Dr. Microbe cover

Dr. Microbe review: grijpgrage bacteriejagers

Je bevindt je in Dr. Microbe in het lab van Dr. “Ik maak geen biologische wapens” Microbe en moet indruk op haar zien te maken door sneller dan je medespelers de juiste gevaarlijke materialen te verzamelen. Is dit spel van bedenkers Roberto Fraga en Delphine Lemonnier de moeite waard? Geekster greep microben met een pincet en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Roberto Fraga en Delphine Lemonnier
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +- 15 min.

Snel maar correct

Het is in dit snelle behendigheidsspel de bedoeling om voor je medespelers je petrischaaltje op de juiste manier te vullen met microben. Wanneer je als eerste je petrischaaltje gevuld hebt, roep je “Eureka”, waardoor de medespelers weten dat ze moeten stoppen. Dan wordt gecontroleerd of je wel degelijk een juiste combinatie in je petrischaaltje hebt liggen. Als dit zo is, verdien je een punt en wordt er een nieuwe opdrachtkaart getrokken. Wie als eerste vijf punten heeft, wint Dr. Microbe.

Dr. Microbe gameplay
Veel plaats heb je niet nodig.

De bacterie moet altijd een andere kleur hebben dan de microben, en bij de microben mogen er slechts twee dezelfde kleur hebben. De vorm moet bij de vier elementen ook nog eens telkens anders zijn.

Elke ronde wordt er een opdrachtkaart getrokken. Hier staan een aantal elementen op die je in je petrischaal moet leggen, waarna je deze ook snel moet aanvullen met gepaste microben uit een algemene voorraad. Je moet hierbij bepaalde regels volgen: de grote ruimte in je petrischaal is voor de bacterie, de kleinere vakjes zijn voor de microben (hoewel je voor zowel de bacterie als de microben dezelfde elementen gebruikt). De bacterie moet altijd een andere kleur hebben dan de microben, en bij de microben mogen er slechts twee dezelfde kleur hebben. De vorm moet bij de vier elementen ook nog eens telkens anders zijn. Daarbij komt ook nog dat je de microben of bacterie niet met je handen mag nemen, maar met een pincetje één voor één in je schaaltje moet leggen en je de microben die op tafel vallen eerst zelf weer met je pincet in de voorraad moet leggen voor je mag verder spelen. Dr. Microbe bestaat dus deels uit het snel oplossen van een puzzel en deels uit behendig met je pincet de juiste ingrediënten in je schaaltje zien te krijgen. Dit is even leuk, maar je wil al snel meer.

Dr. Microbe petri
Je moet in je oplossing de regels respecteren.

Dr. Microbe biedt ook een klein aantal varianten aan. Zo kan je spelen met een extra virus dat je moet doorgeven aan andere spelers voor je “Eureka” mag roepen, of kan je foute microben in het petrischaaltje van je tegenspelers leggen om hen te vertragen. Jammer genoeg kunnen deze varianten er niet voor zorgen dat je het spel heel lang blijft spelen. Het is leuk om even te doen, maar al snel is er niets nieuws meer aan, vooral aangezien er slechts drie kleuren en vier vormen zijn.

Kleurrijk en stevig

Qua vormgeving doet Dr. Microbe het goed. Door de verschillende kleuren en vormen van de microben en de bacterie, is het gemakkelijk om achteraf te zien of iemand de juiste oplossing gevonden heeft. Ze zijn er wel zo op gemaakt dat je een beetje moeite moet doen om ze met je pincet vast te grijpen, maar dat past perfect bij het spel. Ook de petrischaaltjes zijn stevig, hoewel de grote petrischaal een deksel heeft dat een beetje te groot is en waar gemakkelijk krassen op het plastic komen. Het spelregelboekje heeft ten slotte een leuke vorm omdat je het moet openvouwen.

Dr. Microbe microbes
De onderdelen zijn kleurrijk en stevig.

Dr Microbe – Conclusie

Dr. Microbe is een spel om even met je vrienden of jongere spelers te spelen, maar waar je snel, zelfs met de varianten erbij, alles al gezien hebt. Kinderen zullen er meer plezier uithalen dan volwassenen die toch iets meer willen. Het concept is niet slecht, maar mist wat diepgang.

Geïnteresseerd in spellen van White Goblin Games? Lees hier al onze reviews en artikels.

Dr. Microbe

Dr. Microbe