Football Manager 2020 review: erger dan cocaïne

Wat valt er nog over Football Manager te zeggen, beste lezer? Inmiddels hebben we al legio jaargangen gereviewd, en telkens is de conclusie dezelfde: blijf weg van deze game als je ook maar enige waarde hecht aan je sociale leven. Gelukkig ben ik enorm slecht in levenskeuzes en dook ik ook dit jaar weer head first in de nieuwe telg uit de reeks. Als mijn huwelijk volgende zomer niet doorgaat, ligt dat ongetwijfeld aan Football Manager 2020.

Ontwikkelaar: Sports Interactive
Uitgever: Sega
Platform: PC (Windows, Mac, Google Stadia)
Aantal spelers: 1
Release: 19 november 2019

Reviewcopy bekomen via uitgever.

Ik ben niet verslaafd, ik heb het gewoon nodig

Meer dan 1500 uur, dat is waar Football Manager 2019 uiteindelijk op afklokte na verschillende carrières langs onder meer 1860 München, Olympique Marseille, Chelmsford, Slovan Bratislava en Real Madrid. Veruit de meest gespeelde versie van de afgelopen jaren, wist Steam mij te melden. Blijkbaar stond ik niet alleen in mijn verslaving aan de virtuele voetbalwereld, want rond de zomer werd de kaap van twee miljoen verkochte exemplaren gerond. Impressionante cijfers, zeker als je weet dat het om een game gaat die eigenlijk geen multiplayer heeft – wat redelijk zeldzaam is tegenwoordig. Ja, er bestaat een online modus waarin je het kan opnemen tegen vrienden in een netwerkspel, maar in realiteit wordt die slechts sporadisch gebruikt. En toch weet Football Manager 2020 je zonder probleem weer aan het scherm gekluisterd te houden. Hulde.

Football Manager 2020 match
Dat heet dan ‘een tumultueuze oefenwedstrijd’. © Sega/Sports Interactive

Dit jaar heten de nieuwe verfrissende elementen ‘clubvisie’ en ‘ontwikkelingscentrum’.

Mijn vriendin – verloofde ondertussen, excuseer – heeft al langer dan vandaag door dat ik zowat elke avond in de zetel zit met een fameuze uitstulping op mijn schoot. En dan heb ik het wel degelijk over mijn laptop, vetzakken. Het overgrote deel van de tijd is die Football Manager aan het draaien. Spreadsheets voor gevorderden, maar wel een Excel-lente versie ervan (pun zeker wel intended). Hier en daar klinkt wel eens gemor dat de reeks soms wat te weinig nieuwigheden voorziet – al is dat een vloek die wel meerdere jaarlijks terugkerende games treft -, maar al bij al gooit Sports Interactive er telkens toch wel weer iets nieuws tussen om je verslaving weer dat extra duwtje in de rug te geven. Dit jaar heten die elementen ‘clubvisie’ en ‘ontwikkelingscentrum’.

Football Manager 2020 clubvisie
Dankzij de nieuwe ‘clubvisie’ stippel je nu ook verplicht een langetermijnvisie uit. © Sega/Sports Interactive

Bouwen op lange termijn

Twee jaar terug was je elftaldynamiek de belangrijkste nieuwigheid die de reeks introduceerde, vandaag zorgen die twee nieuwe elementen voor alweer een wat verdere immersie in de virtuele voetbalwereld die Football Manager 2020 heet. Met ‘clubvisie’ krijg je vanaf nu ook langetermijndoelstellingen voorgeschoteld van je bestuur. Daar waar je tot vorig jaar nog gewoon per seizoen een aantal competitiedoelstellingen voorgeschoteld kreeg aan de start van het nieuwe voetbaljaar, zal je nu ook verder moeten kijken dan je neus lang is. Zo krijg je bijvoorbeeld meteen te zien welke filosofieën belangrijk zijn voor je bestuur. Een focus op jeugdopleiding bijvoorbeeld, of enkel binnenlandse spelers halen voor het eerste elftal. Ook in de competitie geldt hetzelfde principe. Misschien is je bestuur dit seizoen tevreden met een plekje in de middenmoot, maar de komende seizoenen verwachten ze misschien wel Europese plaatsen of titels.

Football Manager 2020 ontwikkelingscentrum
Dankzij het ontwikkelingscentrum houd je aanstormend talent beter in het oog. © Sega/Sports Interactive

Je hoofd Jeugdopleiding houdt je nu ook doorheen het seizoen op de hoogte van welke jeugdexponenten er zitten aan te komen.

Ook het ontwikkelingscentrum geeft een extra boost aan je reserve- en jeugdteam. Beide ploegen zitten nu onder hetzelfde tabje en zijn overzichtelijker wat betreft de spelers die mogelijk bij het eerste elftal kunnen aansluiten. De managers van die teams houden je regelmatig op de hoogte en met hoofd Spelersontwikkeling werd zelfs een nieuwe functie gecreëerd om wat orde in de chaos te scheppen – of toch als je op termijn met 87 wonderkinderen in je jeugdploeg zit. Dat hoofd Spelersontwikkeling volgt namelijk onder meer op welke spelers best uitgeleend zouden om ervaring op te doen en helpt je zo het maximum uit je spelers te halen. Bovendien krijg je vanaf nu ook vroeger zicht op de kwaliteit van je jeugdexponenten, de regens die elk jaar instromen in je jeugdopleiding. Gedaan met wachten tot begin maart om te zien welke lichting je dit jaar voorgeschoteld krijgt, je hoofd Jeugdopleiding houdt je doorheen het seizoen op de hoogte van welke mogelijke interessante spelers er vanuit je academie aankomen. Al hadden we nu niet per se nóg meer motivatie nodig om dit spel seizoenenlang grijs te spelen.

Football Manager 2020
Boetes uitdelen voor wangedrag gebeurt nu ook automatisch via de gedragscode die je aan het begin van het seizoen instelt. © Sega/Sports Interactive

Kleinere tweaks en minipijnpuntjes

Voor de rest beperken de nieuwigheden in Football Manager 2020 zich tot wat kleinere aanpassingen en tweaks. De interface kreeg een jaarlijkse opfrisbeurt, contractonderhandelingen houden nu ook rekening met een langetermijnvisie waardoor je voor aanwinsten een route richting het eerste elftal kan uitstippelen en de graphics werden weer dat beetje aangepast. Verwacht van dat laatste vooral niet te veel, want daar ligt het zwaartepunt van deze game natuurlijk helemaal niet. De 3D-wedstrijden zijn leuk om naar te kijken, maar blijven op PlayStation One-niveau hangen – ondanks de moeite die Sports Interactive doet om de boel er elk jaar weer een tikje beter te laten uitzien. Toegegeven, vanaf dit jaar zie je de voetbalvelden effectief transformeren tot patattenveld naarmate de weersomstandigheden verslechteren of het seizoen vordert, maar een feest voor de netvliezen wordt het niet. Hoeft ook niet, liefste Football Manager, we houden van je zoals je bent.

Football Manager 2020 match
De 3D match engine blijft verbeteren, maar slaat geen gensters. © Sega/Sports Interactive

Op sommige vlakken blijft Football Manager 2020 wel wat hangen in de pijnpunten die er al even zijn. De Nederlandse vertalingen lopen immers soms spaak, met dt-fouten en kromme constructies tot gevolg. De interactie met spelers en pers is iets wat de laatste jaren stelselmatig uitgebouwd werd, maar ook daar ontbreekt voorlopig de toegevoegde waarde nog net iets te vaak. Met de komst van teamdynamiek hielpen die interacties met je spelers wel om je greep op de kleedkamer te verstevigen, maar vaak gebeurt dat net iets te simplistisch. De gespreksopties zijn altijd dezelfde en het geheel blijft net iets te oppervlakkig. Idem voor de persconferenties. Na een babbeltje of vijf met de pers heb je alle mogelijke vragen wel gezien, waardoor je op den duur gewoon blindelings het ‘juiste’ antwoord kan aanklikken. Toegegeven, de Belgische sportjournalistiek durft in het echte leven ook al wel eens ongeïnspireerd en flets te zijn, maar Football Manager 2020 mag toch iets meer het goede voorbeeld geven. Gelukkig doet het spel dat op tal van andere vlakken wél. Tot binnen 1500 uur, jongens.

Football Manager 2020 is te koop bij bol.com.

0