Geekster Speelt #3: jagers, ridders en springveren

0

Dag beste Geeksters! In deze tweewekelijkse Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste 14 dagen beziggehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien tussen de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Michiel – Horizon Zero Dawn

Nog eentje in de categorie “toen het uitkwam geen tijd voor gehad”. Maar wat voor een schitterend spel! Een must voor iedere PS4-eigenaar! Het heeft de heilige drievuldigheid van leuke gameplay, mooie graphics en een goed verhaal. In de toekomst is de aarde overgenomen door wilde, op dieren lijkende machines. De mensheid overleeft (voornamelijk) in een aantal stammen. Aloy is een verschoppeling die haar plaats in deze wereld moet zien te vinden, de waarheid achter haar ouders probeert te achterhalen, en als het even kan de wereld ook nog moet redden. Vooral de cutscenes tijdens de eerste uren van het spel zijn schitterend geregisseerd en zouden zo een goede animatiefilm kunnen zijn. Ook de reden waarom de machines ontstaan zijn en wat de mensheid eraan probeerde te doen is best intrigerend.

Dit alles wordt gecombineerd met een open wereld waarin je na een paar uur met je boog, speer en andere wapens vrij kan gaan jagen op allerhande dodelijke machines en kan proberen om het leven van de andere mensen te verbeteren. De gevechten of jachtpartijen zijn leuk gedaan, aangezien elke machine een aantal zwakke plekken of componenten heeft waarop je je pijlen kan richten. Ten slotte speelt het spel zich af in een schitterende wereld met prachtige omgevingen, en kan je de photo mode altijd gebruiken om mooie kiekjes te nemen.

Horizon Zero Dawn landscape

Je zou voor minder even gaan mediteren.

Timothy – Shovel Knight: Specter of Torment

Yacht Club Games is in mijn ogen het perfecte voorbeeld van hoe je een kickstarter wél moet onderhouden. Na de release van het spel zijn ze nu nog bezig met het maken van een derde laatste campaign. In de tussentijd ben ik zelf nog bezig met de tweede campaign. Hierin speel je de mysterieuze Spectre Knight, en deze ridder biedt van de drie speelbare personages het leukste controleschema aan.

Met je zeis kun je je doorheen de levels gooien, je kunt op de muren lopen, en met je dodelijke landbouwwerktuig kun je ook scythe-boarden doorheen de levels. Tot nu toe biedt deze expansie de moeilijkste gameplay aan in de levels. Nog nooit is het platformen zo uitdagend geweest als hierin. Daar lijnrecht tegenover staan de boss battles. Deze zijn onaangepast gebleven sinds het originele spel, en zijn dan ook een ware peulenschil voor de acrobatische magere hein. Deze expansie is echt een goede reden om deze titel nog eens op te starten.

Louis – ARMS: Global Test Punch

Zoals jullie al gelezen hebben in de gamekalender van deze maand komt Nintendo met een nieuwe IP. ARMS maakt midden deze maand zijn debuut. Maar omdat de game nogal moeilijk uit te leggen valt -een vechtspel waarbij de personages vechten met bokshandschoenen die bevestigd zijn aan uitrekbare armen of het haar- organiseerde Nintendo enkele online demomomentjes. En die demomomenten heb ik deze week proberen mee te pikken! En ik kan je zeggen: ARMS is een punch in de roos.

De personages zijn echt prachtig vormgegeven en het spel ziet er in tegenstelling tot andere vechtspellen kleurrijk en toegankelijk uit. Net zoals dat het geval was bij Splatoon vorig jaar. Ik ben fan, en dan vooral van Twintelle. De meest sassy vechter van de nu beschikbare groep personages. Enige opmerking is dat de (motion) controls een beetje gewenning nodig hebben. Herinner je je nog het boksen in Wii Sports? De motion controls werken ongeveer op die manier, maar er zit nu meer nuance in je bewegingen. Het is nog wat zoeken naar die combo- of speciale aanvallen die er zogezegd zouden moeten zijn. Moest je geen fan zijn van de bewegingsbesturing, dan kan je natuurlijk ook met de klassieke besturing spelen. Al lijkt het me daar dan nog moeilijker om die effecten te gaan maken.

ARMS bestaat ook uit meer dan enkel het vechten. Zo kan je volleyballen en basketballen. Vooral het basketballen is echt cool. Daar is je tegenstander de bal en is het aan jou om hem proberen te pakken en te dunken in het net. Mijn pre-order blijft na de Test Punches meegespeeld te hebben zeker staan!

Nils – Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Wederom zegent de god Ares ons met een nieuwe intrede in de Fire Emblem-bibliotheek. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, de nieuwste telg in de familie, draait rond Alm en Celica, wat voor veteranen wellicht een belletje doet rinkelen.

Deze game is immers een totale remake van de tweede Fire Emblem-titel, Fire Emblem Gaiden, die voorheen enkel in Japan te vinden was op de glorieuze Famicom.

Het is best wel wat wennen, want deze Fire Emblem voelt helemaal niet aan als de relatie-simulatoren die Fire Emblem Awakening of Fates waren en gebruikt een heel ander skill-, class- en wapensysteem. Daardoor zou het fans van die laatst verschenen titels misschien erg afschrikken. Ik? Ik amuseer me grandioos. Het is verfrissend om een reeks die een sterke verhaallijn opgaf voor relatietherapie wederom te zien focussen op het sterk narratieve. Binnenkort review op Geekster!

fire emblem echoes artwork

En jij? Waar ben jij de laatste tijd mee bezig geweest? Was er een videospel dat je je console of je pc-scherm niet kon laten verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten in de comments!

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties