Final Fantasy op Gamescom 2016

0

Dit was mijn eerste Gamescom en meteen mocht ik één van de meest geanticipeerde games van de laatste jaren testen: Final Fantasy XV. Maar dit is trouwens niet de enige Final Fantasy waar fans het komende jaar naar kunnen uitkijken. Met notitieboekje op zak ging ik de stand van Square Enix af en mocht ik mij een namiddag onderdompelen in de wereld van Chocobo’s, magische spreuken die eindigen op “-ga” en heel veel visueel spektakel.

Final Fantasy XV

Je kon het eerder al lezen, toen onze eigen Michiel de eerste vijf uur van Final Fantasy XV mocht spelen: we zijn optimistisch over deze nieuwste Final Fantasy-game. Op Gamescom kon ik uiteraard geen vijf uur van de game genieten, maar hier zijn toch kort mijn bevindingen.

DSC_0056m

Deze game heeft, zoals iedereen ondertussen wel al weet, een grote open wereld. Of je nu fan bent van de character designs of niet, je kan niet ontkennen dat deze bijzonder goed zijn uitgewerkt en dat de verschillende monsters er geweldig uitzien. De wereld op zich kon mij minder overtuigen. Sommige textures waren vrij rough en er was een serieus gebrek aan anti-aliasing. In de demo die ik mocht spelen bevond ik mij ergens in de eerste paar uur van de game en had ik enkele side quests tot mijn beschikking. Om tijdens de road trip genoeg geld te verdienen (want eten en benzine kosten nu eenmaal gil) kunnen onze vrienden zogenaamde hunts uitvoeren. Dit zijn, zoals wel vaker het geval in open world-games, opdrachten om bepaalde monsters te verslaan. Net zoals in Final Fantasy XII vormen deze een leuke afwisseling op de hoofdverhaallijn.

Final Fantasy XV preview car 2

Om deze hunts uit te voeren moet je soms een grote afstand reizen. Aangezien de wereld enorm is, zal je te voet al snel een looppasje willen inzetten. Het probleem is dat de stamina bar hierdoor heel snel leeg is. Hopelijk is dit enkel het geval in het begin van de game en kan je die later nog upgraden. Het lijkt er echter op dat de game je wil aanmoedigen om voertuigen en Chocobo’s te gebruiken om grote afstanden te overbruggen. Het reizen per auto is jammer genoeg wel een grote teleurstelling. Je kan kiezen of je zelf de auto bestuurt of als passagier meegaat. Er is echter geen verschil tussen de twee, aangezien je als bestuurder enkel gas kan geven of remmen en niet van de baan af kan rijden. Het reizen per auto is dus volledig on rails en dat breekt volgens mij toch wel de illusie van een open wereld waar je kan gaan en staan waar je wil. Bovendien kan je als passagier de reis niet skippen en ben je dus verplicht om een hele tijd naar het scherm te staren tot je jouw bestemming bereikt hebt. Je kan in principe snelreizen naar de auto of een vorige camp site, maar dan moet je er de omvangrijke laadtijden wel bijnemen.

Final Fantasy XV preview hunt

Het actievolle gevechtssysteem speelt dan wel weer enorm vlot. Je kan automatisch aanvallen door de cirkelknop ingedrukt te houden, maar al snel zal je ondervinden dat dit niet alleen traag (en saai) is, maar ook geen goede strategie om de grotere vijanden te verslaan. Beter is om met gewone aanvallen, gebruikmakende van verschillende wapens, warp strikes, en af en toe een vingerknip magie een vloeiende en tactische combinatie aan elkaar te rijgen. Moet je zelf even op adem komen, dan kunnen je teammakkers van zodra er links op het scherm een metertje gevuld is, enkele verwoestende speciale aanvallen loslaten. De gevechten in de demo speelden vrij vlot, alhoewel ik weinig toegang had tot aanvallen met magie en er ook van summons geen spoor te bekennen viel.

Final Fantasy XV preview rest stop

Qua voice acting en muziek is dit je standaard moderne Final Fantasy. De game geeft je de keuze tussen Engelse, Japanse, Franse of Duitse stemmen. Ik speelde de demo met Engelse en daarna Japanse stemmen en beide waren van het niveau van een goede anime. De muziek heb ik iets minder goed kunnen ervaren door de luide omstandigheden op de beurs, maar wat mij zeker kon bekoren waren de klassieke Final Fantasy-tracks die je kan afspelen in de auto tijdens het rijden. Een leuke knipoog naar de vorige games.

Net zoals Michiel laat deze demo mij nog extra verlangen naar de uiteindelijke game. Jammer genoeg werd deze recent uitgesteld tot eind november.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII is één van mijn favoriete Final Fantasy-games en ik ben dan ook over the moon dat deze remaster er eindelijk aankomt. In deze demo werden we gedropt in de Lhusu Mines, waar we op zoek moeten naar de gekidnapte Penelo. De menu’s zijn aangepast aan de hogere resolutie en ook de textures hebben een update gekregen. FFXII zag er al goed uit op de PS2, maar nu is deze klassieker voor het eerst speelbaar op een HDTV.

final fantasy XII the zodiac age

Zoals de ondertitel al doet vermoeden is dit de aangepaste versie van FFXII die enkel in Japan uitkwam onder de naam Final Fantasy XII International Zodiac Job System. In plaats van één enkel License Board voor alle personages heeft deze versie er maar liefst twaalf verschillende, voor elke job één. Dit zorgt voor een veel grotere variatie aan skills tussen de verschillende klassen. Ook nieuw in deze versie is de mogelijkheid om de game op dubbele snelheid te spelen door de L1-knop in te drukken. Hierdoor kan je snel door de onbelangrijke gevechten in de game gaan en verlies je minder tijd in de dungeons. In de overworld zal je zelf kunnen spelen aan vier maal de normale snelheid. Verder heb je nu ook controle over de guest characters in jouw party.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age kan niets veranderen aan het feit dat het verhaal van deze game halverwege volledig de mist ingaat, maar desalniettemin kijken we enorm uit naar deze remaster.

Final Fantasy XIV

Na de sucessvolle ommekeer in 2013 onder leiding van Naoki Yoshida, heeft Final Fantasy XIV veel aan populariteit herwonnen. En dat was ook te zien op Gamescom. Bijna de helft van de Square Enix-booth was gereserveerd voor deze MMORPG, met een Battle ChallengeBattle Arena en een heus Eorza Café.

DSC_0057m

In de Battle Challenge namen deelnemers het op tegen Thordan of Sephirot en kregen de winnaars een exclusieve “I BEAT THORDAN” of “I BEAT SEPHIROT” t-shirt. In de Battle Arena konden spelers elkaar bevechten nadat ze een willekeurige handicap werden toegezegd. Ook zij konden een exclusieve t-shirt winnen. Het Eorza Café bevond zich tussen de twee FFXIV-booths waar bezoekers verschillende Final Fantasy-themed hapjes en drankjes konden nuttigen.

World of Final Fantasy

World of Final Fantasy is nostalgische fan service ten top. De game speelt zich af in de kleurrijke wereld van Grymoire en bevat tal van bekende personages uit het Final Fantasy-universum zoals CloudYuna en Lightning. De centrale gameplay-mechaniek in deze game lijkt het recruteren (of vangen, het is maar hoe je het bekijkt) van de vijanden die je tegenkomt in je avontuur. Ieder van deze monsters die je vangt kan je trainen zoals een Pokémon en inzetten in je gevechten door een soort van totem met hen te vormen. Ja, het klinkt raar … en dat is het ook. Gelukkig gebruiken de gevechten het klassieke ATP-systeem van de oudere Final Fantasy-games en waren deze in de demo alvast erg plezierig.

world of final fantasy

Hoeveel diepgang deze game zal bieden en of het verhaal iets zal voorstellen (de personages lijden alvast aan het stereotiep JRPG geheugenverlies) zal de tijd moeten uitmaken. World of Final Fantasy ligt in oktober in de winkelrekken en snijdt daarmee grote broer FFXV de pas af.

Ziezo, dat was al het nieuws over Final Fantasy op Gamescom 2016! We hebben in ieder geval een aantal leuke games om naar uit te kijken in de volgende maanden. Blijf zeker Geekster in de gaten houden voor meer nieuws en reviews over al deze games!


Nood aan meer Gamescom? Bekijk dan hier onze andere ervaringen:

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties