Geekster Speelt #47: The Surge, Breath of the Wild en No Man’s Sky

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

The Surge

Michiel: Nu The Surge 2 er zit aan te komen, leek het mij een goed idee om eens te kijken naar het eerste spel. Na het middelmatige Lords of the Fallen bracht Deck 13 ons nog een Soulslike in The Surge, wat (misschien onterecht) niet zo positief werd onthaald. Hoewel ik nog steeds de From Software-games verkies, is The Surge zeker niet slecht. Het is een avontuur in een sci-fi setting waarbij je speelt als Warren. Hij is een nieuwe werknemer bij het bedrijf Creo. Dat bedrijf probeert de aarde te redden en de ecologie van de wereld te herstellen, maar op Warrens eerste dag loopt het slecht af en ontwaakt hij, meer man dan machine, in een schroothoop. Nu moet hij zien te weten te komen wat ervoor zorgt dat alle robotten en mensen met implantaten iedereen proberen uit te moorden. Een geluk bij een vreselijk pijnlijk ongeluk, want hij zit vast in een heel krachtig mechanisch skelet, waardoor hij moeiteloos grote stukken metaal als verdediging kan aandoen en allerlei industriële voorwerpen als dodelijke wapens kan hanteren. Er is dus een redelijk duidelijk verhaal, dat ook nog wordt aangesterkt door lore die verborgen zit in heel het spel in de vorm van audiobestanden. Daarin leer je vaak over kleinere avonturen en gebeurtenissen die verschillende personages en werknemers bij Creo hebben meegemaakt.

Gewelddadige vondsten, dat.

Je zet de rommel die je “vindt” om in wapens en bescherming.

De gevechten en de controls zijn duidelijk wat minder scherp dan bij Dark Souls, maar The Surge heeft wel één groot uniek verkooppunt: het is de bedoeling om constant hoofden, armen, benen en rompen af te hakken in gruwelijke finishers bij je vijanden als ze toevallig iets dragen of gebruiken dat jij leuk vindt. Heel het spel draait hier rond, en de meeste vijanden worden dan ook met zo een move vakkundig in twee gehakt. Aan de ene kant zijn de omgevingen wel noodgedwongen allemaal industrie- en fabrieksgerelateerd, aan de andere kant is het level design echt goed met vele shortcuts om te unlocken. Wie The Surge ook eens wil spelen, raad ik wel zeker de DLC aan: A Walk in the Park en The Good, the Bad and the Augmented. Beiden zijn zo in het spel geïntegreerd dat je ze op passende momenten tijdens een normale playthrough tegenkomt. Als je echt niet kan kiezen, ga dan voor A Walk in the Park. Je krijgt er een heel kleurrijke en gevarieerde nieuwe plek bij vol leuke nieuwe speeltjes en ook best een paar goede verhaallijnen, waaronder zelfs eindelijk iets over de geschiedenis van hoofdpersonage Warren. The Good, The Bad and the Augmented geeft je kleinere uitdagingen in een gesimuleerde cowboy-wereld, maar wordt ondanks de verschillende modifiers die je kan aanzetten snel repetitief.

en tegen een mechanische kat vechten!

Je kan onder meer verkleed als mechanische superheldmuis anderen het hoofd afhakken. That’s pretty cool.

Als je eens wat tijd over hebt, is The Surge zeker geen slecht idee. Benieuwd hoe Deck 13 het in september zal afbrengen met The Surge 2!

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Yves: Het is gebeurd. It is done. Na meer dan twee jaar heb ik eindelijk The Legend of Zelda: Breath of the Wild uitgespeeld. Ik ben niet goed in open world-games. Er is te veel te doen, ik word makkelijk overweldigd door alle side quests en verschillende paden die je kan bewandelen. Zo ook dus in Breath of the Wild. Maar uiteindelijk werd ik, onder andere door het bekijken van andere mensen die de game streamden – en het besef dat ik deze game best uitspeel voordat Link’s Awakening eraan komt, dan toch opnieuw in de wereld van Hyrule gesleurd. De game zelf streamen was voor mij ook een goede motivator. Uiteindelijk speelde ik de game ook uit voor een live publiek. Het werd een emotionele ervaring. Nadat ik alle DLC had uitgespeeld, versloeg ik met behulp van de Guardians en hun Divine Beasts eindelijk Calamity Ganon. Blessed day.

No Man’s Sky

Martin: Drie jaar later en No Man’s Sky is nu toe aan de nieuwste update, BEYOND. Sinds de update er is, zit ik weer te veel tijd in de ruimte te spenderen. Opnieuw begonnen, natuurlijk, want waarom zou ik ooit echt ver willen komen in deze game? Hahaha. Iedere update weer.. Enfin! (Er is wel de optie om met bestaande savegames verder te gaan, maar ik ben koppig)

Ik begon met het uitproberen van de nieuwe VR-toevoeging. Ik zette mijn trusty HTC Vive HMD op mijn hoofd en werd gekatapulteerd naar een vreemde, ZEER radioactieve, planeet. Beetje onwennig allemaal, de HUD die voor mij zweeft en mijn Multi-Tool (denk aan de pickaxe van Minecraft, maar dan schiet het lasers) in mijn rechterhand die ik alle kanten op kan zwaaien. Erg gaaf! Maar sommige dingen voelen toch héééél anders aan in VR. Normaal spring ik zo van een klif en land ik veilig door slim mijn jetpack herhaaldelijk te laten vuren, maar in VR is die klif toch wel heel intimiderend. Helaas is het nog wel heel erg buggy. Er is een bug waarmee je niet verder komt in de tutorial als je doodgaat in VR. Sindsdien gebruik ik weer m’n muis en toetsenbord, maar heb alsnog veel plezier met No Man’s Sky BEYOND. Ben zowaar willekeurige, andere spelers tegengekomen!

GeeksterWaar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties