Gamescom: Dark Souls 3 (preview)

0

Het is gamescom deze week en traditioneel betekent dit een hoop meer info voor spellen die aangekondigd werden op de vorige E3 beurs. Voor de soon-to-be nieuwste telg in de ultra harde actie RPG saga van Bandai Namco, Dark Souls 3, is dit ook niet anders dan normaal. Op de beurs kon ik wat nieuwe footage zien en wat nieuwe informatie vergaren over wat wellicht een hit van het volgende voorjaar zal worden.

De presentatie start in het desolate Lodeleth, een groepering vernielde burchten badend in het vaag rode licht van de stervende zon. Deze nieuwe Dark Souls richt zich enkel op die nieuwste consoles en PC’s en dit betekent het gebruik van dezelfde engine als voor Bloodborne, met prachtige visuals en hoge detailgraad als gevolg. Alles wat we aan de horizon zien is tevens een speelbaar stuk land, niets is echt achtergrond in het spel. De volledige omvang van de wereld zal vergroten door het complexifiëren van de level design, waardoor het gevoel van verlorenheid enkel maar versterkt wordt. Lang kunnen we helaas niet genieten van het vista, al gauw gaan we op stap om de eerste vijand te lijf gaan.

Dark Souls 3 lodeleth

Dark Souls 2 aan de snelheid van Bloodborne

De eerste knokpartij is de kans om te zien hoe veel vlotter deze Dark Souls 3 is ten opzichte van zijn voorganger. We blijven nog steeds met dezelfde beweging- en rolanimatie als Dark Souls 2, maar deze zijn zodanig vlotter gemaakt dat het hele speltempo hiermee verhoogt. Uiteraard verhoogt dit niet in jouw voordeel en vallen vijanden hierdoor vaker en harder aan dan ooit tevoren. Na een opening zien we de eerste reeks aanvallen en ook hier dezelfde conclusie. Alle slagen komen veel vlotter uit het personage en dankzij de nieuwe stance aanvallen zijn de overgangen ook naadloos. Deze speciale stance aanvallen verschillen tussen elk type wapen waarmee gespeeld wordt. Heb je een licht zwaard, dan zet je je beide handen klaar om brede, harde zwaaien uit te delen. Heb je een lekker dik greatsword, dan heb je toegang tot lunge aanvallen die de eerst volgende slag ontwijken en meteen een portie muilpaté uitdelen. Met tweeling wapens (die nu éénzelfde wapenslot zijn in je inventaris) zijn de stance aanvallen een serie draaiende beweging, waarmee je een hoop vijanden ineens kan raken. En last but least, bogen kunnen nu in volle beweging afgeschoten worden voor snelle onderbrekingen in een gevecht. Kortom, beter, sneller, harder.

Toch nog wat mysterie?

Verder kruisen we het pad van nog een resem vijanden, genoeg om ons te tonen dat er weer een draak in het eerste level zit, die het vuile werk ook voor jou kan klaren. Een aanvaring met wat hardnekkige zwarte ridders later staan we voor de eerste baas van het spel; the dancer of the frigid valley. De pijnlijk kronkelende gigant trekt zijn roodheet zwaard en zet de kerk waarin we ons bevinden in lichterlaaie met zijn eerste aanval. Wat een karwei dat deze zal zijn, want ook bazen zijn sneller en harder dan wat we tot nu toe kennen. Lang kunnen we van deze scène niet genieten want spoilen, daar doet Bandai Namco niet aan mee. Deze demo werpt wat licht op de zaak, maar er zijn nog een hoop details die het presentatieteam niet wouden prijsgeven. Zo zagen we niet hoe het levelen in elkaar stak en wat de nieuwe statistieken zullen zijn. Waar we vooral wat meer over willen weten is de terugkeer van een magiepuntenmeter in de serie. Het is zo dat tijdens de hele demo de volledige HUD de blauwe balk uit Demon Souls bevatte, maar wanneer de hamvraag na de presentatie viel werd deze ontmoet met een vluchtige ‘later meer info’. Uiteraard weten we ook nog niets meer over het verhaal en de levensduur van deze episode. Niet dat dat een probleem is, Myazaki-san zit achter het stuur, de man kan letterlijk niet ontgoochelen.

De eerste baas die we te zien krijgen, the dancer of the frigid valley

En als je het liever zelf wil zien, kijk dan naar de laatste XBOX trailer hieronder

De volgende episode in de Souls franchise komt ongeveer een jaar na Bloodborne en op die korte periode slagen ze er weer in de serie weer verder aan te passen, tot perfectie bereikt zal worden. Combat is sneller, omgevingen zijn groter en mooier dan ooit en animaties zijn nog nooit zo vlot geweest. De vraag blijft nog wel hoe magie zijn terugkeer zal maken en wat het doel zal zijn van deze nummer 3, maar slaap als fan maar gerust op je beide oren.

Dark Souls 3 staat gepland voor release in de lente van 2016