Escape rooms zijn een fenomeen geworden de laatste jaren. Samen met vrienden laat je je opsluiten in een kamer en heb je zestig minuten om een uitweg te vinden aan de hand van puzzels. Meestal zijn de ruimtes in een thema of krijg je een kort verhaal voor je eraan begint. Het idee blijft echter altijd hetzelfde. Door de jaren heen zijn er veel pogingen geweest om dit naar een ander medium te vertalen. Van smartphone games tot VR ervaringen tot boeken. Nu zijn er ook gezelschapsspelen die dit format trachten na te bootsen. Nederlandse uitgever 999 Games heeft de Exit-spellen op de markt gebracht. Dit zijn drie verschillende escape rooms die je in je eigen huiskamer kan spelen. De enige benodigdheden, naast het spel zelf, zijn een potlood, gom en een vel papier.

Er zijn drie spellen en elk hebben ze een ander thema:

Escape room

Het aantal elementen in echte escape rooms wordt geëvenaard in Exit.

De Verlaten Hut

Autopech dwingt jullie om onderdak voor de nacht te zoeken. Gelukkig vind je in het bos een verlaten hut. De volgende ochtend is de deur echter vergrendeld! Tralies voor de ramen blokkeren ook deze vluchtmogelijkheid. Je ontdekt een merkwaardig boek en een raadselachtige draaischijf…

De Grafkamer van de Farao

Het bezoek aan het Dal der Koningen is het hoogtepunt van jullie reis naar Egypte. Terwijl je door de nauwe gangen loopt, verlies je de rest van de groep. Je komt in een mysterieuze grafkamer terecht. De stenen deur achter je sluit zich met een schurend geluid! Op de grond liggen een verstoft notitieboek en een oeroude draaischijf…

Het Geheime Lab

Als proefpersonen voor een medisch experiment moeten jullie je in een laboratorium melden. Buiten jullie lijkt er echter niemand te zijn! Er stijgt rook op uit een reageerbuis en je wordt duizelig. Als je weer bijkomt, is de deur gesloten. Jullie ontdekken een notitieblok en een merkwaardige draaischijf…

Detectivewerk op maat

Exit De Verlaten Hut Details

De regels, de draaischijf, de kaarten en het boek.

Alle games bevatten dezelfde elementen: een boek met hints, een stapel kaarten, uitzonderlijke delen en een draaischijf. Er zijn drie soorten kaarten: raadselkaarten, oplossingskaarten en hulpkaarten.
De draaischijf heeft grote symbolen aan de buitenkant, aan de binnenkant drie ringen die je kunt draaien, en één gaatje. De ringen bevatten, afhankelijk van het spel, cijfers, proefbuizen of hiërogliefen. Door het gaatje zie je telkens een getal. De uitzonderlijke delen komen door de loop van het spel ook voor en zullen nodig zijn om bepaalde puzzels op te lossen. Eerst moet je ze natuurlijk wel vinden. Deze zijn voor elk spel anders. In De Verlaten Hut zijn het drie gekleurde kaartjes met elk een gaatje op een specifieke plaats, in De Grafkamer van de Farao zijn het stroken met hiërogliefen en in Het Geheime Lab gaat het om proefbuizen.

Je begint het spel met door het boekje te bladeren. Daar vind je al snel een indicatie met welke raadselkaart je moet starten. De meeste raadselkaarten bevatten een symbool dat ook op de draaischijf te zien is. Eens je de oplossing hebt, die gewoonlijk bestaat uit de tekens op de ringen van de draaischijf, plaats je die in correcte volgorde onder het symbool. Door het gaatje zie je dan een cijfer van een van de oplossingskaarten. Als je naar die kaart gaat, krijg je dan te zien of je antwoord correct was of niet. Vaak is er ook een controlemiddel, dat je vraagt op welk voorwerp in de kamer het raadsel-symbool te zien is. Als je dat juist beantwoordt, los je het raadsel op en krijg je enkele nieuwe raadsels.

Er worden al snel groepjes gevormd om verschillende puzzels aan te pakken.

Het systeem met de schijf en oplossingskaarten werkt enorm goed. Je zal nooit per ongeluk de verkeerde puzzel oplossen zonder het te beseffen. De raadsels zelf blijven ingewikkeld genoeg dat je er lang over zal moeten nadenken bij momenten, maar ze worden nooit onmogelijk. In het ergste geval zijn er nog altijd de hulpkaarten. op die kaarten vind je opnieuw dezelfde symbolen van op de draaischijf. Elk symbool heeft drie hulpkaarten, twee tips en een oplossing. Net als in echte escape rooms kan je dus altijd hulp vragen.

Wat jammer is, is dat je deze games slechts eenmaal kan gebruiken. Dat staat echter duidelijk op de doos aangegeven, dus iedereen die het spel koopt zou moeten weten waar ze aan beginnen. De spellen zelf zijn hier ook naar geprijsd. Voor iets minder dan vijftien euro heb je gemakkelijk anderhalf uur entertainment. Indien je de prijs deelt door je groep spelers, kost de ervaring je minder dan een cinematicket. Bij een echte escape room ligt de kost al snel veel hoger. Hoewel het eventjes als heiligschennis leek om een spel niet te kunnen hergebruiken, is het de ervaring naar onze bescheiden mening zeker waard. Een echte escape room kan je uiteraard ook geen twee maal spelen.

Bij escape rooms heb je gewoonlijk slechts zestig minuten de tijd om alles op te lossen. Lukt dat niet, dan stopt het spel en ben je je geld sowieso kwijt. Bij deze Exit-spellen valt de tijdsdruk weg. Je zal een hogere eindscore behalen door alles snel op te lossen, maar je weet dat je sowieso je spel kan afronden.

Bijna echt

De collectie van drie Exit games.

De spellen zijn gemaakt voor één tot zes spelers. Net als bij echte escape rooms is een grote groep niet altijd een voordeel. Door het format van dit spel zijn het boekje en de kaarten enorm belangrijk. Bij een grote groep zullen er zich al snel situaties voordoen waar het boekje aan een kant van de tafel ligt en de mensen aan de andere kant moeten wachten om verder te kunnen. Less is more wanneer het op spelers in escape rooms aankomt, en dat is bij dit spel niet anders. Bij grote groepen zal ook iedereen zijn inbreng kunnen doen en is het zeker leuk, maar als je voor de score gaat is een kleine groep de way to go.

Het spel maakt zijn belofte waar. Halfweg doorheen onze speelsessie van De Verlaten Hut keek ik even rond me. Er hadden zich kleinere groepjes gevormd rond onze tafel die elk aan een oplossing werkten. Mensen werkten samen en overlegden strategieën om aan de uitkomst te komen, en eventjes waren we volgens mij allemaal vergeten dat we niet echt in een verlaten hut zaten. Alle typische situaties uit escape rooms deden zich voor. Mensen hadden soms tunnelvisie door te lang naar een probleem te staren, of zaten nodeloos te zoeken naar een oplossing waarvoor uiteindelijk bleek dat ze nog een voorwerp te kort kwamen. Het enige echte verschil met de echte games, naast de setting uiteraard, is dat er geen overbodige voorwerpen in het spel zitten. In een echte escape room staan er telkens wel voorwerpen die puur decoratie zijn en je kunnen afleiden van de echte puzzels, maar elk element in deze spellen is echt nodig om het geheel tot een goed einde te brengen.

Door de loop van het spel heen krijg je tekeningen van delen van de ruimte waar je je in bevindt of de voorwerpen die je gebruikt voor puzzels. De stijl van de kaarten is zeer mooi gedaan, en zorgt ervoor dat alle nodige details duidelijk te zien zijn. Indien je dingen over het hoofd ziet op die tekeningen, is dat gewoonlijk een bewuste keuze geweest bij het ontwerp en leidt dit naar “Aha!”-momenten tijdens puzzels.

De makers zijn zeer creatief te werk gegaan bij de opbouw van de puzzels. Soms is out of the box denken een vereiste. Soms moet je ook simpelweg een puzzel aan iemand anders geven die er een frisse blik op kan werpen. De puzzels variëren in hun niveau van uitdaging, maar er zitten zeker enkele hersenkrakers tussen.

Exit: Conclusie

Exit gaat de zware uitdaging aan van de moeilijkheid en het plezier van een escape room te vertalen naar een gezelschapsspel. De grootste verrassing van het spel is hoe accuraat het die ervaring simuleert. Eens het spel goed op gang is, vergeet je je omgeving en vergeet je de tijd. Het eenmalig gebruik van de spellen is jammer, maar ons besluit blijft dat de Exit-bordspellen een aanrader zijn. Speel ze met de juiste groep op het juiste moment van de dag en het plezier is verzekerd.

8 Bijna echt

Exit heeft slechts een boekje en wat kaarten nodig om je je omgeving volledig te laten vergeten. Teamwork en logisch denken is een vereiste om het geheel op te lossen. Hoewel er zeker uitdagende puzzels in zitten, is een oplossing nooit onmogelijk. Het eenmalig gebruik is deel van het ontwerp en weet je op voorhand, maar de schappelijk aankoopprijs maakt dit goed.

• Gameplay 9
  • Vormgeving 8
  • Opstelling 8