Gamescom: Overwatch (preview)

1

Blizzard was met overmacht aanwezig op deze gamescom. Een eigen presentatie voor de nieuwe WoW extensie, een gigantisch chill zone waar iedereen de nieuwste versie van Hearthstone kon spelen en dan nog een zone volledig gewijd aan hun MOBA, Heroes of The Storm. Maar de andere helft van de stand (!) was volledig gewijd aan Blizzard’s nieuwste furore, Overwatch. De mengeling tussen FPS en MOBA intrigeert er meer dan één. Blizzard heeft ondertussen de reputatie om nieuwe concepten met brio uit te bouwen. Krijgt deze Overwatch ook een plaats in het imposante Blizzard palmares?

Om je even te schetsen hoe het eraan toe ging om deze Overwatch te promoten; de stand bestond uit 144 monstercomputers. Per pakken van 12 mochten we naar binnen om op een eigen LAN server het 6vs6 format te testen. Heel indrukwekkende opzet om slechts enkele minuten te testen.

Blizzard weet hoe een playsession te organiseren

Voorbij de initiële verrassing verloopt alles vlot en al gauw kan de partij van start gaan. Het eerste dat ik te zien krijg is de keuze aan personages. Er valt dus nog niets te vertellen over matchmaking, lobbies, modi of map selectie en dergelijke. Hiervan kregen we niets te zien, maar we weten wel dat we in de modus ‘Point Capture’ zullen spelen. Anyway, het personage selectie scherm:

overwatch hero select

Het helden selectiescherm, onderverdeeld per categorie helden. Extra helden worden nog steeds aangekondigd. Mankerend op deze afbeelding is Lufio, vers aangekondigd op het moment van de speelsessie

Ik heb de keuze uit een boel heroes, ingedeeld in vier hoofdcategorieën. Eerst heb je de aanvallende personages. Deze zijn er om de tegenstander uit te dagen en punten te pakken. Ze leggen de focus op aanval, maar sterven ook even gemakkelijk. Daarna heb je de verdedigende personages. Deze hebben niet bepaald meer leven, maar zorgen voor het behouden van een objectief door mijnen te leggen of te kunnen snipen. Derde categorie zijn de Tanks, met tonnen leven en vaak harde melee capaciteiten. De laatste categorie is Support, met medics of personages die turrets kunnen neerzetten. De indeling in vier typen is overzichtelijk en handig, maar binnen deze groepen zijn sommige personages duidelijk beter dan anderen. In de offensieve klasse viel mij dit het meeste op. Elk personage bezit 2 vaardigheden en een ultieme move. Als je echter weet dat Tracer drie maal kan dashen, kan teleporteren en met twee pistolen op stap gaat, ben je al minder geneigd om die andere aanvaller, Soldier 76 en zijn skills ‘sprinten’ en ‘underbarrel shotgun’, te kiezen. In andere groepen heb je dit voorval dan niet, maar dan heb je één van de helden die verschrikkelijk saai en banaal in elkaar steekt. Spijtig, vooral omdat geen enkel character aan charisma ontbreekt.

overwatch agent 76

Soldier 76 is te klassiek tegenover andere ‘offense‘ type helden

Tijdens de eerste ronde staan we in verdediging en kies ik voor Hanzo, de boogschutter, om de boel van ver veilig te houden. Ik beland in spawn zone en kan even de controls leren. Nu, veel valt er niet te leren, alles staat exact waar je het verwacht voor een PC first person shooter. Blizzard bewijst nogmaals dat ze intuïtief en toegankelijk ontwikkelen, net zoals ze dit voor al hun spellen doen. Veel tijd heb ik natuurlijk niet, binnen 5 seconden start de eerste ronde al. De deuren gaan open en ons zeskoppig team stormt naar buiten als kinderen klaar voor de speeltijd. Eerste constatatie is dat er maar één objectief is. Erger nog, na 15 seconden stappen ben ik er al, alsook de tegenstand, waarna het meeste chaotisch vuurgevecht van testers op een hoop ooit losbarst. Versta me niet verkeerd, ik ben ook voor snelle actie en ik snap dat je in 6 tegen 6 moeilijk kaarten als in Battlefield kan maken, maar dit is gewoon te klein. Er zijn (op die eerste map genaamd Numbani althans) te weinig alternatieve wegen en maar één echt objectief heeft als nadeel dat er veel minder tactiek nodig is dan in de doorsnee MOBA of FPS. Hier en daar kunnen we de tegenstand terugduwen, maar al gauw zijn het wij die achteruit moeten. De partij is kort en hevig, wat wel fijn is, maar op geen enkel moment kunnen we leren uit onze fouten. Eens de tegenstand het punt in hun bezit had konden ze ons van daar veilig uitschakelen in onze basis. Gunfeel is ongeveer in orde, met wat te weinig weerslag als kritiekpunt, controls tip top, grafisch aantrekkelijk en zonder vertraging maar leveldesign is gewoon barslecht.

In de tweede ronde zijn wij in de aanval en verandert mijn mening spijtig genoeg niet. Na een minuut staan wij het vijandelijke team af te slachten in hun basis, veilig van achter wat dozen aan het objectief. Ze kunnen gewoon niet weg en als het dan lukt kunnen ze nergens heen. Voor deze tweede ronde heb ik voor een medic personage gekozen, maar ik kon me achteraf gezien geen nuttelozere beslissing inbeelden. De kaart bevat namelijk med-kits op specifieke maar niet bepaald verstopte plekken. Conclusie, en nog veel merkbaarder in mijn partij, ik was volledig overbodig. Op dat moment kan ik niet van personage veranderen (maar dat is logisch), maar ik heb ook geen andere job meer, ik sta er bij en kijk er naar. Fijn moet dit voor het andere team ook niet geweest zijn. De ronde eindigt even snel als hij gestart is en al gauw worden we via een vriendelijke zaalverantwoordelijke naar buiten geleid.

Omdat ik zelf geen screenshots mocht pakken tijdens de demo krijg je hier nog een random gameplay afbeelding

Alles op een rij liet de ervaring een wat bittere nasmaak achter. Enerzijds is de stijl en kwaliteit van het spel geweldig en zijn de besturingen perfect voor het spel. Anderzijds vond ik de maps verschrikkelijk veel te klein en banaal. Het grootste probleem voor mij is dat Overwatch zijn vooropgestelde doel mist, namelijk een mix tussen FPS en MOBA te zijn. Het deel FPS moet gebalanceerd worden, maar dat zit al bij al wel goed en kan bijgewerkt worden met nieuwe maps en modi. Het MOBA gedeelte is echter nergens te bespeuren. Er zijn geen minions om goud en XP op te doen, om de simpele reden dat er ook geen customisatie is. Je start met gegeven vaardigheden per personage en that’s it. Geen differentiatie en specialisatie, maar dus ook geen manier om een slechte situatie om te keren door een alternatieve keuze aan uitrusting en skills. Als klap op de vuurpijl is er ook buiten het spel geen enkele manier om je uitrusting te wisselen. Buiten het feit dat je helden met vaardigheden hebt is hier niets MOBA aan.

Blizzard zal zonder twijfel later nieuwe helden en skins uitbrengen, maar je personages en vaardigheden zullen nooit veranderen. Resultaat is dat Overwatch geen originele mix tussen FPS en MOBA is, maar een saaie shooter met een groot budget. Blizzard heeft nog niet officieel bevestigd of Overwatch Free to Play zal zijn of niet, maar in de huidige stand van zaken kan je beter gaan voor een MOBA (zelf de hunne, Heroes of the Storm) of een FPS. Deze Overwatch probeert beiden te combineren, maar valt hierdoor tekort op beide vlakken. Het merk geniet dan wel van een goed imago, het zal knokken worden om een hiermee marktaandeel te veroveren. Gelukkig is er nog tijd om alles bij te sturen en hoe bitter deze ervaring was, ik kijk al uit naar de volgende in de hoop dan wel met een blij gevoel muis en toetsenbord achter te kunnen laten

Overwatch komt exclusief uit voor PC, maar bezit momenteel nog geen release datum.