Geekster Speelt #72: Metroid: Samus Returns en Dark Souls 2

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Metroid: Samus Returns

Jason: De nakende release van Metroid Dread – dat al op 8 oktober gaat uitkomen – was een goed excuus om nog eens de duimen te trainen in 2D metroid-games. Samus Returns op de 3DS leek mij dan het ideale terrein, met niet alleen prachtige 2.5D graphics maar ook de vernieuwde besturingen waar deze game mee kon uitpakken. Vloeiend mikken in 360° rond onze heldin alsook een verpulverende tegenaanval die reflexen op de proef stellen, het is een gewaagde maar geslaagde zet. Op de bijna 8u spelen nu heb ik nog geen enkele keer moeten vloeken op deze nieuwe spelmechanieken.

Hetzelfde kan ik helaas niet zeggen over de vijanden van dit spel. Vooral de Metroids – die in deze episode de hoofdrol spelen – zijn flauwe gevechten waar je helaas niet veel meer kan doen dan de juiste power-up te kiezen waar ze zwak voor zijn. Hopelijk is dat in Metroid Dread wat pikanter en vooral meer dan een typische Nintendo-baas waar je 3 keer de juiste aanval op moet doen.

Desalniettemin amuseer ik me kostelijk met deze episode. Hopelijk doet de rest van het spel eer aan de franchise, en zo niet, dan heb ik nog Metroid Dread om naar uit te kijken.

© Nintendo

Dark Souls 2: Scholar of the First Sin

Aaricia: Bloodborne en Dark Souls zijn in the pocket en Elden Ring nog een halfjaar weg, dus waarom niet met de tweede installatie in de DS-trilogie beginnen tijdens de zomer. DS2 kent veel negative reacties, de game kan je gerust terzijde laten liggen, lees en hoor ik. Maar ik wil de trilogie achter de kiezen hebben. Er is een voordeel aan het feit dat dit een minder besproken spel is. Het voelt onbekender en meer als een echte ontdekking als je dan toch een pad vindt. Het feit dat je je skills kan herverdelen als je een build vindt die je echt wil, geeft ook een groter gevoel van vrijheid bij het levelen.

En eerlijk gezegd, het is een heerlijke game om in te duiken en enkele paden te ontdekken! Als je direct uit DS1 komt is de snelheid, gemak van ontdekken en een veilige hub-plek waar je telkens naar terug kan fast travelen, een heerlijk aangename ervaring. Ja, het heeft zo zijn fouten en beperkingen, maar sterven doe je toch. Door de vele wegen die je op kan, voel ik me nooit opgesloten of verplicht om een boss te verslaan. In plaats daarvan is het exploratie en verwondering. Je voelt dat ze iets nieuws probeerden en de serie van hieruit kon ontwikkelen. Het is dan wel niet zo iconisch als DS1 of goed uitgewerkt als DS3, maar ideaal om tijdens een zomer een paar uren in te steken en deze meer onbekende wereld te ontdekken zonder de druk die sommige andere FromSoftware-games met zich meebrengen.

Het voordeel aan alle negatieve reacties is dat mijn verwachtingen laag waren, maar ik daardoor vooral aangenaam verrast was door het gemak waarmee ik kan exploreren. Maar ook simpelweg dingen uitproberen en niet telkens opzoeken wat de ideale wapens of skills zijn. Dus ja, Dark Souls 2: Scholar of the first sin, is eigenlijk gewoon erg leuk op een geheel eigen manier.

© From Software / Bandai Namco Entertainment

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties