De hele Dragon Ball-franchise leent zich intussen al bijna dertig jaar tot inspiratiebron voor de gamingindustrie. Het begon ooit met het obscure Dragon Ball: Dragon Daihikyo op de al even obscure Super Cassette Vision in 1986. Nadien volgde nog een waslijst aan andere games op verschillende consoles en handhelds. Met Dragon Ball Z: Extreme Butoden wordt nu ook de eerste Europese Nintendo 3DS-game rond de immens populaire anime op de wereld losgelaten.

De anime werd meermaals gekleurd door epische gevechten en uitgestrekte confrontaties tussen de talloze Saiyans en andere veelal kwaadaardige wezens zoals de AndroidsCell en Frieza. Zo’n achtergrond maakt de overstap naar de wereld van de videogames natuurlijk net iets makkelijker, en dus draait ook deze Extreme Butoden volledig rond het in elkaar rammen van je tegenstander. Het gigantische spektakel uit de anime ontbreekt echter jammer genoeg wel wat in deze handheld-titel van ontwikkelaar Arc System Games en traditiegetrouwe uitgever Bandai Namco. Extreme Butoden volgt de tijdlijn vanaf het moment dat Goku en Piccolo het opnemen tegen Raditz, tot en met het ogenblik dat Majin Buu verslagen wordt.
Aanvankelijk kan dat enkel in de Z Story-modus, waar in het begin ook enkel maar de Dragon Story-optie beschikbaar is. Hierin wordt in tien gevechten de grote verhaallijn uit de DBZ-serie overlopen, al ben je voor de onderlinge samenhang grotendeels aangewezen op enkel maar wat platte tekst die je op gortdroge wijze binnen het verhaal helpt te situeren. Wie de serie gevolgd heeft kan zich weliswaar levendig voorstellen wat er tussen twee gevechten in gebeurt, maar gamers zonder voorkennis zullen hun verbeelding meermaals moeten aanspreken.

maxresdefault

Hoewel je na het afwerken van de Dragon Team-verhaallijn toegang krijgt tot het grootste deel van de rest van het spel, blijft enige diepgang toch enigszins uit. Je kan na de aftiteling kiezen om de grote verhaallijn vanuit het standpunt van enkele andere hoofdrolspelers opnieuw te spelen, en via de vrijgespeelde Adventure Mode kan je ook verschillende missies spelen over acht gebieden, waardoor je steeds meer characters en hulpmiddelen kan bijverdienen.

Het enige cruciale aspect waar het deze game echter aan ontbreekt, is diepgang. In de Dragon Story-mode beleef je telkens opnieuw dezelfde gevechten, en ook de Adventure Mode komt op dat vlak veelal op hetzelfde neer. Bovendien zijn ook de knoppencombinaties bij zowat elk personage hetzelfde en weinig verrassend, waardoor het vechten meestal neerkomt op een potje button bashen. Een gemist kans, aangezien het spel op die manier – in tegenstelling tot wat we van de serie gewend zijn – erg oppervlakkig blijft aanvoelen.

Image2

Desalniettemin zorgt de Adventure Mode wel voor enige variatie wat betreft het hele verhaal achter de monotone gevechten. Daar waar in de Story Mode steeds dezelfde grote verhaallijn vanuit verschillende ooghoeken opnieuw verteld wordt, begint de Adventure Mode met een alternatieve tijdlijn. Omega Shenron, de vorm van de kwaadaardige Syn Shenron eens hij de Dragon Balls ingeslikt heeft, heeft er met zijn negatieve energie immers voor gezorgd dat het hele ruimte-tijdcontinuüm een zootje geworden is. Dat houdt in dat het verleden en de toekomst danig door elkaar geschud zijn, en dat er dus plots een overvloed aan slechteriken ronddwalen die maar al te graag keet willen schoppen. FriezaCellMajin Buu, allemaal zijn ze terug voor nog een rondje knokken met Goku en de zijnen. Om dat te stoppen, moet Goku op zoek naar de Ultimate Dragon Balls, maar daarvoor moet je natuurlijk eerst heel wat opdrachten (lees: gevechten) afhaspelen om uiteindelijk in je opzet te slagen.

Buiten extra speelbare personages kan je in deze modus ook bijkomende Z Assist-personages unlocken. Die kan je tijdens een gevecht oproepen om je een handje toe te steken, waarbij de inbreng veelal beperkt wordt tot een of andere flashy aanval om je tegenstander te helpen verzwakken. Een handig hulpmiddeltje tegen de moeilijkere vijanden dus, maar buiten een snelle cameo van enkele minder belangrijke personages biedt het niet echt veel toegevoegde waarde aan het spel.

Image11

Het zijn dan ook enkel de grotere namen uit de reeks die je zelf kan besturen in deze Dragon Ball Z: Extreme Butoden. De beschikbare personages zijn ietwat beperkt gebleven, waardoor al de rest in zo’n assist-rol werd geduwd. Dat dit haaks staat op enkele andere voorgaande games uit de DBZ-serie, helpt natuurlijk niet echt om van Extreme Butoden een overtuigend spel te maken.

Nog zo’n minpuntje aan die assist-personages is dat ze wel eens voor wat lag op het scherm kunnen zorgen. Wanneer het scherm net iets te druk wordt, kan het spel namelijk wat beginnen haperen, met eventuele frustraties tot gevolg. Frustraties die grotendeels geuit zullen worden tijdens het single player-gebeuren, want deze game heeft verrassend genoeg niet meteen het vizier gericht op een online multiplayer. Voorlopig kan je het enkel opnemen tegen een andere menselijke tegenstander via een lokale verbinding, maar vechten over het internet is vooralsnog geen optie. Een Japanse update zou dat binnenkort wel mogelijk moeten maken, maar het blijft nog even afwachten vooraleer dat ook in onze contreien het geval zal zijn.

maxresdefault (1)

Tot slot hebben we het ook nog even over de grafische kant, want die is ook niet helemaal overtuigend te noemen. De pixels op je scherm vallen bij momenten zo gewoon te tellen, al geeft het 3D-effect het spel geregeld toch nog enige diepgang – op visueel vlak althans. Ook de speciale aanvallen zien er net dat tikje beter uit wanneer je het 3D-schuifje aan het staan, zodat de graphics toch nog op een acceptabel niveau zitten.

Kortom, voor de fanatiekere Dragon Ball Z-fans kan deze Extreme Butoden wat teleurstellend uitvallen, maar het is wel een degelijke fighter om je dode momenten mee op te vullen. Ondanks het gebrek aan diepgang en het repetitief aanvoelen van de gevechten, zorgt de Adventure Mode toch nog voor enige afwisseling en zorgt het ruime aanbod aan Z Assist-personages ervoor dat iedereen uit de serie wel even zijn moment de gloire krijgt. Het ontbreken van een online multiplayer lijkt voorlopig nog wel een groot gemis te zijn voor een spel als dit, maar daar zou in de nabije toekomst verandering in moeten komen. Tot die tijd zijn we toch nog net niet helemaal overtuigd van Dragon Ball: Z-Extreme Butoden, de positieve punten ten spijt.

70%
70%
Kon beter

Dragon Ball Z: Extreme Butoden levert zo'n typisch 'goed, maar het kon beter'-gevoel af waar wel meer games mee te kampen hebben. Goed, want het is een degelijke fighter en alle personages zijn (al dan niet in een steunende in plaats van actieve) rol aanwezig, ook in een 'alternatieve tijdlijn' die weer voor meer mogelijkheden zorgt. Kon beter, want enige diepgang is veelal afwezig en er is geen mogelijkheid om het online tegen andere spelers op te nemen. Die minpuntjes wegen net iets te zeer door om van Extreme Butoden een echt goeie game te maken, maar liefhebbers van de serie zouden die gebreken misschien wel al eens sneller door de vingers kunnen zien. Niet slecht voor een eerste Europese handheld-titel rond DBZ, maar hier had meer in gezeten.

• Story
    7.3
    7