Om meteen met de deur in huis te vallen: Koning Voetbal heerst nog altijd over menig sportjournaal wereldwijd, en logischerwijze wordt er elk jaar ook uitgekeken naar de nieuwste FIFA-game – al sinds 1993 vaste kost voor liefhebbers van het spelletje. De vraag bij jaarlijks terugkerende games blijft echter altijd: “Weet het spel wel genoeg vernieuwing aan te bieden om niet té snel te gaan vervelen?” Geekster nam FIFA 18 voor jou onder de loep in de zoektocht naar een antwoord op die essentiële vraag!

FIFA 18

Ontwikkelaar: EA Canada
Uitgever: EA Sports
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc, Nintendo Switch, PlayStation 3, Xbox 360
Aantal spelers: 1-4
Release: 29 september 2017

Exemplaar voor review op PS4, bekomen via de uitgever.

Oldschool

Om de populariteit van FIFA 18 – en bij uitbreiding de hele franchise – even te schetsen: de game komt niet alleen op het klassieke trio PS4-X1-pc uit, ook eigenaars van een oldschool PlayStation 3 en de Xbox 360 (toch wel respectievelijk goed voor een naar consolenormen vrij bejaarde leeftijd van elf en twaalf jaar) krijgen nog een versie in de winkelrekken. Dat staat in schril contrast met de nagelnieuwe Nintendo Switch, die voor het eerst een FIFA-spel mag verwelkomen. Om maar te zeggen dat werkelijk iederéén graag al eens een virtueel potje voetbal speelt, en dat is bij FIFA 18 zéker nog niet veranderd. Maar dat verhindert niet dat er elk jaar wel dezelfde twijfels opduiken omtrent de vernieuwingen die EA Sports in hun populairste telg steekt. Zijn die wel genoeg om een heel seizoen lang te kunnen boeien, of hebben ze gewoon het cijfer op de cover veranderd door het volgende in het rijtje? Dat zochten wij graag voor jou uit!

FIFA 18 Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo is de nieuwe coverster van FIFA 18, nadat vorig jaar die eer Marco Reus (Borussia Dortmund) en de jaren voordien Lionel Messi (Barcelona) te beurt vielen.

De lat lag vooraf toch redelijk hoog voor FIFA 18 om vernieuwend genoeg over te komen in vergelijking met zijn voorganger. Vorig jaar werden de fans immers getrakteerd op een gloednieuwe match engine. De Frostbite-engine schoof genoeg extra kracht onder de motorkap om het virtuele voetbal nog beter te laten draaien en bracht een frisse wind door de spelervaring in het algemeen. Daarnaast pakte FIFA 17 plots ook uit met een aparte verhaalmodus genaamd The Journey. Daarin kroop je in de huid van jonge belofte Alex Hunter, die zijn weg naar de top moet banen in zijn eerste seizoen in de Engelse Premier League. Combineer dat met de klassieke sterke elementen die de reeks te bieden heeft, en dan weet je dat het praktisch onmogelijk wordt om even straf te doen als vorig jaar…

FIFA 18 stadium

Van Belgische stadions (nog steeds) geen spoor, maar de aanwezige voetbaltempels zien er wel goed uit.

Realisme ten top

Ondanks alles weet FIFA 18 dat gevoel van ‘zoutloze kopie van vorig jaar’ overtuigend achter zich te laten. De grote baanbrekende vernieuwingen van dezelfde grootorde als vorig jaar blijven uit, maar toch krijg je nooit het idee dat ze FIFA 17 hersenloos herkauwd hebben en gewoon van een nieuw doosje voorzien hebben. Het gesleutel aan de nieuwe Frostbite-engine heeft zonder twijfel de meest realistische gameplay tot nu toe voortgebracht. De bal is opnieuw dat tikje vrijer geworden en het verschil tussen de absolute topspelers en de mindere goden die in het spel zitten, is dit keer écht goed merkbaar. Tot voor kort kon je met eender welke speler nog vrij makkelijk een lange rush inzetten, maar nu zie je al heel wat vaker dat technisch minder begaafde spelers hun controle missen of tijdens een dribbel de bal te ver van de voet houden. Ook het verdedigen is weer wat realistischer (lees: moeilijker) geworden, waardoor je in de topwedstrijden al sneller wat doelpunten zal zien.

FIFA 18 negotiations transfers

Nieuw in de carrièremodus: cutscènes met transferonderhandelingen.

Daarnaast zijn er nog genoeg andere kleine tweaks die FIFA 18 een aangename toets geven. Zo krijg je nu tijdens de wedstrijd in één oogopslag een gesuggereerde wissel wanneer je spelers vermoeid beginnen te raken of niet goed bezig zijn (al moeten we daar wel de kanttekening bij maken dat het spel soms rare gedachtekronkels maakt en niet helemaal de logica volgt: zo krijg je soms de suggestie om je reservedoelman erin te brengen voor je spits), nieuwe teamschermen in de carrièremodi en – ook al in die managermodus – heel nieuwe transferonderhandelingen. Wanneer je nu onderhandelt met een transferdoelwit, krijg je cutscènes te zien waarin de speler in kwestie met zijn agent komt onderhandelen over het loon, de contractduur en zijn tekenbonus. Het zijn die kleine dingen die ervoor zorgen dat je toch maar de nieuwste FIFA wil oppikken in plaats van nog een jaartje verder te doen met de oude.

Alex Hunter FIFA 18

Alex Hunter is terug in ‘The Journey: Hunter Returns’, en dit keer kan je onder meer zijn uiterlijk aanpassen.

Alex Hunter, de sequel

Vorig jaar werd The Journey erg gesmaakt als nieuwe spelmodus. Daar waar je eerder wel al gewoon een eigen carrière als speler kon opstarten waarbij je, zonder enige verdere interactie, door wedstrijden te spelen een mooie loopbaan probeert uit te bouwen, werd nu een complete verhaallijn geïntroduceerd in de franchise. In The Journey kroop je immers in de huid van de jonge belofte Alex Hunter, die een contract versiert bij een club in de Premier League en aan de weg naar de top timmert. In FIFA 18 krijg je de sequel van dat eerste seizoen voorgeschoteld, en vat je de voorbereiding op Hunters tweede profseizoen aan (waarbij ook je save data van dat eerste seizoen gerecupereerd kan worden). Geen paniek voor wie The Journey links liet liggen in FIFA 17, want nieuwe spelers krijgen een recap van wat er zich allemaal afspeelde – de grote lijnen liggen toch sowieso vast voor iedereen, ongeacht hoe je The Journey speelde. In The Journey: Hunter Returns zijn gastrollen weggelegd voor onder meer Cristiano Ronaldo, Rio Ferdinand en Thierry Henry, al bewijzen de drie aangehaalde heren toch vooral dat hun kwaliteiten niét in de acteerwereld liggen. Net als vorig jaar staan de grote delen van het verhaal ook dit keer op voorhand al vast, al zullen sommige keuzes je wel in een bepaalde richting stuwen. Een goeie sequel, maar nog steeds niet Oscarwaardig.

FIFA 18 Ultimate Team

Ook dit jaar ligt er weer heel wat nadruk op de Ultimate Team-spelmodus.

Onvermijdelijke Ultimate Team

En dan is er natuurlijk nog het onvermijdelijke FIFA Ultimate Team, de spelmodus waarop EA Sports zich de afgelopen jaren steeds meer focust. Begrijpelijk ook, als je weet hoeveel geld er zit in de wereld van packs kopen in de hoop er de beste spelers voor je zelf opgebouwde team mee te kunnen veroveren. Die packs kan je ook verdienen door genoeg wedstrijdjes te spelen (en te winnen), maar het is natuurlijk altijd makkelijker om zelf wat duiten neer te tellen voor de nodige coins wanneer je net iets minder geduldig bent. Ook daar gooit EA Sports de nodige kleine tweaks tegenaan in FIFA 18. Zo krijg je nu dagelijkse en wekelijkse uitdagingen voorgeschoteld om munten en beloningen mee vrij te spelen, en maken er opnieuw heel wat legendes hun opwachting. Dit keer krijgen de legendes echter verschillende uitvoeringen, afhankelijk van waar ze zich op dat moment in hun carrière bevonden. Drie Ronaldinho’s of Maradona’s in één spel? Het kan in FIFA 18.

Tot slot is er nog de soundtrack, die over de jaren heen een stevige reputatie opgebouwd heeft. Dat is ook dit jaar niet anders. Lorde, The National, alt-J, The xx, The War on Drugs, het is maar een kleine greep uit het muzikale lekkers dat FIFA 18 je te bieden heeft. Leuke bonus: met Témé Tan en Baloji staan er ook twee landgenoten op de soundtrack, goed voor een streepje patriottisme.

FIFA 18 bij bol.com

FIFA 18

8 Winkelhaak

FIFA 18 mag dan wel minder baanbrekende nieuwigheden tellen dan bij zijn voorganger het geval was, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds genoeg aan gesleuteld is om Koning Voetbal nog een jaartje langer op zijn troon te houden. EA Sports leverde in het verleden soms net iets te makkelijk een zoutloze kopie af, maar wekt nu toch weer net dat tikkeltje extra realisme op - naast enkele andere verbeteringen. Ideale - en misschien wel bijna verplichte - kost voor elke voetballiefhebber.

• Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 8