Final Fantasy X/X-2 HD Remaster: Prima bundel (Review)

0

Mensen met een Playstation 3 en/of PS Vita tot hun beschikking mochten er vorig jaar al van proeven, maar sinds half mei kunnen ook PS4-gamers zich verblijden over de Final Fantasy X/X-2 HD RemasterBlitzball, aeons, het meeslepende verhaal van Tidus en het lelijke schepsel genaamd Sin, al die elementen maken hun terugkeer om de fans nog eens onder te dompelen in de wereld van Spira. Al moeten we Square Enix wel nog eens een memo sturen omtrent de betekenis van ‘HD’.

De oorspronkelijke Final Fantasy X wierp zich in 2001 op als één van de betere games uit de reeks, en ook 14 jaar na datum lijkt de magie zich in stand te kunnen houden. Aan de gameplay zelf is dan ook logischerwijze quasi niets veranderd, want de gevechten verlopen nog steeds turn-based – handig als je middenin een lange bossfight even op adem wil komen – en de cutscenes zijn nog steeds niet over te slaan – minder handig als je diezelfde bossfight voor een vijfde keer moet herbeginnen. Voor de rest blijft het verhaal nog steeds even magisch aanvoelen. Je leeft mee met Tidus wanneer die uit zijn thuisstad Zanarkand gerukt wordt en in het Spira van duizend jaar later gedropt wordt. Een potje blitzball wanneer je er even genoeg van hebt om fiends in de pan te hakken, blijft leuk. En zoals vanouds stoor je je nog steeds aan die gigantische eikel genaamd Seymour. Een leuke toevoeging is wel dat je kan kiezen tussen de oorspronkelijke soundtrack en de geremasterde versie ervan, maar in wezen zijn ze beide even goed te noemen.

Final-Fantasy-X-01

Geen paniek, er zijn geen tentakels aanwezig in deze scène.

Voor de rest hou je je nog steeds bezig met iedereen te levellen via de sphere grid, waarmee je je personages sterker maakt en nieuwe moves aanleert, met het unlocken van nieuwe aeons via de puzzels die je in elke tempel voorgeschoteld krijgt én met het verslaan van de grote gemene Sin natuurlijk, kwestie dat die al zo’n duizend jaar bezig is met Spira te terroriseren. Met dat alles ben je wel een tijdje zoet, want net als zoveel jaar terug heeft Final Fantasy X een enorm lange spelduur. Ook al blijft het verhaal zelf enigszins lineair, toch krijg je naarmate de tijd vordert de vrijheid om zelf op ontdekking te gaan – en nieuwe wapens of aeons te unlocken – eens je toegang krijgt tot het luchtschip van de Al Bhed. Geen grote vernieuwingen dus, maar je weet wat ze zeggen: if it ain’t broke, don’t fix it.

Auron, Wakka en Lulu zien er nog net iets beter uit dan 14 jaar geleden.

Wie genoeg heeft van Final Fantasy X kan net als in de PlayStation 3-remaster meteen naadloos overschakelen op de sequel, Final Fantasy X-2, die er kwam in 2003 en bij de remaster op hetzelfde schijfje werd gepleurd. Wie de overgang van FFX naar FFX-2 helemaal wil begrijpen, kan daarvoor in het menu ook voor de optie ‘Eternal Calm‘ kiezen, een filmpje waarin wordt getoond wat zich allemaal afspeelde tussen het einde van FFX en het einde van FFX-2, waarin Yuna plots veranderde van ‘plichtsbewuste summoner’ naar ‘populaire rockster’. Toegegeven, wij zouden ook een woordje extra uitleg nodig hebben om die carrièreswitch van 180 graden te kunnen duiden.

Square Enix gooide het in de sequel duidelijk over een andere boeg, want het klassieke Active Time Battle-systeem keerde terug en zorgde ervoor dat je wél weer de hele tijd aandachtig moest zijn tijdens gevechten, slecht nieuws voor de multitaskers onder ons dus. Ook het aantal sidequests en minigames ging opnieuw de hoogte in, en een deel van de kracht van de drie hoofdrolspeelster werd bepaald door welke kleren, pardon, ‘dresspheres‘, ze dragen. Het hoofdverhaal is echter minder zwaar en meeslepend dan dat van zijn voorganger maar de gameplay blijft al bij al wel overeind, ondanks het feit dat het geheel sommige Final Fantasy-gamers misschien minder kan bekoren dan bij FFX het geval was.

Final-Fantasy-X-2-HD-Screenshot

Girlpower troef in Final Fantasy X-2, vooral de doodbrave Yuna wordt ineens een stoere badass chick.

Maar waar ik het vooral nog even over wil hebben, is het gedeelte waarbij de remaster van beide games het etiket ‘HD’ opgeplakt kregen. Toegegeven, de graphics gaan er lichtjes op vooruit en de personages zien er iets beter uit dan in 2001/2003, maar de bewegingen blijven bijwijlen houterig en al bij al blijft het gevoel toch hangen dat het spel zwaar onder de mogelijkheden van de PlayStation 4 blijft hangen. En dan hebben we het nog niet eens over de nog steeds dramatisch slechte lipsync. Vooral de NPC’s lijken daarbij ontzien van enige grafische vooruitgang, want enkel bij de hoofdpersonages is een lichte verbetering merkbaar. De onbenullige NPC’s die niet veel toe te voegen hebben aan het verhaal dragen dan maar bij tot het nostalgische gevoel die deze remaster losweekt, want zij zien eruit alsof ze rechtstreeks uit de PlayStation 2-versie zijn weggelopen.

Moet dat de pret drukken? Absoluut niet. Final Fantasy X blijft een topspel, en de sequel X-2 is ook nog steeds een vermakelijk toetje voor wie na het hoofdgerecht nog met een hongertje zit. Voor wie graag nog eens in de wereld van Spira wil vertoeven na al die jaren en intussen het originele schijfje niet meer heeft (of de PS3-remaster gemist heeft), is dit de uitgelezen kans om Seymour en Sin nog eens een poepje te laten ruiken. En als je mij dan nu zou willen excuseren, ik heb namelijk nog een blitzballtoernooi te winnen.

86%
86%
Nostalgisch

Final Fantasy X werd 14 jaar geleden met veel gejuich onthaald, en blijft ook in 2015 nog makkelijk overeind, dankzij een geweldig verhaal en unieke elementen zoals de sphere grid en het turn-based vechtsysteem. X-2 deinde een beetje verder op die golf en kon op zich minder bekoren, maar blijft een leuke extra voor wie het oorspronkelijke verhaal helemaal achter de kiezen heeft en nóg geen genoeg krijgt van de ravissante Yuna. Een must have voor elke bezitter van een PlayStation 4 is deze Final Fantasy X/X-2 HD Remaster niet, maar het kan zeker geen kwaad om deze prima bundel in huis te halen.

• Story
    9.5
    8.5