Droomhuis cover

Droomhuis en Zonnelaan 156 review: iedereen architect

Al van kinds af tekenen we huizen. Op school leren we in verschillende talen alle kamers en meubels benoemen. En als volwassenen worden we geconfronteerd met de harde realiteit van huizen bouwen of verbouwen. In Droomhuis, een bordspel van bedenker Klemens Kalicki, krijg je de kans om, zoals de titel al laat vermoeden, je droomhuis eindelijk te bouwen. Of het je zal lukken om de ideale woning te maken, is nog maar de vraag natuurlijk. Is het spel stevig opgebouwd of stort het in? Geekster maakte onrealistische plannen en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Klemens Kalicki
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4 (of 2-6 met de uitbreiding Zonnelaan 156)
Leeftijd: 7+
Speelduur: +- 30 min.

Het is even fijn puzzelen, en met een grote portie geluk kan je zoveel mogelijk kamers leggen op de plaatsen die je zelf kiest.

In Droomhuis moet je proberen zoveel mogelijk punten te scoren door een ideaal huis neer te planten. Het spel speelt zich in twaalf rondes af. In elke ronde kan je een kamer plaatsen op een van de twaalf lege plekken op je huisbord, wat je op het einde punten oplevert naargelang de soort en de grootte van de kamer. Als dit niet lukt, moet je een lege kamer zetten die uiteindelijk niets zal opleveren. Huizen met zowel een keuken, een badkamer als een slaapkamer krijgen extra punten, en een badkamer op twee verdiepingen levert ook nog eens extra punten op. Wie bovendien een perfect dak heeft, krijgt uiteraard ook meer punten dan wie een dak heeft dat bestaat uit verschillende soorten dakpannen of zelfs onvolledig is. Ten slotte zijn er nog speciale voorwerpen die je in vaste kamers kan plaatsen om nog een paar extra punten eruit te persen.

Droomhuis gameplay 1
Klaar om een spelletje Droomhuis met vier te spelen.

Je kan echter niet zomaar de kamers die je nodig hebt, kiezen. Elke ronde liggen er twee rijen kaarten op het speelbord, vier verbouwingskaarten en de eerstespelerspion op de bovenste rij en vijf kamerkaarten op de onderste rij. Je mag om de beurt een kolom, dus een kaart en een verbouwingskaart of het startspelershuis, nemen. Wanneer iedereen een kolom gekozen heeft, worden de overige kaarten op een aflegstapel gelegd. Bij de volgende ronde komen er dus allemaal nieuwe kaarten. Als niemand het startspelershuis neemt, mag de eerste speler de volgende ronde alweer als eerste kiezen, wat een ongelooflijk tactisch voordeel met zich meebrengt. Wie echter wel het startspelershuis neemt, krijgt geen verbouwingskaart. Bij spellen met minder dan vier spelers, mag de eerste speler zelfs eerst nog een kolom verwijderen uit het spel voor hij zijn eigen kaarten kiest.

Droomhuis huisbord
Na een tijdje raakt je huisbord voller en voller.

En dat allemaal met een mooi, uniform en compleet dak dat nog een raam heeft ook.

Een kamerkaart moet je meteen leggen, maar je mag dit niet zomaar overal in je huis doen. Om te beginnen moet er een kamer onder gebouwd zijn of moet de kamer op het gelijkvloers op de grond rusten. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk je kelder te bouwen en de kamers op de begane grond te plaatsen. Als je een kamerkaart kiest die je niet meteen kan leggen, mag je ze niet bijhouden tot later, maar moet je ze omgekeerd als lege kamer leggen. De kamers die je wel plaatst, leveren je op het einde punten op, en bepaalde kamers, zoals een keuken of een slaapkamer, geven je nog meer punten als je hen groter maakt door twee of drie dezelfde kaarten naast elkaar te leggen. Het is even fijn puzzelen, en met een grote portie geluk kan je zoveel mogelijk kamers leggen op de plaatsen die je zelf kiest. Het kan ook wel zo zijn dat een huis waarmee je wint in het echte leven, het niet zou halen van de huizen van de verliezers.

Droomhuis spelbord
Je mag elke ronde één kolom kiezen.

Idealiter heb je een grote woonkamer, slaapkamer en keuken, een badkamer op twee verdiepingen, een dubbele garage en nog een extra speciale kamer zoals een werkkamer of speelkamer. En dat allemaal met een mooi, uniform en compleet dak dat nog een raam heeft ook. Andere tactische beslissingen vind je bij het spelen van de verbouwingskaarten. Niet enkel zitten hier de dakkaarten tussen, maar ook kaarten waardoor je onder meer je kamers op je huisbord, de aflegstapels of het speelbord mag ruilen, speciale voorwerpen die in bepaalde kamers bonuspunten opleveren of specialisten die je nog andere voordelen geven. De verbouwingskaarten kunnen het spel soms een grote wending laten maken en negeer je dus best niet als je niet meteen de goede kamerkaarten kan kiezen. Of je in je opzet zal slagen en je droom zal kunnen verwezenlijken, hangt niet enkel af van je geluk en de kaarten die je kan kiezen, maar ook van de vraag of andere spelers je zullen saboteren door kaarten voor zichzelf weg te snoepen of gewoon te nemen zodat jij ze niet krijgt.

Vormgeving

Zowel op de doos als op de kaarten heeft Droomhuis een aantal mooie tekeningen. Ook de vele heldere kleuren vallen meteen op. Elke kamer heeft ook nog eens zijn eigen kleur, zodat je altijd meteen op een kaart kan herkennen welke kamer het is, zelfs als de tekeningen op kaarten van dezelfde soort kamer verschillen van elkaar. Het is heel leuk om je nieuwe huis visueel samen te stellen. Om de huisborden niet te groot te maken, moet je je dakkaarten wel (omgekeerd) naast de kelder leggen en niet op, wel, het dak. Na het spelen kan je alles netjes opruimen in de daarvoor bedoelde vakjes in de doos.

Droomhuis kamers
De verschillende kamers hebben elk hun eigen kleur.

Uitbreiding: Zonnelaan 156

Wie echt niet genoeg kan krijgen van Droomhuis, kan zich wagen aan de uitbreiding, Zonnelaan 156. Hier vind je een aantal leuke opties om meer variatie en herspeelbaarheid in het spel te steken. Zo wordt het dankzij een extra speelbord en twee huisborden mogelijk om Droomhuis ook met vijf of zes spelers te spelen. Dit is niet alles, want je krijgt ook twee varianten die je tezamen of apart kan spelen, met hoeveel spelers je ook maar wil. Een mooi aantal nieuwe tegels, kamerkaarten en verbouwingskaarten die je veel opties geven maken het bouwplan van deze uitbreiding helemaal af. De varianten zorgen voor meer strategie en doordachte beslissingen, zeker in combinatie met elkaar of met de verbouwingskaarten.

Droomhuis Zonnelaan 156
Vriendenkaarten en verbouwingsplannen geven je meer doelen en beslissingen.

Om te beginnen kan je aan elke speler twee verbouwingsplannen geven, één van drie punten en één van vijf punten. De spelers zien elkaars plannen niet, maar zien op hun eigen exemplaren met welke combinatie van kamers ze deze geheime extra punten kunnen verdienen. De tweede variatie laat je toe vrienden uit te nodigen. Bij het begin van het spel leg je een aantal vriendenkaarten open neer zodat iedereen deze kan zien. Op deze kaarten staat er met welke kamers je indruk kan maken op de andere bewoners van je buurt. Wanneer je deze kamers gebouwd hebt mag je meteen de vrienden naast een van de verdiepingen op je bord leggen, en ziet iedereen meteen hoeveel extra punten je verdiend hebt. Uiteraard kan het zijn dat een andere speler de vrienden waar jij een oogje op had eerder uitnodigt, dus je moet goed in het oog houden wie dezelfde soort kamers aan het bouwen is.

Droomhuis: Conclusie

De titel van Droomhuis is goed gekozen, want soms blijven je tactische plannen voor je huis bij een droom. Je moet tijdens het spelen vaak je plan veranderen om, naargelang van de beschikbare kaarten en de acties van je tegenspelers, toch zoveel mogelijk punten te verzamelen. Droomhuis ziet er mooi uit en speelt vlot eenmaal je de eenvoudige regels uitgelegd hebt. Dankzij de verschillende verbouwingskaarten en de regels om kamers te plaatsen en punten te scoren, zit er bovendien een hele hoop tactiek in het spel, zeker als je ook de varianten uit Zonnelaan 156 gebruikt.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games? Lees dan hier al onze reviews.

Goed opgebouwd

Droomhuis
4 5 0 1
Droomhuis is een leuk spel waarbij je je eigen ideaal huis volgens een paar interessante puzzelregels mag samenstellen. Een portie geluk, tactiek en tegenspelers saboteren heb je nodig als je de overwinning wil behalen.
4/5

• zelf architect spelen
  • mooie afbeeldingen