Zweterige handen die krampachtig proberen mijn F1-bolide onder controle te krijgen. Besluiten om die laatste pit stop toch niet te nemen en zo praktisch op je velgen eindigen. Proberen toch voor je rivaal te blijven voor die drie extra klassementspunten… Dit alles beschreef mijn laatste twaalf rondes van de grote prijs van België waar ik zelf tussen al die grote namen zoals Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Fernando Alonso mocht meerijden. Meer dan ooit slaagde de F1-gamereeks erin om mijn droom een beetje waar te maken: een F1-ster zijn.

F1 2016

Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Platform: PlayStation 4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1-22 (online enkel)
Release: 19 augustus 2016

Reviewcopy op PC, bekomen via de uitgever.

De upgrade waar fans al jaren op wachten

De F1-serie van Codemasters is een gevestigde waarde voor fans van de razendsnelle Formule 1 wagens. Al zijn er vele racegames zoals Assetto Corsa en Project Cars die niet-gelicenseerde F1-wagens aanbieden, subtiel ‘Formule A’ genoemd. Codemasters blijft echter het enige bedrijf dat de licentie heeft om een officiële Formule 1-game te maken.

Eind augustus brengt Codemasters ieder jaar zijn nieuwe F1-game uit. Steeds in het midden van het race-seizoen, rond de zomerstop. Voor velen die fan zijn van de Formule 1-games, bleef hun game uit 2013 één van de beste. Boordevol features, en een goede basis voor latere games. Jammer genoeg bleef het daar ook grotendeels bij. Jaar na jaar kwam er een nieuwe game uit, maar buiten eventueel een nieuw circuit, wat geüpdate graphics, betere audio én de stoelendans van bestuurders die zich ook moest weergeven in het spel, kwamen er bitter weinig nieuwe functionaliteiten. Het werd hoog tijd dat Codemasters eindelijk met wat nieuwe zaken op de proppen kwam. Gelukkig kunnen we vaststellen dat F1 2016 eindelijk weer een grote stap vooruit is.

Tijdens de race kan je eenvoudig informatie krijgen over jouw banden, wagen en meer

Tijdens de race kan je eenvoudig informatie krijgen over jouw banden, de wagen zelf, en meer

Let’s talk features. Er is een hele waslijst aan nieuwe toevoegingen, maar laten we alvast met het belangrijkste beginnen. We zien eindelijk het wederkeren van een carrièremodus nadat die, onbegrijpelijk, was weggehaald in F1 2015. De carrièremodus is zoals verwacht een modus waar je kan rijden in een team naar keuze. Doe je het goed genoeg en ben je consequent beter dan je teammate? Dan kan je eventueel doorgroeien naar één van de topteams zoals AMG Mercedes, Ferrari of Red Bull. Natuurlijk kan je zelf ook meteen starten in de eerder genoemde teams, maar het blijft leuker om bij een van de zwakkere teams te beginnen zoals Manor. Ieder team heeft ook grotendeels realistische prestaties, dus in een Manor word je nog steeds door een groot deel van de competitie voorbijgestoken. In plaats van te winnen, tracht je dan een vijftiende plaats te veroveren.

Iedere race begint met een mooie presentatie over het circuit

De carrièremodus is een pak uitgebreider. Zo bevat ieder van de oefensessies challenges. Eén van de uitdagingen bestaat eruit om iedere apex (het optimale draaipunt van een bocht) te raken, of je banden te sparen door defensief te rijden. Wanneer je deze uitdagingen in een oefensessie kan voltooien, krijg je development points. Met deze punten kan je je bolide verbeteren, zoals betere aerodynamica, een sterkere motor, een lichter chassis en meer.
Deze toegevoegde uitdagingen zorgen ervoor dat ik eindelijk de oefensessies gebruikte om te oefenen, iets wat ik in vorige F1-games nooit deed. De banen kende ik immers al, toch zorgden de uitdagingen ervoor dat je toch nog betere rondetijden haalt. Missie geslaagd.

Ten slotte bevat de single player ook enkele rechtstreekse uitdagingen. Zo krijg je na iedere race een rapport waarin jouw prestatie wordt vergeleken met de andere piloot in jouw team (ieder team heeft twee wagens). Zo wordt de eindpositie vergeleken, het aantal incidenten, beste rondetijd en meer. Doe je het consequent beter dan je ploegmaat? Dan kan jij de eerste bestuurder worden, hierdoor krijg jij sneller de upgrades voor de wagen. Tijdens het spelen van dit spel viel wel op dat het relatief eenvoudig was om goede resultaten te behalen, zelfs met de matige Renault. De eerste echte uitdaging vond ik uiteindelijk op de tweede hoogte moeilijkheid, expert. Al moet het gezegd worden dat wij een racing wheel gebruikten én uitgebreide ervaring hebben met sim racing. Iemand die met een controller speelt, zal hoogstwaarschijnlijk best op de gemiddelde moeilijkheid blijven spelen.

De grens tussen sim en arcade

We haalden sim racing aan, maar kan je F1 2016 een sim racing game noemen? Ja en nee. Voor velen is F1 2016 een uitdaging. Wanneer je aan een race begint zonder alle hulpmiddelen zoals ABS en Traction Control moet je je throttle en acceleratie goed controleren. De physics blijven voor mij net niet genoeg om het echt sim racing te noemen. Zo blijft het spel te vergevend wanneer je over een kerb of drempel in de run-off gaat rijden. De AI valt nog net iets te vaak in het gekende treintjessyndroom waar vele racegames geplaagd mee worden. Dit wil zeggen dat alle wagens snel op een rijtje gaan rijden met weinig overtakes tot gevolg.

Voor iedere race kan je zelf de strategie beslissen.

Op vlak van set-up en team-strategie doet de game het dan weer wel goed. Het spel bevat een goede range van onderdelen die je kan aanpassen voor je set-up zoals individuele vleugel-elementen, gearbox-ratios en meer. Indien je het niet zo fanatiek wilt aanpakken, biedt het spel zoals voordien vijf opties aan. Deze zijn een mengeling tussen topsnelheid en meer downforce, die je toelaat sneller door de bochten te gaan. Tenslotte is de team-strategie ook een mooie weerspiegeling van de echte F1. Vóór de race kies je hoeveel pit-stops je gaat maken én welke banden je verkiest.

Met de veroverde development points kan je je wagen upgraden

Een persoonlijke favoriet is de toevoeging van het on-board communications system. Dit laat je toe om te communiceren met de mensen in de pit. Je krijgt door een simpele klik een groot menu waaruit je korte commando’s kan kiezen. Zo kan je tijden opvragen van je concurrenten, de duurzaamheid van je banden, weersvoorspelling en veel meer. Enorm leuk hieraan is dat je deze commando’s ook door jouw microfoon kan roepen, de audioherkenning is prima en draagt enorm bij aan de immersie.

Ten slotte heeft Codemasters, na jarenlange vraag van de fans, een formation lap toegevoegd. Dit is de lap die alle wagens achter een begeleidende wagen afleggen vooraleer de bolides weer op het startgrid toekomen voor de échte start. Nadat de formation lap, word je automatisch op de grid geplaatst: jammer. Het was immers nog nét iets leuker geweest om zelf jouw plaats in te nemen op de grid. De safety car maakt ook opnieuw zijn intrede, al valt het maar weinig voor dat deze ook effectief wordt gebruikt.

Chaotische multiplayer

Zoals bijna iedere multiplayer van een racinggame, met uitzondering van Iracing, is het onbegonnen werk om een goede en fair race te hebben in de online-modus. De schuld ligt hier gedeeltelijk ook bij de ontwikkelaars die nog steeds niet streng genoeg zijn op corner cutting. Al ondersteunt deze versie ook eindelijk om een volledige race online uit te voeren, in het algemeen is de race-etiquette hier iets beter.

Bovendien stelt Codemasters teleur in het ontbreken van verschillende spelmodi. Er kan enkel gekozen worden tussen een korte sprint race van drie rondes, een middellange van vijftien of een volledige race.

Hier blijft het jammer genoeg ook bij. Als men dit vergelijkt met die andere codemasters game, Dirt Rally, is er wel een héél groot verschil. De rally game bevat bijvoorbeeld iedere week speciale evenementen waar je moet strijden voor de beste rondetijd én ondersteunen zij competities voor communities. Deze features zijn allemaal niet te vinden in F1 2016. Mogelijks mogen we dit in de toekomst nog verwachten, Codemasters heeft aangetoond actief te willen zijn in de ondersteuning van dit spel, met een eerste zeer grote patch die recent werd gelanceerd.

Dé F1-ervaring

Na meerdere frustrerende jaren komt Codemasters eindelijk met iets nieuws op de knoppen. Een F1-game met een pak nieuwe features, grafisch sterk en een meeslepende ervaring.  Het is een racegame die meer dan ooit de harten sneller zal doen slaan. We kijken in ieder geval uit naar volgend jaar, in de Formule 1 reeks zullen er dan opnieuw grote veranderingen plaatsvinden, op vlak van de banden en andere onderdelen van de wagens.

20160820010327_1

De race is gewonnen door Lewis Hamilton, tijd voor het verspillen van champagne!

Excuseren jullie me nu even? Het circuit roept me!