Geekster History: Planeswalkers, the not-so-humble beginnings

2

You are a planeswalker. Al sinds Magic: The Gathering in 1992 ontsproot aan het brein van Richard Garfield, horen beginnende spelers deze woorden. Ook in mijn vorige artikels sprak ik al vaak over planeswalkers, hun queestes en duels. Maar wat is een planeswalker nu eigenlijk? In twee verhelderende artikels zal ik proberen jullie wegwijs te maken in het verhaal van de planeswalkers van Magic.

De essentie is altijd dezelfde gebleven. Een planeswalker is een machtige tovenaar die in staat is tussen de vele planes van het multiversum te reizen. Ook wij, de spelers, zijn planeswalkers; dat verklaart meteen waarom wij toegang hebben tot spreuken uit alle mogelijke planes, van Alara tot Zendikar.

planeswalk

Dit reizen tussen werelden wordt mogelijk gemaakt door de “spark”, een metafysische vonk waar slechts een op een miljoen mee geboren wordt en die slechts bij een op een miljoen van die happy few zich manifesteert. Deze vonk beschermt planeswalkers tijdens hun reis door de blind eternities, de woestenij van rauwe aether die zich tussen de verschillende planes uitstrekt. Doorgaans is het een ontzettend traumatiserende ervaring die deze opflakkering triggert, zoals de dood van een geliefde, een bijna-dood ervaring of een magische explosie die een heel continent van de kaart veegt.

Naamloos

Gather ‘round, kids. Tijd voor een geschiedenisles. Om te weten wat het tegenwoordig betekent om een planeswalker te zijn, moet je immers weten wat ze ooit geweest zijn.

De begindagen van Magic waren net als het Wilde Westen. Alles kon en mocht en voor de storyline was dat niet anders. Je kon geboren worden met de spark, je kon ze cultiveren als je maar genoeg magische energie opbouwde, je kon ermee vervloekt worden of je kon ze verdorie zelfs kado krijgen. De avonturen van Dakkon Blackblade, Garth One-Eye en de andere “oer-planeswalkers” kon je lezen in de Armada comics van de vroege jaren ’90 en enkele obscure novels die tegenwoordig nauwelijks nog te vinden zijn.

Bij het verschijnen van de set Weatherlight begon een nieuw hoofdstuk voor de lore van Magic. Voor het eerst was er sprake van een overkoepelend verhaal en konden we zowel op de kaarten als in de novels het verhaal volgen van de epische strijd van de planeswalker Urza tegen de donkere god Yawgmoth en zijn Phyrexians, mechanische monsters die zich de technologie eigen hadden gemaakt om tussen verschillende planes te reizen om hun “blijde boodschap” te verkondigen.

414_mindovermatter

Dit was de golden age van de Magic Storyline. Planeswalkers waren niets minder dan goden, die elke vorm konden aannemen die ze wilden, quasi onsterfelijk waren en beschikten over een magisch arsenaal waar zelfs Merlijn en Mordenkainen jaloers op zouden zijn. De machtigste van hen konden zelfs hun eigen plane creëren. Toch hadden zelfs zij moeite om de god Yagwmoth te verslaan. Naast hele legers stervelingen werd er dus ook een coalitie van negen planeswalkers in battle engines op de been gebracht, de Nine Titans: Urza, Taysir, Kristina of the Woods, de monsterlijke Tevesh Szat, de panter Lord Windgrace, Freyalise, Bo Levar, Daria en de excentrieke Commodore Guff, die met verbazingwekkende regelmaat the fourth wall aan stukken sloeg.

mw_urzas_rage

Slechts enkelen van hen overleefden de strijd en uiteindelijk moest ook Urza, de machtigste planeswalker die het multiversum ooit had gekend, het ultieme offer maken. Met de dood van Urza en Yawgmoth kwam een einde aan een verhaallijn die vele jaren had geduurd en in de daaropvolgende jaren werden planeswalkers een rariteit. Juist omdat planeswalkers almachtig waren, werd het behoorlijk moeilijk verhalen te verzinnen waarin men met problemen geconfronteerd werd die niet simpelweg door een planeswalker opgelost konden worden. Wizards of the Coast besloot zich te concentreren op de stervelingen, planeswalkers werden verre entiteiten die zich evenveel om de mensheid bekommerden als een draak zich om een mier zou bekommeren, maar wel zo nu en dan dienst deden als deus ex machina.

Dit alles zou veranderen in de set Time Spiral. De apocalyptische gebeurtenissen waar planeswalkers in de loop der jaren verantwoordelijk waren geweest, begonnen hun tol te eisen en een crisis van ongeziene omvang bedreigde niet alleen een of enkele planes, maar het voortbestaan van het multiversum zelf.

Maar daarover meer in Planeswalkers, The Next Generation, het volgende artikel in Geekster History!

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties