Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Geekster Speelt #68: Persona 5 Strikers en Sunless Sea

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Persona 5 Strikers

Michiel: De Phantom Thieves zijn terug! Onlangs speelde ik Persona 5 Strikers uit en heb ik na een optioneel gevecht ng+ vrijgespeeld, maar dat laatste is voor een andere keer. In ieder geval heb ik zo een 40-45 fijne uren op de teller staan. Strikers is wel een spinoff, maar ook een officieel vervolg en gaat verder waar Persona 5 (maar niet Royal!) eindigde: Na hun avonturen tijdens het voorbije schooljaar zijn Joker en zijn vrienden van plan om van een welverdiende vakantie, in de vorm van een road trip, te genieten. Uiteraard steken een aantal manipulatieve en kwaadaardige medeburgers een stokje in de wielen en zien de Phantom Thieves zich genoodzaakt om doorheen het land te trekken en overal de plaatselijke problemen op te lossen. Het verhaal is een mooi vervolg en sleept je meteen mee terug naar de Persona-sfeer. Het is ook leuk dat de oude Thieves (zoals gezegd met uitzondering van de roodharige nieuwkomelinge uit Royal) elkaar nu al goed kennen zodat hun interacties met elkaar heel vlot verlopen en er misschien ruimte is om het team uit te breiden. De dialogen staan op punt en vaak zal je goed lachen, vooral wanneer Haru op de meest schattige manier zegt dat ze de politie haat. Ten slotte zijn de muziek en de stijl uiteraard weer top.

De bekende Persona-gameplay in een (licht) musou-jasje © Atlus

De gameplay is misschien wel de grootste verandering in dit vervolg. Het is geen turn-based RPG meer, maar bijna een musou-game. Na wat spelen merk je wel dat het meer een Persona-game is met lichte musou-elementen dan een echt musou-game. De combat is misschien wel real time, maar je moet in moeilijkere gevechten constant je skills gebruiken om weaknesses te raken of (de)buffs te gebruiken. Je personages hebben allemaal hun eigen speelstijl en mogelijkheden. Veel elementen uit het originele spel keren terug (je skills, persona’s, fusing, etc), zij het soms in eenvoudigere mate. Mijn grootste klachten zijn dat op het einde je combat bijna uitsluitend bestaat uit dodgen en skills spammen en dat je wel verschillende steden bezoekt op je road trip (met veel aandacht voor plaatselijke cuisine!), maar dat dat alles nog steeds qua wereld veel kleiner is dan alles wat je in Persona 5 had. Strikers is in ieder geval best een aanrader voor de fans als je de veranderde gameplay kan aanvaarden. Waarschuwing: als je het origineel niet gespeeld hebt, zal veel in het verhaal wel onduidelijk zijn.

Sunless Sea

Jason: Wie Geekster speelt al eens vaker leest, weet dat ik al eens graag een testrit waag op de gratis games die de Epic Store uitdeelt. Normaal gaat al mijn schaarse gametijd tegenwoordig naar Stardew Valley in coop met mijn madam, maar één avond kon ze niet mee boeren door een vergadering. De uitgelezen kans om eens de door de gratis catalogus te bladeren. Als ik dan na even scrollen een Lovecraftiaanse scheepsrederij-management-game zie staan, ben ik op z’n minst gezegd geprikkeld.

Sunless Sea heeft met vreemde beschrijving alleszins niet gelogen, het is zelfs bijna spot-on. Onze planeet en zijn inwoners ontwaken in een realiteit waarin er onder de aardkorst een gigantische, gitzwarte zee verborgen zit. De Unterzee zoals deze heet moet zijn geheimen nog prijs geven. Avonturiers, wetenschappers maar ook bedrijven en slimme handelaars zien er hun kans om een graantje mee te pikken van deze ontdekking. Dat is waar jij als speler inpikt. Wie wil je zijn? Wat zijn je doelen? Jij bepaalt de route die je scheepsrederij zal inslaan. Hoe dan ook zal je het fragiel evenwicht moeten vinden tussen goed beheer van je fondsen, de gezondheid van je crew en de wilskracht om te gaan waar nog niemand ooit een anker uitwierp. Want de Zee geeft niet, jij neemt af. Wat de Zee geeft, zijn nachtmerries en visies van het ondenkbare. En hoe je het ook draait of keert, de Zee neemt altijd terug wat haar toebehoort, zij het goederen of zielen.

Beeldspraak terzijde, verwacht je in Sunless Sea vooral aan een flinke portie lezen. Je bestuurt dan wel een schip op een open zee, de meeste interacties verlopen in fantastisch geschreven dialogen en kapiteinsverslagen. Komt er wel actie aan te pas, dan zal het vooral tactiek en strategie vereisen, als je tenminste goed voorbereid was. Want Sunless Sea is dan ook een bikkelharde titel, waar elke fout je onherroepelijk terug naar START (krijg geen €2000) zal brengen. Een ervaring die niet voor iedereen weggelegd is, maar als het je tot nu toe als muziek in de oren klonk, ga dan gerust je gang. Opgelet! Eens je er mee weg bent, is het verdomd moeilijk om neer te leggen.

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels