig overnachten we ook in de Crow’s Nest.

Na een korte, maar deugddoende nachtrust, zijn we de volgende dag al vroeg uit de veren. Als er één ding is dat je moet gezien hebben in Lion’s Arch, is het wel de zonsopgang vanop de Phoenix Roost. Op deze plaats staat al eeuwenlang een vuurtoren om de schepen veilig de haven in te loodsen. Het huidige bouwwerk is echter gloednieuw, want ook de vorige vuurtoren werd niet gespaard door de recente gebeurtenissen. De inwoners van Lion’s Arch en de vele avonturiers die zich er tijdelijk ophouden, mochten stemmen over de naam van de nieuwe toren. De keuze viel met een overweldigende meerderheid op Phoenix Roost. Symbolischer kan haast niet, voor een stad die steeds weer herrijst uit het puin.

Wie snel weer beneden wil zijn en geen zin heeft om de lange wenteltrap af te dalen, kan gewoon vanop de top naar beneden springen, in de baai. De toren is zo hoog dat je maar liefst zes schijnbaar eindeloze seconden hebt om je af te vragen of je goed gemikt hebt en in het water gaat landen, dan wel met een SPLAT op de rotsen eindigt.

City-hopping

De centrale ligging van Lion’s Arch maakt van de stad een ideale uitvalsbasis voor wie graag wat afwisseling heeft in zijn vakanties. Trek naar de Gatehub Plaza en stap in een portal naar één van de andere grote steden in Tyria.

Groene vingers of gewoon op zoek naar wat stilte? Breng dan zeker een bezoekje aan The Grove, de hoofdstad van de Sylvari. Die mensachtige planten wonen dicht bij hun moeder, de Pale Tree, die letterlijk het hart van de stad vormt. Sinds de recente aanval op Lion’s Arch door een Sylvari en de gevolgen daarvan, is The Grove niet meer de oase van rust die het ooit was, maar de inwoners willen toeristen maar wat graag tonen hoe gastvrij ze zijn.

Deze diashow vereist JavaScript.

Voor wie liever intellectueel uitgedaagd wordt, mag een uitstap naar Rata Sum niet op het programma ontbreken. De Asura, die pedante onderdeurtjes, hebben hun stad op een bijzonder symmetrische en efficiënte manier opgebouwd. Van heinde en verre komen geleerden naar hier om te studeren aan de drie grote colleges: Statics, Dynamics en Synergetics. Maar let op wat je zegt, want Asura zullen geen kans onbenut laten om jou, niet-Asura, op je fouten te wijzen.

Brawn over brains? Dan moet je in de Black Citadel zijn. Hier zwaait de ijzeren discipline van de Charr-legioenen de plak. Het gekletter van wapen en harnassen vormt de soundtrack voor marcherende troepen, terwijl verkopers van gegrild (en rauw) vlees gouden zaken doen. In de rustigere uithoeken is een team van archeologen aan het werk. De Citadel is immers gebouwd op de ruïnes van Rin, het bolwerk van de mensen in hun oorlog met de Charr, 250 jaar geleden.

De mensen zijn dan wel verdreven uit dat deel van Tyria, maar in Kryta regeren ze nog altijd. Divinity’s Reach is hun hoofdstad, gebouwd rond het enorme koninklijke paleis. De overdekte tuinen zijn een must-see, maar vergeet ook de straatjes in de benedenstad niet. In de herbergen krioelt het van de avonturiers die even halt houden tussen twee queesten en een praatje slaan tussen pot en pint.

Wie niet zo goed tegen de hitte kan, of houdt van stoere bonken en vrouwen die hun mannetje weten te staan, is er ten slotte Hoelbrak. De Norn genieten het hele jaar door van sneeuw en de bijhorende haardvuren in de Great Lodge. De perfecte setting dus voor bier, barbecue en verhalen over de jacht op legendarische wezens.

Laatste blik

We beëindigen onze reis door Tyria waar we begonnen zijn, in Lion’s Arch. Na een laatste wandeling doorheen de haven is het tijd om terug te keren naar de echte wereld. Nog een blik over de schouder en dan laten we deze mooie wereld achter ons. De titel van Eeuwige Stad ziet Lion’s Arch in zijn derde incarnatie dan wel aan zijn neus voorbijgaan, maar een ideale vakantieplek is het alvast wel. Zolang de Elder Dragons en krankzinnige genieën hun aandacht op iets anders kunnen richten, that is…

Share.

About Author

An Dierickx

A girl, on the internet! Houdt van fantasy en koekjes. Houdt niet van korte tekstjes over zichzelf schrijven.

Reacties