final fantasy XIV shadowbringers artwork art

Final Fantasy XIV Shadowbringers review: uitgelicht

Het is zes jaar geleden sinds er keihard op de reset-knop van de wereld van Final Fantasy XIV werd gedrukt door director en producer Naoki Yoshida en zijn team. Daarmee begon het nieuwe tijdperk van het succes van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Na Heavensward (2015) en Stormblood (2017) is het nu tijd voor de nieuwste uitbreiding Shadowbringers. Lukt het Shadowbringers om het succes van Heavensward te evenaren? Of is het net zoals Stormblood welkom, maar meer van hetzelfde?

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Plaform: PC, PlayStation 4
Aantal spelers: 1
Release: 2 juli 2019

Reviewcopy op PC bekomen via uitgever.

Nieuwe carrièremogelijkheden

Net zoals de vorige uitbreidingen brengt Shadowbringers een verhoogde level cap (nu alweer 80), nieuwe Jobs en sinds het Au Ra-ras van Heavensward, ook een tweetal nieuwe rassen om de wereld van Eorzea mee te verkennen. Goed nieuws voor Final Fantasy XII en Final Fantasy Tactics-fans, want één daarvan zijn de Viera. Deze lange meiden met konijnentrekjes komen uit de Golmore Jungle om zich te ontfermen over de problemen van de wereld. Het andere ras is echter gebaseerd op de Ronso uit Final Fantasy X, de Hrothgar zijn een ras van grote leeuwachtige mannen die vanuit het verre noorden van de wereld gevlucht zijn van het Garlean Empire.

Viera and Hrothgar Races
De nieuwe speelbare rassen van Final Fantasy XIV, de Viera (links) en Hrothgar (rechts) (© Square Enix)

De twee nieuwe Jobs zijn echter oude bekenden uit de FF-reeks. De nieuwe Gunbreaker Job laat je het iconische wapen van Squall Leonhart gebruiken, de Gunblade. Met speciale, door magie versterkte ammunitie geef je jezelf buffs en laat het je de sterkste aanvallen weerstaan. De Gunbreaker is daarmee de 4de Tank Job die beschikbaar is in Final Fantasy XIV.

De nieuwe Gunbreaker Job laat je het iconische wapen van Squall Leonhart gebruiken, de Gunblade.

Voor degene die klappen minder graag incasseert en ze liever uitdeelt, is er de Dancer. Deze nieuwe Physical Ranged DPS heeft een leuke twist op de gebruikelijke barrage van aanvallen. Tussen aanvallen door kunnen zij switchen naar pure dans. Zodra je dit doet, worden je aanvallen vervangen door dansmoves. Weet jij deze in de juiste volgorde te doen, dan krijg je een buff en eindig je de dans met een flinke dosis aan schade voor de vijand. Om het nog leuker te maken, kan je ook één van je partyleden uitkiezen als danspartner. Hoewel deze niet meehuppelen, krijgen ze wel dezelfde buffs dankzij je sierlijke dansmoves. Met Dancer zijn er 10 DPS Jobs beschikbaar! Maar van de Physical Ranged DPS Jobs is dit de derde.

Gunbreaker and Dancer Jobs
De nieuwe Jobs, Gunbreaker & Dancer (© Square Enix)

Waar veel licht is, valt ook diepe schaduw

Net zoals de voorgaande uitbreidingen gaat Shadowbringers gewoon door met het verhaal van de vorige. Terwijl het vuur van de revolutie uit Stormblood nog wakkert en de oorlog tussen de Eorzean Alliance (de good guys) en de Garlean Empire (de bad guys) zijn hoogtepunt begint te bereiken, valt er een diepe schaduw over de metgezellen van de Warrior of Light. Een voor een vallen ze in een acute, diepe coma tot het ook de Warrior of Light overkomt. Echter duurt het niet lang voordat je weer ontwaakt, in een vreemde, overbelichte, wereld genaamd The First.

FFXIV Crystarium City
The Crystarium, een baken van veiligheid in de regio van Norvrandt. (© Square Enix)

Shadowbringers speelt zich dus af in een nieuwe wereld genaamd The First, in de regio Norvrandt en al gauw leer je dat de wereld waar je vandaan komt The Source wordt genoemd. Deze nieuwe wereld biedt veel nieuwe verhaalmogelijkheden die door de al bestaande wereld van The Source wat beperkter waren. Vooral dankzij de voortdurende oorlog tussen de Eorzean Alliance en de Garlean Empire. Scenarioschrijfster Natsuko Ishikawa (onder andere verantwoordelijk voor de Dark Knight job story quests, die één van de hoogtepunten in de game zijn) liet deze kans daarom niet liggen en schreef de tot nu toe beste verhaallijn van Final Fantasy XIV. Zonder al te veel te verklappen, zit het boordevol emotie, verassingen en ook enorm veel expositie over een mysterie dat zich al sinds het begin van de basisgame niet laat ontrafelen. Ook de interactie tussen al bekende personages komt veel authentieker over en zit vol gevoel.

FFXIV Meet new Characters
Naast bekende gezichten, ook nieuwe, kleine gezichten. (© Square Enix)

Scenarioschrijfster Natsuko Ishikawa schreef de tot nu toe beste verhaallijn van Final Fantasy XIV.

De verstoorde balans tussen Light en Darkness is al vaker in Final Fantasy-games aan bod gekomen, maar Shadowbringers geeft er een unieke draai aan en laat je in de voetstappen treden van de Warrior of Darkness om zo de werelden van The First en The Source te redden van de Sin Eaters, monsters van het Light.

Advanced dungeons & trials

Natuurlijk zijn de dungeons en trials (boss fights) ook weer van de partij en zoals gewoonlijk zijn deze ook van belang voor het verhaal. De diversiteit van de wereld van The First is ook in de dungeons terug te zien. Een grote variatie aan visuele stijlen en monsters zorgt voor een unieke ervaring in iedere dungeon. Ook heeft de componist, Soken Masayoshi, weer enorm zijn best gedaan. Met al een Guiness World Record op zijn naam voor meeste unieke muziekstukken in één game, brengt Soken een uniek klinkende sound aan de dungeons (en ook de rest van de wereld) van Shadowbringers. Ieder nummer voelt divers en anders aan dan het vorige en is een genot om naar te luisteren.

FFXIV Shadowbringers Dungeon
Er is niks dat in een dungeon niet opgelost kan worden met vuur en een White Mage. (© Square Enix)

De uitdaging van de basis dungeons is niet zo hoog als je de eerdere dungeons en trials van Final Fantasy XIV hebt gespeeld. Dit komt doordat veel van de mechanics terug zijn van nooit weggeweest. Echter weet Shadowbringers deze mechanics af en toe door elkaar te gooien. Dit zorgt voor leuke uitdagingen waar soms zelfs de doorgewinterde spelers moeite mee kunnen hebben. Voor wie toch wat meer uitdaging zoekt, zijn er weer de dungeons en de Extreme Trials die na het uitspelen van het verhaal pas speelbaar zijn. In de Extreme Trials worden, zoals voorheen, bestaande trials uitgebreid met meer of lastigere varianten van de mechanics die in de normale versie al bekend zijn.

Een grote variatie aan visuele stijlen en monsters zorgt voor een unieke ervaring in iedere dungeon.

Helaas moeten we nog wel even wachten op de eerste 8-man raid, Eden, die geïntroduceerd wordt in patch 5.01 die op 16 juli gepland staat en de Savage-variant op 30 juli. Ben je voornamelijk geïnteresseerd in de 24-man raid, dan kan je nog wel even wachten, namelijk op patch 5.1. Als we het schema van Stormblood volgen, dan zou dat ergens rond oktober moeten plaatsvinden. In Stormblood was dit een reeks aan raids gebaseerd op de Ivalice-wereld van Final Fantasy XII en Final Fantasy Tactics. Met Shadowbringers gingen ze voor een wat meer onverwachte cross-over, namelijk die van NieR: Automata!

FFXIV NieR Automata Raid
De teaser afbeelding voor de NieR: Automata-raid die ergens rond de herfst zal verschijnen (© Square Enix)

Vertrouwd maar niet oud

Een nieuw en heel welkom systeem dat Shadowbringers met zich mee brengt, is het Trust System. Dit laat toe dat je de dungeons, die verplicht zijn om de verhaallijn voort te zetten, kan doen met volledig computergestuurde personages. In tegenstelling tot het Company System uit Heavensward, waarbij je een party van nieuwelingen door dungeons loodste, zijn de personages in het Trust System doorgewinterde avonturiers en voelt het niet aan als een lange, irritante escortmissie.

Sommige combinaties van personages leiden tot grappige ingame gesprekjes.

Deze personages zijn zowel nieuwe en oude gezichten uit FFXIV. Het leuke hiervan is dat sommige combinaties van personages (zoals de soms bekvechtende tweeling Alphinaud en Alisiae Leiveilleur) tot leuke in-game gesprekjes leiden. Niet alleen haalt het Trust System de lange wachttijden voor dungeons weg (waar eigenlijk alleen de grootste categorie spelers last van heeft, de DPS), maar ook biedt het zo ook een extra kijkje in de personages. Zo krijg je meer van hun persoonlijkheden te zien door de acties die ze doen in de dungeon. Een voorbeeld daarvan is de enigszins ad hoc Alisiae die meteen Limit Break gebruikt zodra deze beschikbaar is, in plaats van te wachten tot het tactisch juiste moment.

Trust System in Dungeon
Terwijl de rest er al op los hakt, doen Minfillia en Alphinaud het voorzichtig aan. (© Square Enix)

Enig minpuntje is dan wel dat dit systeem alleen beschikbaar is voor de nieuwe content van Shadowbringers. Moet je nog door de voorgaande uitbreidingen vechten, dan moet je nog gewoon op andere spelers wachten voordat je een dungeon in kan.

Déjà vu

Voor de liefhebbers van het hele verhaal van Final Fantasy XIV is er nu ook een optie om het allemaal weer te herbeleven. Voorheen had je alleen toegang tot een verzameling cutscenes om te herbekijken, maar dat miste alsnog toch veel scenes en alle gevechten. Met Shadowbringers is er nu ook de mogelijkheid voor New Game+. Het reset gelukkig qua voortgang helemaal niks, maar laat je wel de verhaallijn quests opnieuw doen met je huidige level en je huidige gear. Helaas zal je ook hier nog eventjes op moet wachten. Net zoals de 24-man raid zal deze feature pas in patch 5.1 toegevoegd worden.

Shadowbringers: eentje om te herinneren

Na al die jaren van sleutelen aan Final Fantasy XIV heeft het Square Enix-team van Naoki Yoshida een geweldige uitbreiding neergezet. Vanaf het moment dat het begint, is het duidelijk dat dit de nieuwe standaard voor Final Fantasy XIV is, dankzij een algemeen hoger kwaliteitsgevoel dat te merken is in vrijwel ieder aspect. Van de muziek tot aan de zelfs strakker uitziende dialogen is Shadowbringers een fantastische uitbreiding en verheft het FFXIV tot nieuwe hoogtes.

Veel spelers van Final Fantasy XIV zeggen ook vaak dat de game “één van de betere Final Fantasy-verhalen” heeft om fans van de voornamelijk single player-reeks te overhalen om ook deze een kans te geven. Met Shadowbringers erbij is het onmogelijk om hen geen gelijk te geven en stiekem wil ik zelfs zeggen dat het één van dé beste verhalen binnen Final Fantasy is, al wel niet het beste.

Shadowbringers is te koop bij bol.com

0