Goo-d news everyone! Na wat lijkt op ettelijke zonnewendes, ziet het Westen weer tekenen van leven opborrelen in het kamp van Square-Enix. Even halsstarrig als ze bij Squenix de boot afhielden voor westerse releases van de Dragon Quest-titels, verscheen uit het niets de aankondiging dat Dragon Quest Heroes zowaar gelokaliseerd zal worden. Een sprankeltje hoop aan de horizon dus voor liefhebbers van de franchise, maar laat er nu net een addertje onder het gras verscholen zitten. Dragon Quest Heroes is immers een musou game op de PS4, die zich binnen het universum van Dragon Quest afspeelt. Jullie horen het al, behoorlijk wat speciaals te vertellen over deze game. Je kan ook een exemplaar van de game winnen voor de PS4. Niet aarzelen dus en verder lezen, by the Almighty Goddess!

dragon quest heroes

Onze Hero, speciaal voor dit avontuur in het leven geroepen

Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below, het is een behoorlijke mondvol. Aan iedereen die een old school Dragon Quest JRPG verwacht, helaas. Dragon Quest Heroes behoort immers tot hetzelfde genre als Dynasty Warriors en het recentere Hyrule Warriors (dat overigens binnenkort ook een updated versie in de 3DS titel Hyrule Warriors Legend zal zien). Concreet betekent dit dat de bulk van Dragon Quest Heroes opgebouwd is zoals de Warriors-games. Een map met enorm veel baddies, met verschillende objectieven, waar je met je personages de apocalyps-op-aarde vertegenwoordigt. Hack’n slash van het eerste uur.

DRAGON QUEST HEROES: The World Tree's Woe and the Blight Below_20151006212700

Chaos regeert.

Nog steeds Dragon Quest?

Fans van Dragon Quest moeten echter niet wanhopen. Dragon Quest Heroes is enorm, enorm trouw aan het bronmateriaal. Inderdaad, dezelfde liefde die Hyrule Warriors kreeg, heeft deze franchise eveneens gekregen. Het mag dan geen core Dragon Quest-game zijn, de sfeer en setting voelen enorm hard aan zoals Dragon Quest. Grote factor hierin zijn uiteraard de prachtige designs en world creation van Akira Toriyama, grootmeester mangaka, wiens visuele stijl zo vergroeid is met Dragon Quest, dat de franchise zonder zijn hand wellicht ten dode opgeschreven zou zijn. Voor deze game heeft hij duidelijk overtime gedraaid, met handenvol nieuwe personages, settings en baddies, plus allemaal in glorieuze HD-awesomeness op de koop toe. Het doet een mens zowaar hunkeren naar Dragon Quest XI en VII.

Dragon Quest Heroes

Helden, in de prachtige Akira Toriyama stijl

Een andere grote DQ-feelings factor zijn enkele gameplay-elementen die naast de core Warriors gameplay bestaan. Waar je in Dragon Quest steeds slim moet kiezen tussen de wapens die je gebruikt, komt elk personage nu met zijn eigen unieke wapens die, je vermoedt het al, aanleunen bij de wapenkeuzes uit de originele franchise. Swords, Shields, Whips, Bows, Axes en nog veel meer goodies zijn allemaal toegewezen aan een bepaald personage, waarmee dan ook bepaalde speelstijlen gepaard gaan. Je kan deze ook telkens upgraden naar sterkere vormen van diezelfde wapens uit de Dragon Quest geschiedenis. Daarnaast zullen veel minions materialen (zoals Horse Manure, Thinkincense, Platinum Ore) droppen, die je in de Alchemy Pot kan droppen voor het maken van accessories die je wellicht bekend in de oren klinken. Slime Earrings, Meteorite Bracers, allemaal komen ze terug, met powers die een knipoog zijn naar de echte accessories. Daarbovenop zijn er tal van throwbacks naar dynamics zoals de Party, loot zoeken in tonnen en schatkistjes doorheen de maps en de opzet van een queestesysteem in good ol’ Dragon Quest style. Zelfs de treasure maps maken een glorieuze opwachting hier, al is het zeker niet zo diepgaand als in de vorige installments. Ook de typische soundtrack is aanwezig, met de zeer bekende jingles en level up signs. Al had een lichte upgrade, zoals in Hyrule Warriors, zeker niet misstaan hier.

Skycloud: de overworld waar verschillende soorten shops zich bevinden

Er is duidelijk enorm veel aandacht en liefde geschonken om deze game op en top te laten aanvoelen als een Dragon Quest-game. Details zoals laadschermen, sound effects, ettelijke puns met slijm en de gimmicks/quirkiness van Dragon Quest maken het geheel compleet. Het maakt de game daarmee erg uniek binnen de Warriors-games en onderscheidt het op die manier ook van bijvoorbeeld Hyrule Warriors.

Plot

Hier bewandelen we een wel erg bekend pad. We bevinden ons opnieuw in een parallelle wereld, die zich naast de originele titels situeert. Een wereld waar monsters en mensen vreedzaam naast elkaar leven. Daarin leren we onze hoofdpersonages Aurora en Luceus kennen, die je zelf een andere naam kan geven. Beiden zijn bodyguards van koning Doric, bezitter van het Arba-rijk. Hoewel die koning Doric niet echt bodyguards nodig heeft, zo blijkt. Deze uit de kluiten gewassen The Rock-eske koning kan zich behoorlijk uit de slag slaan -hyuk hyuk- met zijn trusty staff. Anyways, zoals bij zovele Omega Force games wordt de balans tussen de dimensies nu ook hier verstoord, met alle gevolgen vandien. Monsters keren zich tegen mensen en het rijk van koning Doric vervalt in chaos. Aan onze helden om, samen met Doric en Healix de healslime orde op zaken te stellen en diens rijk van de duistere krachten te verlossen. Same old, same old dus. Hierin speelt de relatie tussen de World Tree (Yggdrasil, de liefhebbers van Noorse mythologie niet onbekend), de Goddess of Light en de Dark Dragon een centrale rol. Het verhaal verloopt overigens erg fast paced en lineair, met ongeveer drie-vier gevechten per hoofdstuk en houdt je toch zeker een uur of tien an sich zoet. Alle sidequests en treasure maps niet meegerekend uiteraard. Al blijf ik wat op mijn honger zitten naar de diepgang die zo iconisch is voor de Dragon Quest-games.

dragon quest heroes

Boss battles zijn alvast super epic. Who’s a good dragon?

Simultaan met de storyline speel je ook steeds meer personages en wapens vrij, die, naast de experience die je verdient, je ook telkens net die edge in battle geven die je nodig lijkt te hebben. De personages die je vrijspeelt komen uiteraard uit die andere dimensies en voor de die-hard Dragon Quest-fan zal het genieten zijn om personages zoals Terry (Dragon Quest VI: Realms of Reverie) of Jessica (Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King) te aanschouwen in al hun upgraded HD-glorie. Meer van dit graag. Elke personage heeft daarbij ook zijn eigen unieke speelstijl en maakt dat je toch voldoende afwisseling in de gameplay kan behouden. Zweepslagen versus het zwaard, een wereld van verschil.

dragon quest heroes

Whipcrack with that swampy tail! And the beast was done!

In de battles zelf komen we stilaan in full-on Warriors-territorium. Eenvoudige knoppencombinaties in de vierkant, driehoek combinaties zijn meestal genoeg om de meeste vijanden in enkele blows te dispatchen. Al is er niets zo glorieus als 200 slimes in één machtige coup-de-grâce-explosie uit te schakelen. Ook in combat is er de hevige throwback naar Dragon Quest, met aanvallen zoals Multithrust, Zap, Thwack en Crackle, die weliswaar gebonden zijn aan verschillende personages. Ook de coup-de-grâces zelf zijn legit, zoals de machtige GigaSlash move, die je in de DQ-games pas ontdekte als je het zwaard volledig gemastered had als vaardigheid. Deze ultimate skill bouw je op door met je combo-offensief Tension op te bouwen en, wanneer vol, deze los te laten in enkele seconden blinde destructie en chaos. Daarnaast heb je ook specifieke skills die gelinkt zijn aan je personages, die kunnen variëren tussen offensieve of support moves. Zo zal Jessica in staat zijn de party te healen, of zal Kiryl Kabuff casten op iedereen. Handydandy voor de glazenkanontactiek bijvoorbeeld. Heel erg typerend voor de Warriors game, maar toch wederom met die eigen unieke insteek.

Wel erg jammer dat er geen prominent multiplayer-element aanwezig is. De makers willen iets te sterk bij het spelverloop van een Dragon Quest-game blijven en lopen daardoor wat het multiplayer-element mis. Buiten de campagne en story mode, lijken er immers geen andere game modes te bestaan. In die zin is het framework van DQ Heroes meer opgezet als een echte JRPG. Verhaal, verhaal en end-game uitbreiding perfectionisme.

Verdict

Dragon Quest Heroes is en blijft een Warriors-game, maar positioneert zich zeker als uniek binnen het genre. Het zijn de kleine details en talrijke knipogen naar Dragon Quest die deze titel echt onderscheiden van de Warriors-game, net zoals dat bij Hyrule Warriors het geval is. Het zijn in principe twee dezelfde games, maar die, door de hyper-intense aandacht voor de details van de franchise waar ze op gebaseerd zijn, toch vreselijk hard verschillend van elkaar zijn. Ik heb vooral het gevoel dat Square-Enix met Dragon Quest Heroes voorzichtig aan het polsen is of de franchise nog leeft in het Westen. Of de art-style van Toriyama ook in HD PS4 omgeving gamers kan overtuigen. Ik hoop althans vurig van wel. Zeker een titel en franchise om in de gaten te houden! Een must voor de fans van beide genres en de perfecte introductie voor diegenen die niet meteen in de chaos van een JRPG willen duiken.

Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below is vanaf 16 oktober beschikbaar op PS4 en je kan bij ons een exemplaar winnen!

Dragon Quest Heroes (PS4) Wedstrijd

76%
76%
Unieke entry

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below is een liefdeskind tussen een musou game en een core Dragon Quest game. HD-designs van Akira Toriyama en de geweldige integratie van Dragon Quest-gimmicks maken deze game voor liefhebbers zeker de moeite waard. A little bit of both worlds, en kan daarom beide populaties wellicht aanspreken. Be warned: de hunkering naar gelokaliseerde Dragon Quest titels zal des te groter zijn.

• Story
    5
  • Design