Op Essen SPIEL 2017 bezocht Geekster NSKN Games en mocht daar (onder meer) Dragonsgate College uittesten. Dit spel van bedenkers Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke is een omvangrijke dice drafter voor twee tot vier spelers waarbij je in vijf ronden zoveel mogelijk punten moet zien te bemachtigen door je dobbelstenen op de juiste plaatsen in te zetten. Is het spel fijn om te spelen of hadden de bedenkers beter nog een paar semesters in bordspelschool gevolgd? Geekster zocht de grootste tafel in huis en testte het voor jullie uit.

Dragonsgate College

Spelontwerp: Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke
Uitgever: NSKN Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 12+
Speelduur: +- 60 min.

Welke kerker?

Elke speler is het hoofd van een van de huizen in Dragonsgate College. Dit onderwijsinstituut heeft deze zalige naam omdat het via de Dragonsgate een legendarische kerker bewaakt en leerjongens en -meisjes voorbereidt om deze beproeving aan te gaan. Om eerlijk te zijn, klinkt dat laatste ook wel best fijn, en net zoals in Simurgh moet je je voorbereiden op een interessante situatie waar je niets van te zien krijgt. Hoe het ook zij, aan jou om met je Huis het meeste prestige te verdienen en geselecteerd te worden om…iets… te gaan doen in die dungeon. Samenwerken? Nog nooit van gehoord.

Strategie en sabotage

Dragonsgate College is een dice drafter die zich in vijf rondes afspeelt. In elke ronde moet je een aantal fases uitvoeren, maar het belangrijkste blijft het gooien met de dobbelstenen en deze dan inzetten in ruil voor verschillende bonussen. Dragonsgate College gaat iets verder dan een doordeweekse dice drafter in de dobbelsteenpoel gemeenschappelijk te maken. De poel bestaat immers uit minstens één dobbelsteen in jouw kleur en die van je medespelers, en ook nog een aantal neutrale dobbelstenen. Per ronde wordt er dan ook slechts éénmaal gegooid en mag elke speler om de beurt een eigen dobbelsteen inzetten op een plaats op het bord die overeenkomt met het geworpen getal. Per getal dat je gooit, heb je meerdere mogelijkheden om je dobbelsteen te plaatsen. Je hebt zelfs een beperkte voorraad imps om het getal op de dobbelsteen met één te verhogen of verminderen.

Dragonsgate College Dice Drafting

Je kan je dobbelstenen op verschillende plaatsen inzetten.

Hier vinden we meteen al wat strategie: kies je voor een neutrale dobbelsteen om deze van je medespelers af te pakken of omdat deze een goed getal heeft? Of ga je voor je eigen dobbelsteen in de hoop een neutrale permanent in een van de jouwe te kunnen veranderen? Je kan zelfs die van je medespelers gebruiken, maar dan krijgen zij ook meteen een gratis actie met hetzelfde getal voor het dan weer meteen hun beurt is. Na een paar rondes komen er zelfs een aantal neutrale dobbelstenen bij. De afwisseling tussen de spelers en de gemeenschappelijke dobbelsteenworp zorgen ervoor dat Dragonsgate College spelen een spannende en leuke belevenis is waarbij je elkaar constant net een zet voor kan zijn en je je plannen vaak zal moeten aanpassen.

Dragonsgate College Careers

Je weet altijd goed wat elke carrière vereist.

Elk Huis heeft drie belangrijke stats: brawn, sorcery en stealth. Door professoren aan te nemen of bepaalde andere acties te doen, kan je deze stats verhogen. Dat is ook nodig, want tijdens het spel moet je vaak proberen om je apprentices op missie te sturen om een carrière in een van deze stats op te bouwen. Bij elke missie zie je hoeveel je in elke stat nodig hebt, en als je slaagt, krijg je een aantal bonussen, vaak bestaande uit prestige of geld. Sommige beloningen bestaan uit wizard cards, die je meteen moet spelen of even kan bijhouden, en die voor zowel jezelf als je medespelers positieve gevolgen kunnen hebben. Ten slotte krijg je ook nog een extra bonus die vasthangt aan de stat waarmee je een missie gedaan hebt en die op het einde van het spel extra prestige kan opleveren. Eenmaal de stats van je huis wat gegroeid zijn, kan je je apprentices op missies sturen die hogere stats vereisen, maar die ook betere beloningen opleveren.

Dragonsgate College Cards

De wizard cards hebben verschillende effecten.

Als je niet voor een carrière gaat, kan je je dobbelstenen neerzetten op plaatsen die je onder meer extra geld, prestige, professoren of apprentices opleveren, of die je op de verschillende paden op het bord laten bewegen richting meer prestige of andere bonussen. Waar je je dobbelsteen ook neerzet, de volgende speler kan met hetzelfde getal op zijn of haar dobbelsteen deze plaats niet meer gebruiken, wat meteen weer wat tactiek met zich meebrengt.

Niet enkel de stats van je Huis kunnen groeien, maar je kan ook gebouwen kopen om op je spelersbord (voor zover je nog plaats hebt) te plaatsen. De gebouwen geven je grote voordelen, zoals extra stats, meer inkomen of zelfs extra professoren of apprentices. Je kan echter niet zomaar alles bouwen waar je zin in hebt, want hoe meer gebouwen je hebt, hoe meer onderhoudskosten je moet betalen. Als je op het einde van de vijfde ronde echter nog lege plaatsen op je spelersbord hebt, vertaalt zich dat in minpunten. Je moet dus strategische keuzes maken over wanneer je welke gebouwen wil plaatsen.

Dragonsgate College Player Boards

Na een tijdje heb je je Huis goed uitgebouwd.

Vormgeving en opstelling

Dragonsgate College heeft leuke tekeningen en zowel de cover op de doos als de gezichten van de professoren en apprentices brengen een speciale sfeer met zich mee. De meeste icoontjes op het bord en de kaarten zijn duidelijk, maar die op gebouwtegels zijn dat in een paar gevallen niet. Soms heb je geen idee of bijvoorbeeld een geldbonus éénmalig geldt of elke beurt iets oplevert. Bij een paar tegels constant de goede bonussen moeten opzoeken, is best irritant. Zoals we al gewoon zijn bij NSKN, is het speelbord weer best groot. Elke speler krijgt ook deze keer nog een redelijk groot en dun spelersbord, waarop je onder meer de stats van je Huis kan aanduiden of je professoren, apprentices en gebouwen kan plaatsen. Ook al heb je veel plaats nodig op je tafel en is het bord omvangrijk, toch zijn sommige tegels of icoontjes paradoxaal genoeg te klein.

Dragonsgate College Gameplay

Een mooi bord, maar je hebt niet veel plaats om drinken of snacks erbij te nemen.

Je zal in Dragonsgate College veel verschillende onderdelen vinden, zoals grote en kleine tegels, dobbelstenen, kaarten, kubusjes en schijfjes. We raden iedereen dan ook aan om na het spelen alles in afzonderlijke plastic zakjes te steken (die niet bij het spel bijgeleverd zijn). Als je alles gewoon los in de doos legt, dan heb je de volgende keer veel meer tijd nodig om alles op te stellen. Zelfs als je echter alles mooi gesorteerd hebt, duurt het nog steeds 10-15 minuten voor je klaar bent om te spelen.

Dragonsgate College: Conclusie

Dragonsgate College is een leuke dice drafter met een gezamenlijke dobbelsteenpoel en een aantal mechanics waar je veel plezier mee kan beleven. Het spel zit vol strategie, en om de overwinning te bereiken, moet je je niet enkel focussen op je eigen plannen, maar ook op het dwarsbomen van die van je medespelers. Het feit dat je slechte dobbelsteenworpen (deels) kan aanpassen, is ook mooi meegenomen. Waar NSKN vroeger altijd zeer goed was in de vormgeving, hebben ze nu jammer genoeg toch een paar kleine steekjes laten vallen met soms te kleine of onduidelijke icoontjes. Zoals altijd zal je wel een best grote tafel nodig hebben om Dragonsgate College te spelen. De setting is leuk gedaan, maar geeft weer hints van een interessant(er?) spel dat je niet kan spelen.

Geïnteresseerd in de bordspellen van NSKN?

8 Heel leuk

NSKN heeft met Dragonsgate College een fijne dice drafter met een paar unieke gameplay-elementen gemaakt waarbij je je strategie constant zal moeten aanpassen en je medespelers niet enkel voor hun eigen score gaan, maar ook jouw score zo laag mogelijk proberen te houden.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 7
  • Leerbaarheid 8