“It’s like those bloody cats, such a pain in the arse!”

– Greg the Grim Reaper (Conker’s Bad Fur Day)

Het is eindelijk zover! Na maandenlang duimen draaien, kaartshuffle skills training en kijken naar kattenvideo’s op het internet, is onze first print editie van Exploding Kittens eindelijk toegekomen! Geeksters als we zijn, konden we het dan ook niet laten het kaartspel aan verscheidene tests en menige speelsessie te onderwerpen. Wat volgt is een relaas van verslaving, explosies en mindgames. En soms een eenhoorn.

Wait, goats?

Wait, goats?

We schetsen even kort de context: Exploding Kittens is een gezamenlijk project van Shane Small, Elan Lee en Internetfenomeen Matthew Inman, The Oatmeal – je weet wel, de online cartoonist van How To Tell if Your Cat Is Plotting To Kill You en menig verafgoding van Nikola Tesla – waar eerdergenoemde heren zich bogen over de conceptualisatie van een laagdrempelig kaartspel “Exploding Kittens”. Featuring: kleine kittens die met hun shenanigans de wereld doen exploderen. Hierop volgde de meest succesvolle Kickstarter campagne aller tijden, waarbij de target van 10.000$ maar liefst met 8.772.571$ overschreden werd. We zijn geen wiskunde whizkids bij Geekster, maar dat klinkt best wel succesvol. Wie had ooit verwacht dat het internet zo’n fan was van poesjes?

Je speelt met twee tot vijf personen. De opzet van het spel is simpel: just don’t die. Dit spel situeert zich rond een deck verschillende kaartjes waar enkele Exploding Kittens (altijd eentje minder in het deck dan het aantal spelers, in de basisversie maximum 4) in verstopt zijn. Om de beurt zal elke speler één kaart van de stapel afnemen. Eens een speler een Exploding Kitten kaart trekt van de stack, is die speler ontploft en out of the game.

exploding kittens

Look at how cute it i… NOOOOOOOOO!!!

Is er dan niets dat je kan redden van de onvermijdelijke, katachtige, ontmoeting met de Magere Hein? Niet getreurd kattenliefhebbers! Hier komen de andere type kaarten aan te pas. Zo zal de “Defuse” kaart de enige kaart in het spel zijn die je kan redden van de gewisse Exploding Kitten dood. Meer nog, indien je een Defuse kaart speelt, mag je zelfs diezelfde Kitten meteen terug in het deck steken op een plaats die jij bepaalt!

Defuse: Catnip Sandwiches omnomnom

Defuse: Catnip Sandwiches omnomnom

Beslis met een absolute arbitraire, eerlijke en totaal verzonnen regel wie begint. (“Wie zijn bierglas is het volst, “Wie is het blondst?”, “Wie heeft het meeste rughaar?”). Eens je weet wie begint, gaat het spel met de klok rond. Iedere speler begint met vijf kaarten in diens hand, waaronder steeds een Defuse kaart en vier andere willekeurige kaarten.

De resterende kaarten kunnen van verschillende types zijn:

• Attack: Je slaat je beurt over (trek dus GEEN kaart) en diegene naast je moet twee beurten na elkaar spelen. Indien je tegenstander ook meteen een Attack kaart speelt, gaat de beurt ook automatisch naar de volgende speler in de rij.
  • NOPE!: Je negeert een actie van een bepaalde speler. Pas wel op, want een NOPE! kaart kan zelf ook ge-NOPE!’t worden.
  • See The Future: Bekijk de bovenste drie kaarten van het deck.
  • Skip: Sla 1 beurt over.
  • Favor: Een tegenstander naar keuze geeft je een kaart die hij mag kiezen
  • Shuffle: Shuffle het deck.
Andere type kaartjes

Andere types kaartje

Daarnaast zitten er ook nog een behoorlijk aantal kaartjes zonder opschrift in het deck, die op zich alleenstaand niets doen. Maar eens je kaartjes dubbel hebt in je hand, dan kan je het je tegenstanders uitermate zuur maken. Want eens je een dubbeltje aflegt, kan je een willekeurige kaart van een tegenstander stelen. Moest je extreem lucky zijn, kan je zelfs drie keer hetzelfde kaartje afleggen en dan mag je gewoonweg een kaart van een tegenstander claimen. Let wel, de tegenstander moet die kaart in zijn bezit hebben. Indien niet, dan ben je je trio kaarten kwijt.

Cannot Unsee Overweight Bikini Cat

Cannot Unsee Overweight Bikini Cat…

Zo zal iedereen elke beurt een kaart kunnen nemen, tot alle Exploding Kittens uit het deck zijn en er maar één speler overblijft, die zich dan winnaar van de ronde mag kronen. En van de biertafel. En het universum.

Vormgeving

Jep, dit spel ademt The Oatmeal door en door. De man heeft er duidelijk zijn stempel op gedrukt en dat zie je uiteraard in de artwork van het spel. Het spel zelf bezit zelfs meerdere inside jokes naar zijn blog, wat het voor de fans des te fijner maakt om het spel te spelen.

Wat echter wel jammer is, is dat de kaartjes erg fragiel aanvoelen voor een kaartspel waarin de kaartjes erg veel geshuffeld moeten worden. De kaartjes zien na enkele rondjes behoorlijk wat actie en dat kan zijn tol wat eisen op sommige kaartjes. Je tegenstanders dus goed informeren om zorg te dragen voor het spel is dus aangeraden. Een andere optie is om je kaarten te sleeven; ze in een plastieken jasje steken zal de levensduur aanzienlijk bevorderen.

Leerbaarheid

Welgeteld één rondje. Meteen daarna had iedere newbie Exploding Kittens in de duimen. Het is een erg laagdrempelig en simpel spelletje, waar je op eerste zicht niet al te veel over moet nadenken. Naar het einde van een rondje wordt het echter bloedserieus zweten bij elke nieuwe kaart die je trekt, waarbij je tegenstanders nauwlettend in de gaten moet houden. Om nog niet te spreken van alle acties die zijn weg naar je arme hand vinden (for the love of al that is Bearodactyl, spaar die NOPE kaarten!).

This game. This game. Awesomeness explosions. #explodingkittens #geekstercollection

Een foto die is geplaatst door Nils De Smet (@sjmille) op

Opstelling

Exploding Kittens is met zijn kleine doos even makkelijk mee te nemen als een UNO-set. Perfect voor op reis, in de wagen, op café of in de gezelligheid van je eigen huis. Ik weet wat ik voortaan standaard mee heb in plaats van die boek kaarten.

Uitbreiding

Laat dat niet het einde zijn van de explosieve goodiness! Tesamen met de First Edition van Exploding Kittens voorzagen de makers ook een NSFW-versie. Tesamen met de First Edition kan je dan met maximaal 9 personen een rondje bat shit crazy insane Exploding Kittens spelen door de twee decks te combineren. Naast andere artwork heeft deze versie nog meer vuilbekkerij in de kaarten dan de gewone editie. Dat, en boob wizards.

Exploding Kittens is momenteel nog niet beschikbaar voor diegenen die de Kickstarter niet gebackt hebben, al kunnen jullie alvast hier een eigen versie pre-orderen!

86%
86%
Awesome

Exploding Kittens is een geweldig laagdrempelig spel met een hoek af. Je leert het meteen en is perfect als tussendoortje, op reis of zelfs op de achterbank van de wagen te spelen. De artwork is top notch, al zijn de kaartjes zelf behoorlijk kwetsbaar. En de kick van iemand aan te vallen met je rughaar is iets dat je niet snel zal vergeten.

9
  • Vormgeving
    9