Gamescom: Bezoekje aan de stand van Nintendo

1

Dat Nintendo op de Gamescom beurs in Keulen ook aanwezig tekende verbaast niemand. Dit jaar stond de japanse videospellen fabrikant er met een iets bescheidenere stand dan zijn concurrenten, maar het had daarom niet minder te tonen. Ik kreeg de kans om even langs te gaan en zonder wachttijd mijn duimen op te warmen op Ninty’s nieuwe releases. I know, i’m evil, maar hierdoor heb ik wel wat informatie over wat komen zal. Interesse? Lees verder!

Chibi-Robo! Zip lash – 2D-platform voor een jonger publiek

chibi robo header

Chibi-Robo komt na zijn avonturen op de Gamecube terug voor meer, maar deze keer verloopt het 2D en mag de franchise het eens proberen op de laatste handheld van Nintendo. We hebben hier te maken met een 2D platformer, alles behalve een zeldzaam beeld in de catalogus van Nintendo, maar hun expertise op het vlak valt niet tegen te spreken.

Chibi-Robo schuift zich in het lange rijtje Nintendo platform spellen

Chibi-Robo schuift zich in het lange rijtje van Nintendo platformspellen

De demo die ik mocht testen leidt Chibi-Robo door 3 distincte levels. Een eerste tutorial level, om te ontdekken dat ons personage gebruik kan maken van zijn ingebouwde verlengsnoer om zich op te heisen aan platformen en blokken te breken als hij niet door kan. Het tweede level is dan het eigenlijk echte werk en kan ik beoordelen. Het personage speelt vlot en zonder problemen, exact wat je verwacht van een Nintendo spel eigenlijk. Alle acties zijn intuïtief en het richten van de verlengsnoer is snel en praktisch. Het eerste level biedt nog niet echt een challenge, maar een paar level design ideeën steken al de kop uit voor later. In mid-air je verlengdraad zwieren of deze in hoeken doen vliegen zijn één van de voorbeelden die in level 2 al aan bod komen. En als het te moeilijk zou zijn kan ik de bijgeleverde amiibo gebruiken om even super Chibi Robo te spelen. Uiteraard is dit geweldig overpowered, maar ik ben niet het doelpubliek voor deze praktijk.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het tweede level heeft dan niets meer te maken met de klassieke 2D platformer van voordien. Hier bevinden we ons in een soort water-ski minispel zoals deze in de Mario Party spellen. Je navigeert over drie lanen in de hoop geen obstakels te vreten en wat munten te scoren. De sequentie was niet slecht, maar vrij anekdotisch. Het is een beetje het gevoel van de hele demo, eigenlijk. Fijn maar het blijft niet bij. Ook op grafisch vlak is het momenteel dezelfde voorbarige conclusie. Fletse decors, met weinig leven en detail zorgen niet voor afleiding, maar af en toe had deze aanwezig mogen zijn. Bovendien wordt het 3D effect niet benut op vlak van gameplay.

Het surfgedeelte is anecdotisch

Het surfgedeelte is spijtig genoeg anekdotisch

Nu, het is maar een demo en het is wachten op de release, 9 oktober 2015, om een finaal verdict uit te brengen hierover. Toch is dit opnieuw een iets te veilig product dat te weinig van de klassieke formules afwijkt. Ook is er nog niets geweten over de totale inhoud van het spel. De amiibo die bijgeleverd wordt is dan wel weer van topkwaliteit.

Starfox 0 – Een vaste waarde keert terug

starfox 0 header

Ik was na de E3 presentatie niet overtuigd van deze nieuwe Starfox 0, medegeekster Nils was dan weer volledig verkocht. Feit is, na wat we zagen op E3 was het duidelijk dat deze nieuwe Starfox een terugkeer naar de ruimte dogfights en achtervolging betekende en dat de formule “Starfox gaat op stap met een dinosaurïer” in de kast gelaten werd. De hamvraag is dan of deze terugkeer naar de roots ook werkelijk zijn plaats heeft in deze tijd.

De actie speelt zich in starfox 0 af op beide schermen

De actie speelt zich in Starfox 0 af op beide schermen

Om dit te toetsen kan ik het volledig afgewerkte en gescenariseerde level Corneria spelen. Deze nieuwe Starfox is dus traditie getrouw en het verloop van het level is ook een knipoog naar de vorige iteratie van de planeet. Zo start je het level boven de stille wateren van Corneria en moet je Slippy opnieuw redden van wat tegenstanders. Het is fijn om met dit soort nostalgie gegroet te worden en de herinneringen van simpelere tijden zijn niet weg te denken. Grafisch valt er ook weinig te bemerken. De typische stijl van Corneria is bewaard gebleven, maar modellen en textures zijn kwalitatief van deze tijd. Ook lichtbewerkingen zijn mooi en vlot, al blijft dit allemaal wel WiiU niveau natuurlijk. De vorm is dus vernieuwd maar niet veranderd, wat van de inhoud? Helaas heb ik daar niet meer info over. Hoeveel levels er zullen zijn en of je nog andere zaken zal doen dan missies selecteren en uitvoeren blijft de vraag. Waar er wel een pak veranderd is en ik je een pak info over kan geven zijn de besturingen.

starfox 0 corneria

Wie Starfox 64 speelde herinnert zich dit stuk wel

Deze Starfox bestuur je met de WiiU gamepad en je zult tegelijkertijd tv en gamepad scherm nodig hebben om alle info over de situatie te vergaren. Op de televisie zie je je Arwing van buitenaf en heb je ook het meeste overzicht. Op je Gamepad heb je het cockpit zicht, middenin de actie, maar hier heb je een slecht periferisch zicht. Controls verlopen dan als volgt: De linkerstick is je besturing, de rechter je snelheid. Met behulp van de gamepad bewegingsdetectie richt je je kanonnen. Op de tv is navigeren vlot, maar doelwitten neerhalen niet en op de gamepad is het andersom, waardoor je vaak tussen de twee moet afwisselen. Door de controls is dit echter nooit verwarrend en dat is de grootste troef van deze Starfox. Immersie is echt top en heel even dacht ik mijn boordcomputer af te zetten en de Force te vertrouwen, maar dat is een andere franchise.

Deze diashow vereist JavaScript.

De missie duurde ongeveer 15 minuten en eindigde in All-range mode, de modus waarin het level een arena wordt in plaats van een shoot’em up gang. De kans om alle geleerde zaken door elkaar te gebruiken, alsook de nieuwe Walker versie van het vliegtuig te testen. Lichtjes ontgoochelend omwille van zijn nut, maar de walker is wel even gemakkelijk en leuk te besturen als de Arwing. Na het verslaan van Pigma’s eerste luchtforteress is het gedaan met de pret. Conclusie? Even goed als Starfox 64 in zijn tijd was. De uitgave is wel opnieuw een vrij risicoloze zet voor Nintendo, met een kopie van de spelmechanieken en omgevingen van toen. Wat extra nieuwigheden zouden geen kwaad kunnen, maar met een release gepland voor het einde van dit jaar zal de marge niet al te groot meer zijn.

The legend of Zelda: Triforce Heroes – met z’n drieën gaat het ook

triforce heroes header

De nieuwste spin-off van de bekende saga wordt er weer eentje met een coöperatief kantje. Na de succesvolle Four Swords game op de gamecube, zet Nintendo weer de formule op het vuur maar halen ze er een Link van tussen. Resultaat is Triforce Heroes en ik mocht het even spelen met twee andere lucky bastards

Deze nieuwe Triforce Heroes kan je met 3 anderen spelen, zowel lokaal als via het internet

Deze nieuwe Triforce Heroes kan je met 3 anderen spelen, zowel lokaal als via het internet

We starten meteen het eerste level van de demo en het eerste wat moet gebeuren is het kiezen van een outfit. Deze keer kan Link zich wat verkleden en komt dit zijn vaardigheden ten goede. Ik kies voor het samurai pak, dat me betere spin-attacks geeft, maar er zijn ook nog de bom-outfit, heksenmuts en narkostuum te beschikking, elk goed voor hun eigen bonussen. De keuze is gelukkig niet cruciaal en je vergissen is niet echt mogelijk. Een kort laadschermpje later is het vertrokken. Eerste stap, de compagnons vinden. De kans om even vertrouwd te geraken met de controls die, al hoef ik het niet te vermelden, identiek zijn aan elke handheld Legend of Zelda. Hier vind ik meteen de boog, wat me toelaat mijn kompanen te vervolledigen en de rest van het level uit te kammen. De volgende puzzel maakt gebruik van de nieuwste feature, totems bouwen. Je kan tijdens het spelen elkaar opheffen en zo een toren bouwen. Op die manier konden we een schakelaar activeren en de deur naar het vervolg open krijgen. Op dit na zijn de puzzels een soort best-off van puzzels uit andere Zelda spellen. Na een 5 tal minuten is de pret echter al gedaan en staan we voor de eindbaas. Zoals in alle Zelda games is deze baas een showcase van de vaardigheden die je hebt moeten gebruiken om tot bij hem te komen.

Voor elke missie kan je een outfit kiezen

Voor elke missie kan je een outfit kiezen

Makkelijk is hij daarom niet. Samenwerken gaat, maar de levensreserve van de groep is gedeeld en ik kan je beloven dat deze snel slinkt als je niet communiceert. Hiervoor zijn korte berichten aan het spel toegevoegd die je kan selecteren op het onderste aanraakscherm. Voor deze demo stonden we allen naast elkaar en was het nut maar beperkt, maar je kan het spel ook online spelen en dan zijn deze meer dan welkom. De baas begeeft het na 3 pogingen (en een bijna game-over) en demo stopt hier. Over het verder verloop van het spel krijgen we dus geen info. Ook weten we niet of deze missies ad random zijn samengesteld en wat het niveau van de CPU is als je alleen zou spelen. Een worp naar de levensduur van het spel is uiteraard ook uit den boze.

Deze diashow vereist JavaScript.

Opnieuw heeft Nintendo een perfecte software, maar neemt het geen risico. Geeksters die Four Swords al hebben gespeeld zullen snappen dat deze Triforce Heroes weinig verandering brengt op de formule. Fijn zal het wel zijn, maar innoveren doet het maar weinig. Op 23 oktober ligt deze al bij ons in de rekken. Het finale verdict bewaren we voor dan.

 

Zo, dat was mijn toer op de stand van Nintendo. Ik heb er ook de nieuwe Xenoblade Chronicles X kunnen testen, maar de demo bevatte weinig anders dan gevechten en mijns inziens kan je beter de review van de reeds verschenen Japanse versie lezen dan mijn mening te volgen. Daarom heb ik gekozen dit niet in dit artikel te steken, maar het is zonder twijfel al wat je er van zou verwacht. Gelukkige ligt deze eind dit jaar al in de rekken. En wat denk jij van deze nieuwe games? Laat het ons weten in de comments!

 

Share.

About Author

Jason Blomme

Games games en nog eens games. Ik ben geboren met een controller in de handen en zal zo waarschijnlijk ook heengaan. En podcasts.

Reacties