Geekster History: Planeswalkers, The Next Generation

2

Vorige keer maakten we kennis met the basics van planeswalken. Vandaag ontmoeten we de huidige generatie ‘walkers, die aanzienlijk verschillen van hun almachtige voorgangers. Om te beginnen een terugblik op het Time Spiral-block en de crisis die alles zou veranderen: the mending.

300 Jaar na de dood van Yawgmoth keerde de planeswalker Teferi terug, een student van Urza die besloten had niet te strijden, maar zijn geboorteland Zhalfir te redden door het tijdelijk uit de realiteit te verwijderen. Wat hij bij zijn terugkeer aantroft, tartte alle verbeelding: op Dominaria, de centrale plane van het multiversum, waren scheuren of rifts in het tijd-ruimte-continuüm ontstaan. Hieruit ontsnapten personen en wezens uit het verleden, uit alternatieve hedens en uit verschillende mogelijke toekomsten. Bovendien slorpten deze rifts de magische energie van Dominaria op, waardoor deze centrale plane plots stervende was.

td92_teferi

Teferi, Mage of Zhalfir

Teferi ontdekte dat maar een ding over genoeg energie beschikte om de rifts te verzadigen en te sluiten: de spark van een planeswalker. Grote offers moesten gebracht worden: Teferi verloor zijn spark en moest voortaan als een sterveling door het leven. Lord Windgrace en Freyalise, de laatste overlevenden van de Nine Titans hadden minder geluk: zij werden vernietigd door de rifts die ze gedicht hadden. Wat volgde was een ware planeswalkergenocide. Zelfs planeswalkers uit de oertijd van Magic, zoals Leshrac the Nightwalker, werden teruggebracht om meteen te sterven. Toen de grootste rift gedicht werd, veroorzaakte dat een kettingreactie die het multiversum redde: the mending. Planeswalkers waren plots niet meer onsterfelijk en beschikten niet langer over eindeloze magische energie.

De kaarten van het Time Spiral-block reflecteerden dit gebeuren: spelers ontdekten terugkerende kaarten uit het verleden, alternatieve versies van bestaande kaarten en een blik op de toekomst: pre-prints. Een van deze pre-prints, Tarmogoyf, ontlokte veel verbaasde reacties. Op deze kaart werd plots gewag gemaakt van een onbestaand kaarttype: planeswalker. Huh? Maar er bestonden toch helemaal geen planeswalkerkaarten? Zouden die er in de toekomst komen? Was het slechts een dwaalspoor, een blik op een mogelijke toekomst?

Image.ashx

Lang liet het antwoord niet op zich wachten. In de volgende set, Lorwyn, kregen we eindelijk dat nieuwe kaarttype en stelde Wizards of the Coast ons voor aan de eerste vijf nieuwe planeswalkers: de gedachtenlezer Jace Beleren, de necromancer Liliana Vess, de interplanaire jager Garruk Wildspeaker, de leonin Ajani Goldmane en de pyromancer Chandra Nalaar.

wallpaper_planeswalkers_800x600

Het design van deze kaarten was complex maar toch elegant: een planeswalkerkaart was als een extra speler die je kwam helpen tijdens je duel, die over zijn eigen spells (de abilities) en levenstotaal (de loyalty) beschikte. Je tegenstander moest dan kiezen of hij jou of je bondgenoot aanviel. Dit was een krachtig effect en had meteen een stevige impact op de competitieve scène.

De werkelijke waarde van de nieuwe planeswalkers lag echter in de mogelijkheden die ze boden voor nieuwe verhalen. Spelers konden zich plots weer met planeswalkers identificeren: net als wij reisden ze naar verschillende planes en duelleerden ze, maar ze waren niet meer almachtig. Men moest niet meer apocalyps na apocalyps ontketenen om hen een uitdaging te bezorgen. Het waren niet langer goden, maar mensen (of elfen, katten, … you get the idea) die moeilijkheden doorstonden, bondgenootschappen sloten en wrok koesterden. En in sommige gevallen, stierven. Al snel groeide de cast en had Magic zijn eigen soort Justice League.

6bd6c324cda62be3999b74e5e0ea706c-d41iikm

Hoewel elk block een specifieke storyline heeft, zorgen deze nieuwe planeswalkers voor een zekere continuïteit en hebben we voor het eerst sinds jaren weer een overkoepelende verhaallijn die op dit eigenste moment gestaag naar een climax groeit. De impact van de planeswalkers op de marketing van Magic valt niet te onderschatten: deze postergirls en -boys zijn steeds bijzonder prominent aanwezig op allerhande promotiemateriaal, toebehoren als sleeves en deckboxes en, hell, zelfs actiefiguren.

magic-planeswalkers

Ik verjaar binnenkort. Subtiele hint.

Anno 2014 zijn deze nieuwe planeswalkers dankzij de kaarten, hun prominent optreden in de Duels of the Planeswalkers-games en novels als Agents of Artifice, The Purifying Fire en Test of Metal onlosmakelijk verbonden met Magic. Wat de toekomst zal brengen, is echter koffiedik kijken. Wel staat vast dat een goed superheldenteam een even goede rogue’s gallery nodig heeft. Maar daarover later meer.

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties