Reeds op deze site beschreven als de liefdesbaby van Minecraft en Dragon Quest. Een open world blokken-sim met een zalig JRPG-sausje er bovenop. Alle items en vijanden rechtstreeks geplukt uit het universum van Dragon Quest, met zijn hartverwarmende personages en telkens terugkerende kleurrijke vijanden. Is Dragon Quest Builders eindelijk de game voor diegenen onder ons die maar niet overweg konden met de ongebreidelde vrijheid van Minecraft? Of is het maar een flauw afkooksel dat de Dragon Quest-naam niet waardig is?

Dragon Quest Builders

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: PlayStation 4, PlayStation Vita
Aantal spelers: 1
Release: 14 oktober 2016

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever + eigen exemplaar op PS Vita.

Het heeft een eindje geduurd tot Minecraft zijn plekje wist te veroveren op de Japanse markt. Pas toen in maart 2015 de game uitkwam op de PlayStation Vita werd het een hit in het land van de rijzende zon. Ondertussen zijn er al meer dan een miljoen exemplaren van verkocht. Het was dan ook logisch dat dit succes andere Japanse uitgevers op gedachten zou brengen. Square Enix, niet om een spin-off verlegen, vatte meteen de koe bij de horens.

dragon quest builders uitzicht klif draak

Alefgard

Dragon Quest Builders speelt zich af in Alefgard, de wereld van de allereerste Dragon Quest-game uit 1986. Wie een complex verhaal verwacht in de traditie van vorige DQ-games is er aan voor de moeite. Kort samengevat komt het hier op neer: op het einde van de eerste Dragon Quest kreeg de speler de keuze om een pact te maken met de Dragonlord, of om hem te bevechten. Het pact was een belofte om Alefgard in twee te verdelen en jou te laten heersen over een helft ervan. Dit pact was echter een leugen. De Dragonlord verwoestte de wereld en allerlei monsters konden hun vrije gang gaan. Vele jaren later is het dan ook jouw taak om deze wereld opnieuw op te bouwen.

dragon quest builders dorp bouwen

Blijkbaar zijn de inwoners van Alefgard niet alleen hun beschaving verloren, ook de kennis om dingen te bouwen is hen in al die jaren ontglipt. Maar daar ben jij dan eindelijk, die ene jongen (of meisje) die op één of andere manier de uitzonderlijke gave bezit om modder op te rapen en opnieuw te stapelen in de vorm van een huis. The Legendary Builder. Maar waan je geen uitverkoren held. Op je queeste kom je allerlei personages tegen die je er maar al te graag (en met een leuke humoristische toon) op wijzen dat zij er niet van overtuigd zijn dat jij de Messias bent die hen zal redden. Desalniettemin volgen ze jou richting je dorpje in aanbouw. Want alles is beter dan die wakke grot waar die ene sterrenchef aanspoelde. Nee, jij kan hem een keuken bouwen en in ruil zal hij allerlei lekkers voor je klaarmaken. Of die verlorengelopen smit die je toevallig tegen het lijf liep door jouw trektocht in het bos. Die wil maar al te graag wapens voor je smeden.

Dit alles heeft één doel. Het kwaad in deze wereld voorgoed uitroeien. Want iedere avond na zonsondergang wordt jouw dorpje belaagd door allerlei gespuis. En in plaats van onszelf in te metselen in een verstevigde burcht (wat trouwens heel erg leuk is om te doen) kunnen we maar beter het probleem bij de bron aanpakken. Verwacht je dus niet aan een epische queeste zoals in het recent opnieuw uitgebrachte Dragon Quest VII, het plezier in Dragon Quest Builders zal je moeten zoeken in de verslavende gameplay.

Blokjes, blokjes, blokjes

Je kan Dragon Quest Builders op twee verschillende manieren spelen: Story Mode en Free Mode. In Story Mode speel je uiteraard het verhaal en ga je naar opeenvolgende gebieden zoals een moeras vol giftige dampen en een bergmassief compleet met lava, om uiteindelijk de Dragonlord zelf te trotseren. De personages die je tegenkomt in het verhaal hebben de typische Dragon Quest-charme, compleet met Britse tongval en een ondanks de omstandigheden vrij optimistische levensvisie. Naarmate je een habitat voor hen bouwt, zullen zij je verder helpen op je avontuur om de wereld te heroveren. In Free Mode mag je net zoals in Minecraft doen waar je zelf zin in hebt en heb je de mogelijkheid om je creatieve exploten te delen met andere spelers. Dragon Quest Builders heeft jammer genoeg geen enkele vorm van multiplayer en de ontwikkelaars lieten al weten dat dit er in de toekomst niet meteen aankomt in de vorm van een update.

dragon quest builders gathering materials

Dragon Quest Builders is verslavend. De game schotelt je keer op keer een nieuwe quest of opdracht voor die wanneer volbracht de deur open zet naar alweer nieuwe uitdaging. Vaak zal je in een bepaalde quest een materiaal voor het eerst vinden, ijzererts bijvoorbeeld, waardoor je opeens een heleboel ijzeren wapens en werktuigen kan vervaardigen. Of je komt onderweg een personage tegen die je een blauwdruk voor een nieuw gebouw in je handen stopt. De progressie is subliem en zal je ongetwijfeld vaak een nog-één-quest-voor-het-slapen-gaan effect geven. Dat gevoel miste ik bij Minecraft maar is hier volop aanwezig.

Waar het bij Dragon Quest Builders dan wel de mist ingaat, is de klungelige besturing en irritante camera. Waar je bij Minecraft in first person beweegt en dus in principe geen last hebt van de camera, kan je ook op een zeer nauwkeurige manier je personage besturen en erop los bouwen. Niet zo bij DQB. De cursor zweeft als het ware constant voor jouw personage, maar om die op de precies goede plek te krijgen moet je soms wat awkward gaan manoeuvreren. Je zal dan ook geregeld een blokje of iets anders op de verkeerde plaats zetten, om het vervolgens weer te moeten afbreken en opnieuw te plaatsen. Behoorlijk irritant. Ook de camera werkt niet meteen goed mee in smalle gangen van bijvoorbeeld een mijnschacht. Iets waarvan je toch zou verwachten dat de ontwikkelaars rekening mee zouden houden in dit soort game.

dragon quest builders weglopen van vijanden

Wat mij ook stoorde waren de gevechten met de vijanden, waar je damage oploopt als je een vijand aanraakt. Maar om hem te kunnen raken met bijvoorbeeld een zwaard moet je behoorlijk dicht bij die vijand komen. Je zal dan ook geregeld pijn hebben door gewoonweg tegen een vijand te botsen terwijl je aan het aanvallen bent, zonder dat die vijand ook daadwerkelijk je geraakt heeft met zijn eigen aanval.

PS4 vs Vita

Wat zijn nu de voornaamste verschillen tussen de twee versies en welke versie is nu uiteindelijk superieur? Wel, qua graphics spreekt het voor zich dat PS4 het net ietsje beter doet, maar omdat de textures van de blokjes en personages simplistisch zijn, is het niet zo’n groot verschil. De Vita-game is qua datagrootte ocharme drie keer zo klein als zijn consolebroer. Ook is er in audio geen hemelsbreed verschil. De typische Dragon Quest-deuntjes en -geluidseffecten klinken identiek op beide platformen. En die dekselse controls zijn zowel op handheld als op console eventjes wennen. Er zijn wel kleine nuances: voor een camera reset tap je op de Vita eventjes op het scherm terwijl je op je Dualshock-controller de R3-toets moet indrukken.

Zoals al eerder werd aangehaald, ligt het nog-snel-één-quest-gehalte zeer hoog. Het hoge pick-up and play gevoel zorgt ervoor dat deze eerder thuishoort op Vita, waar je tijdens het wachten op de bus een dorpeling kunt redden, of een huis kunt bouwen tijdens je bezoek aan het kleinste kamertje. En eenmaal in bed is het uitnodigend om snel-snel nog eventjes het wild in te trekken om wat mineralen uit te hakken. Net zoals Minecraft straalt dit spel harder wanneer je het in je handen kunt spelen in plaats van op het grote scherm.

dragon quest builder character art akira toriyama

Ondanks enkele frustraties qua gameplay blijft dit een enorm verslavende game. De cartoony vormgeving, de typische Dragon Quest-deuntjes: je houdt ervan of niet. Voor de fans van de serie is het in ieder geval smullen. Wie een leidraad miste bij Minecraft maar op zich niet echt een probleem had met het creatief bouwen van een eigen wereld zit hier ook goed. Alleen jammer van die besturingsprobleempjes en het ontbreken van enige vorm van multiplayer. Aangezien de game het commercieel lang niet slecht doet, zal het geen verrassing zijn als Square Enix een opvolger aankondigt. We kunnen alleen maar hopen dat ze leren uit de fouten van deze eerste game.

Dragon Quest Builders bij Bol.com

Dragon Quest Builders

8 Verslavend

Een verslavende building sim die nog best kan omschreven worden als Minecraft met een JRPG-sausje. Voor wie de ongebreidelde vrijheid van Mojang's hit niet zo kon smaken maar toch graag met de blokjes speelt. Dragon Quest Builders is een verslavende game met enkele frustrerende kantjes.

• VERHAAL 5
  • VORMGEVING 9
  • AUDIO 8