Geekster Speelt #51: Headlander en Majora’s Mask 3D

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Headlander

Michiel: In Headlander word je wakker in een ruimtestation met een klein probleempje: je hebt enkel je hoofd nog, de rest van je lichaam is niet aanwezig. Als klap op de vuurpijl zit je in een futuristische setting waar de machines alles overgenomen hebben en ook de mensen in robots veranderd hebben. Een lichtpuntje aan het einde van de tunnel: je hoofd zit in een ruimtehelm met jetpack en stofzuiger, en je kan de lichamen van robots overnemen door erop te landen. Dat je daarvoor eerst hun hoofd er moet afzuigen, moet je er maar bijnemen, want enkel met je hoofd kan je jezelf natuurlijk niet verdedigen. Je hebt de lasers in verschillende kleuren nodig van de vijanden om niet enkel tegen hen te vechten, maar ook de gekleurde deuren te openen. Wat volgt is een korte maar best aangename metroidvania-light waarbij je van het ene lichaam naar het andere vliegt en je een weg baant door een ruimtestation op zoek naar een de juist gekleurde vijand om deuren voor jou te openen. Soms moet je enkel met je hoofd je een weg banen doorheen kleine ruimtes, en het is daar dat je de meeste upgrades en geheimen kan vinden. Heel het spel baadt in een kleurrijke futuristische ’80 sfeer, maar de flauwe humor doet je soms de ogen uit je vliegende kop rollen.

Je moet je hoofd erbij houden.

Majora’s Mask 3D

Jason: De nakende feestdagen en valavond om 17u triggeren bij mij een nostalgische traditie: nog eens Ocarina of Time uitspelen. Dit jaar had ik eigenlijk niet veel zin. Niet alleen speel ik al het heel jaar door de geniale randomizer mod van dit spel, na mijn 16de traditiejaar ben ik toch wel wat uitgekeken op de vele versies van het spel. Een van die versies gaf mij wel een idee, Ocarina of Time 3DS. Want ik was al helemaal vergeten dat de 3DS nog zo een kwaliteitsvolle remake kreeg, die van Majora’s Mask.

Bij het schrijven van deze lijnen is het net in rechte lijn uitgespeeld. Nu hoef ik enkel nog de laatste maskers en heartpieces te verzamelen. Een ding is duidelijk, ik had dit veel eerder moeten doen. De sfeer van Termina, de vreemde spanningen in muziek en geluidseffecten, de stress van alles in 3 dagen te moeten doen… Ik was het haast vergeten na al die jaren OOT. Hoe oud het spel ook is – althans het origineel – toch blijft die tijdsdruk ook een frisse vernieuwing. Nu heb je in games alle tijd in de wereld om te doen wat je wil, waardoor spanning soms ver te zoeken is. Zoals het J-RPG spreekwoord luidt: de beste moment om oma te helpen koken en vlak voor een meteoor je planeet verwoest. En dat heb je dus niet in MM. Alles moet rap en juist verlopen of je mag alweer een cyclus wachten. En toch, ik heb er met volle teugen van genoten.

Sowieso moet iedereen Majora’s Mask (nog) eens spelen, zin of geen zin. Wel moet ik nog even kwijt dat ik de MM-remake niet zo succesvol vond als die van OOT. De spelverbeteringen zijn legio en welkom maar wat ze met bazen en vooral het Zora-masker gedaan hebben, mogen ze van mijn part houden. Puristen, u bent gewaarschuwd. Wie MM nog niet gespeeld heeft en door deze vluchtige lijnen goesting kreeg, stort je zonder twijfelen op de 3DS-versie.

Majora's Mask screenshot

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties