Far Cry New Dawn cover

Far Cry New Dawn review: kinderen van de revolutie

Far Cry 5 is nog geen jaar uit, of we krijgen al een kleine sequel in Far Cry New Dawn. Net zoals Blood Dragon en Primal is Far Cry New Dawn eerder een kleiner standalone project gebaseerd op zijn voorganger. Is het het waard om terug te keren naar Hope County en wat is er veranderd? Geekster schilderde alles in huis roze en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform: PlayStation 4, pc, Xbox One
Aantal spelers: 1-2
Release: 15 februari 2019
Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever.

Opgepast, aangezien Far Cry New Dawn een puur vervolg is op het einde van Far Cry 5, is het onmogelijk om in dit artikels geen spoilers voor dat spel te steken.

Rebels without a cause

Je krijgt het gevoel dat de makers niet genoeg met hun interessante setting hebben gedaan.

17 jaar na de apocalyps die begon met het explosieve einde van Far Cry 5, zijn de inwoners van de Verenigde Staten uit hun bunkers gekropen en proberen kleine groepjes hun levens terug op te bouwen. Ook in Hope County doen ze dit in de gemeenschap Prosperity, terwijl de oude volgers van Joseph Seed zich in een afgesloten gemeenschap genaamd New Eden hebben teruggetrokken. Dat is echter buiten de Highwaymen gerekend, een hoopje ongeregeld geleid door moorddadige zusjes Mickey en Lou, die Prosperity en Hope County aanvallen omdat… ja waarom? Omdat ze het niet kunnen hebben dat er mensen terug een beter leven willen? Omdat ze gewoon de controle over alles willen? Het is niet altijd duidelijk, en dat is ook een beetje het probleem: de slechteriken zijn deze keer helemaal niet zo interessant als in vorige games. De enige persoonlijkheid en diepgang die ze krijgen, komt te laat, en werkt ook niet echt. Hoe het ook zij, je speelt deze keer niet meer met de Deputy, maar wel met het hoofd beveiliging van een privémilitie geleid door iemand die de chaos in het land wil terugdringen, en je missie is om het probleem van de Highwaymen op gewelddadige wijze op te lossen.

Far Cry New Dawn Mickey Lou
De slechteriken van dienst zijn zo cliché als het maar zijn kan en stellen teleur.

Je speelt Far Cry normaal gezien niet voor het verhaal, en dat is ook deze keer zo. Het is immers heel voorspelbaar, en je krijgt het gevoel dat de makers niet genoeg met hun interessante setting hebben gedaan. Het is leuk om bepaalde personages terug te zien en hints te krijgen over hoe het de Deputy vergaan is, maar toch wil je veel meer. Ook luisteren sommige personages veel te graag naar hun eigen stem en is de humor nogal flauw. Je wordt gelukkig niet meer in het midden van een leuke speelsessie opeens gedwongen om een confrontatie met een baas aan te gaan, maar je kan zelf missies activeren. Jammer genoeg zijn er nog steeds iets te veel momenten waarop je geen controle hebt over je personage en je gedwongen wordt te luisteren naar de irritante speeches van je tegenstanders of andere personages terwijl je hen enkel een pijl of kogel in het hoofd wil jagen.

Far Cry New Dawn Carmina
Je komt een aantal oude en nu ook oudere bekenden tegen.

Grotendeels shooter, beetje RPG

De grootste vernieuwing in Far Cry New Dawn zijn een paar RPG-elementen.

Wat wel goed blijft, is de gameplay. De basis hiervan is dan ook niet echt veranderd. Het is en blijft zalig om al dan niet samen met een AI of multiplayer-vriend doorheen Hope County te trekken en deze keer op zoek naar outposts of random events waar je je tegenstanders het leven zuur kan maken. Wie wil kan sluipen, maar ook zo veel mogelijk lawaai of explosies veroorzaken is een optie. Je hebt alleen nog maar Guns for Hire en twee zalige Fangs for Hire, want er zijn geen Fighters meer. In tegenstelling tot in het vijfde deel, kan je in Far Cry New Dawn ook nog maar één compagnon tegelijkertijd meenemen. Hoewel het leuk zou zijn om er meer bij jou te hebben, zijn ze wel redelijk krachtig en zou dat het spel misschien te gemakkelijk maken. Vijanden die immers volledig in paniek slaan wanneer je everzwijn op hen afstormt of wanneer dat beestje zichzelf terug tot leven werkt nadat ze het eindelijk hebben kunnen neerschieten, zijn sowieso niet zo moeilijk om te verslaan. Ook je hond die alle vijanden en items kan aanduiden voor jou of de oude vrouw die superdodelijk is met haar sniper behoren onder meer tot je leuke opties. Er zijn een paar baasgevechten, maar op één na stellen ze teleur en passen ze helemaal niet in de rest van de game.

Far Cry New Dawn Timber
Je Fangs for Hire zijn nog steeds Good Boys.

De grootste vernieuwing in Far Cry New Dawn zijn een paar RPG-elementen. Vanaf nu hebben je vijanden en je wapens levels en moet je de levenspunten van je vijanden tot nul reduceren. Het gaat wel niet zover als sommigen misschien vrezen. Ja de vijanden hebben levels, maar maximum een viertal. Een vijand van een level boven dat van je wapens kan je nog aan, vijanden die er twee of meer levels boven zijn, zullen aanvoelen als bijna onoverkomelijke kogel-sponsen. Aan de andere kant vormen vijanden van level één of twee totaal geen uitdaging voor wie zijn wapens blijft verbeteren. Bepaalde uitdagingen, zoals outposts of expeditions, kan je steeds herspelen met moeilijkere vijanden en omstandigheden in ruil voor meer kostbare beloningen, wat een leuke balans met zich meebrengt. Ten slotte zorgt dit er ook voor dat bepaalde dieren je zullen doen zuchten of weglopen wanneer er opeens een level drie-dier in een gebied waarin level één vijanden rondlopen tevoorschijn komt.

Far Cry New Dawn saw launcher
Je wapens en vijanden hebben nu ook levels en stats.

Expeditions nemen je mee naar een ander deel van het land, bijvoorbeeld naar een pretpark of vliegdekschip.

Hoewel Far Cry New Dawn een paar lichte RPG-elementen heeft, zijn er geen echte levels of experience points die je zelf kan verdienen. Naast je wapens of voertuigen upgraden, kan je vooral jezelf beter maken door Prosperity te verbeteren met de ethanol die je krijgt door outposts of sommige random events te doen, of door uitdagingen te doen en met de beloningen een kleiner aantal perks te kopen. De uitdagingen zorgen er trouwens voor dat je je speelstijl zo gevarieerd mogelijk zal houden, aangezien je daardoor meer perk points krijgt. Daarnaast kan je nu ook overal materialen vinden waarmee je dan betere wapens kan kopen of werpbare voorwerpen kan craften, maar het is gelukkig helemaal niet nodig om alle hoekjes van de map af te schuimen op zoek naar die materialen. Door outposts, treasure hunts en expeditions te doen, verdien je meer materialen dan je nodig hebt. De treasure hunts zijn kleine puzzels die altijd een heel klein stukje verhaal en een kleine denk- of zoekoefening met zich meebrengen, en die het zeker waard zijn om te doen. De expeditions nemen je zelfs mee naar een ander deel van het land, bijvoorbeeld naar een pretpark of vliegdekschip waar je op een mini-locatie kan proberen om bepaalde materialen te stelen van de Highwayman en daarna heel snel een helikopter in te springen voor je overweldigd wordt. Het pakketje dat je moet stelen heeft immers een GPS-chip, waardoor je niet heel de tijd kan sluipen en het tweede deel van elke expeditie vol adrenaline zit.

Far Cry New Dawn expeditions
De expedities zijn een hoogtepunt van het spel.

Felroze

Het eerste wat opvalt in Far Cry New Dawn is de hoofdkleur: roze. Dankzij de straling zijn er veel meer roze planten, en ook de Highwaymen houden ervan om roze graffiti te gebruiken. Het minste wat je van Far Cry New Dawn kan zeggen, is dat het een heel kleurrijk spel is. We keren terug naar Hope County, maar kunnen er slechts een deeltje van betreden. Een groot deel van het oude gebied is ontoegankelijk, andere delen zijn veranderd, en veel gebouwen zijn door de natuur heroverd (waardoor je eigenlijk niet in al te veel gebouwen kan gaan).

Far Cry New Dawn pink
De kleur van deze post-apocalyptische wereld is roze.

Jammer genoeg is de muziek niet echt memorabel, op de mooie gezongen liedjes die je in je basis kan horen misschien na. De stemacteurs hebben hun best gedaan met het materiaal dat ze gekregen hebben, en zelfs als het script wat tegenwerkt of de personages geen echt emotioneel moment verdienen, kunnen de voice actors de nodige emotie bovenhalen.

Conclusie

Moet je Far Cry New Dawn nu spelen? Wie het vorige spel heeft gespeeld en wil weten hoe het met Hope County verder moet, kan dat hier gedeeltelijk in terugvinden. Far Cry New Dawn is, ondanks de kleinere RPG-elementen, een kleine extra hoeveelheid van wat we al kennen. Een echte mutatie hebben we niet gekregen. Wie enkel het verhaal speelt, zal een kortere ervaring hebben, zo’n goede 10 uur. Elke outpost echter tot het hoogste level krijgen, Prosperity helemaal upgraden, al je Guns en Fangs for Hire upgraden en heel de map onderzoeken zal toch nog een 10-20 uur extra kunnen duren. Uiteindelijk moet je Ubisoft-gewijs heel vaak hetzelfde doen, maar wordt het dankzij de kleinere speelwereld en de verschillende extra uitdagingen ook niet al te langdradig of saai. Ook kost het niet meer dan 45 euro, wat misschien een goede instap is voor nieuwkomers die zich eens aan Far Cry willen wagen. Zoals altijd doe je er ten slotte goed aan om de constante druk om perk points of wapens met echt geld te kopen, te negeren.

Far Cry New Dawn bij bol.com

Geïnteresseerd in Far Cry?
0