Fight for Olympus is een kaartspel voor twee liefhebbers van de oudheid en mythologie, bedacht door Matthias Cramer en uitgegeven door Mayfair Games. Het is burgeroorlog bij de Griekse goden op de Olympusberg, en hiervan kan jij gebruik maken om zelf je plaats tussen de goden op te eisen. Geekster consulteerde een orakel, offerde aan de goden, en testte het voor jullie uit.

Het spelbord bestaat uit drie gebieden, Delphi, Troje en de Olympusberg, die samen zes plaatsen aan beide kanten van het bord verschaffen waar de spelers kaarten op mogen leggen. Eén beurt bestaat uit het spelen van zoveel kaarten als je wil (of kan), het aanvallen van de andere speler en het trekken van twee nieuwe kaarten. Er zijn drie soorten kaarten: Zowel de goedkope soldatenkaarten als de duurdere maar krachtige heldenkaarten kunnen de andere speler aanvallen, en je kan al je troepen met uitrustingskaarten versterken. Elke kaart heeft zijn eigen kleur, maar elke kaart kost ook een aantal kleuren (van andere kaarten) voor je ze mag gebruiken. Je kan dus één of meerdere kaarten opofferen om een andere kaart te kunnen leggen, en heel soms kan je een gekleurde marker gebruiken om een kleur te betalen ipv een andere kaart. Het feit dat je soms heel goede kaarten moet opofferen om een andere kaart te kunnen spelen, kan nu en dan wel irritant zijn. Sommige kaarten (vooral helden) hebben speciale abilities die je eventueel meteen kan activeren, die altijd actief zijn, die andere kaarten doen bewegen of genezen, of die je activeert wanneer je aanvalt.

FIght for Olympus spelverloop

Zo ziet een spelletje Fight for Olympus eruit.

Bij een aanval zijn er twee opties: ofwel ligt er een kaart van je tegenstander tegenover jouw kaart, ofwel heeft jouw kaart vrij spel. Bij de eerste optie leg je een aantal damage tokens gelijk aan de attack value van je kaart op die van je tegenspeler, en indien je aan de defense value van diens kaart geraakt, mag je die kaart wegnemen. Bij de tweede optie krijg je een bonus, afhankelijk van de plaats waar je bent. In Delphi mag je een gekleurde marker nemen die je kan gebruiken om een kaart tijdens je volgende beurt te betalen en te leggen, in Troje mag je een extra kaart trekken, en op de Olympusberg verschuift de marker op de victory counter een plaats in jouw richting.

Je kan het spel winnen door ofwel de victory counter aan jouw kant van het bord op 7 te krijgen (door de Olympusberg te bezitten of bepaalde kaarten te spelen) of door alle zes de plaatsen op het bord aan jouw kant te bezitten aan het begin van je beurt. Als er geen kaarten meer kunnen getrokken worden, wint ten slotte de speler die de victory counter simpelweg aan zijn of haar kant van het bord heeft staan. Fight for Olympus spelen duurt zo een 20-30 minuten.

Vormgeving

De art op de kaarten is leuk gedaan, en vele helden en heldinnen uit de oudheid zijn herkenbaar door hun uiterlijk of attributen. Soldaten hebben allemaal dezelfde tekening, of het nu Amazones of Myrmidonen zijn. Bij de helden en heldinnen zitten er een heleboel bekenden, zoals Hektor, Achilles, Jason, Odysseus, Pandora of Helena. Fight for Olympus zet je echter ook aan tot het opzoeken van stukken Griekse mythologie, want bepaalde namen, zoals Euphorbus of Rhesus zal iedereen die geen universitaire opleiding klassieke talen heeft gevolgd (en zelfs zij moeten het soms ook doen) best even opzoeken. Door deze namen op te zoeken verrijk je je kennis, wat uiteraard enkel maar positief kan zijn. Wat de namen betreft: er is in dit spel met Griekse helden en heldinnen soms gekozen voor Griekse namen, soms voor Latijnse en hier en daar voor een Engelse. De gustibus… Ten slotte is er soms wel gekozen voor personages die je nu niet meteen in een gevecht zou zien of die in de klassieke mythologie niet zoveel op hun palmares hebben staan, zoals Alcmene of Andromeda, wat soms een beetje raar overkomt.

Leerbaarheid

Het spel is helemaal niet moeilijk om uit te leggen, iets dat je op een minuutje of twee gedaan hebt. Laat je echter niet vangen: Fight for Olympus is moeilijker om te spelen dan het lijkt. De basisregels zijn heel eenvoudig, maar uiteindelijk zal je zeker de eerste paar keren veel tijd steken in het lezen van alle speciale vaardigheden van de personages op je kaarten. Ook als er bij elke speler een paar kaarten op het bord liggen, wordt het soms lastig om te onthouden waar je allemaal weer rekening mee moet houden. Hoewel het opofferen van kaarten zoals gezegd niet altijd even leuk is, kan de juiste strategie wel de overwinning verzekeren, zelfs als je op het punt stond te verliezen. Sommige kaarten lijken wel veel krachtiger te zijn dan andere, en kosten niet eens zo veel meer.

Opstelling

Je kan Fight for Olympus snel opstellen. Je moet enkel het spelbord tussen beide spelers leggen, de kaarten schudden, twintig kaarten uit het spel halen, een stapel maken, een paar gekleurde markers op het bord leggen en klaar! Opruimen duurt ook niet zo lang, maar de doos van Fight for Olympus bevat geen opbergvakjes, waardoor alles los zit (tenzij je zelf elastiekjes of iets anders gebruikt).

Fight for Olympus: snelle mythologiecursus

Fight for Olympus is een leuk kaartspel voor zij die houden van de klassieke oudheid, waarmee je je favoriete gevechten uit de Trojaanse oorlog of andere verhalen kan nabootsen. Hoewel je het spel snel kan uitleggen, zal je toch veel tijd moeten spenderen aan het lezen van alle abilities op je kaarten, die niet altijd even goed gebalanceerd zijn. De tekeningen zijn leuk, maar soms kan je vragen stellen bij de keuze van de personages. Door het spel te spelen, zal je hopelijk ook aangezet worden om meer over de Griekse mythologie te leren.

7 Goed

Fight for Olympus is een redelijk snel kaartspel voor twee spelers dat goed gebruik maakt van zijn setting, ook al lijkt dit soms een beetje overdreven. De kaarten hebben mooie tekeningen, en elke held of heldin is uniek. Liefhebbers van mythologie zullen hier dan ook plezier aan beleven, hoewel sommige kaarten nu en dan te sterk zijn en je op elke kaart wel een extra regel om te onthouden vindt.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 7