De eerste keer dat ik de woorden Disney Infinity hoorde, was dit uit de mond van Raf Picavet in de ter ziele gegane Kruitfabriek. De gamejournalist had het spel gespeeld op de E3 beurs en zei toen dat het wel degelijk een meerwaarde zou bieden voor de kinderen. Waar we vroeger nog zelf onze fantasie moesten gebruiken om verschillende figuren avonturen te doen beleven, ging Infinity deze taak al op zich nemen.

Zulke boude uitspraken zijn meestal enkel weggelegd voor pitches in torenhoge gebouwen, in een meer casual setting zoals het laatavondprogramma ben ik al meer geneigd zoiets weg te wuiven. Dus liet ik het allemaal aan mij voorbijgaan. Ik zag de rekken vullen met Disney-figuurtjes, met Marvel-figuurtjes en nu ook met Star Wars-figuurtjes. Met lede ogen keek ik naar een wand met poppen en dacht bij mezelf wat voor oude zak ik geworden ben. Ik snapte niet wat de jeugd aantrok tot Disney Infinity, maar was ergens te koppig om research te doen. Picavet’s pitch galmde door de echo’s van mijn hersenpan en misnoegd hield ik vol dat het NOOIT! de fantasie van m’n jeugd kon overtreffen.

Toen ik dus de kans kreeg om een review-kit van Disney Infinity in handen te krijgen, begon m’n nieuwsgierigheid het te winnen van ouderwetse conservatisme. Gelukkig maar. Want éigenlijk is het best een goed spel! Àls je de doelgroep in het achterhoofd houdt natuurlijk.

What is this sorcery?

Verschillende Disney-figuurtjes tonen je de knoopjes van het vak.

Verschillende Disney-figuurtjes tonen je de knoopjes van het vak.

Ik had het ongelooflijke genoegen om toegang te hebben tot verschillende Star Wars-figuren bij het ontvangen van de review-kit (Bedankt, Disney!). Toen ik het pakket helemaal voor mij opengelegd had op tafel, zag ik niet meteen hoe de puzzel in elkaar zat. Er is een platform waar de Infinity figuren op moeten staan, die trouwens van heel mooie en deftige kwaliteit zijn. Ik kan me voorstellen dat er mensen deze verzamelen. Verder zijn er ook nog Play Sets en Power Discs. Als rasecht lid van het mannelijk geslacht vertikte ik het om de handleiding te lezen. “Het is een spel voor kinderen, hoé moeilijk kan het zijn?” Niet al te moeilijk, zo blijkt wanneer ik doorheen de Infinity wereld geloodst wordt via allerhande ( belachelijk schattige) bekende Disney-figuurtjes in de Toy Box Hub. Alles wordt snel duidelijk.

Play Sets zijn verschillende avonturen op zich. Een “Story Mode” in een objectje verzameld, zou je kunnen zeggen. Alle personages kunnen dit avontuur spelen. Power Discs daarentegen, zijn een extensie voor je personage. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid Mace Windu om versterking te roepen of een extra kostuum. enzovoort…

Wat direct opvalt is de stijl van het spel. Alle inwoners zijn doordrenkt door de Disney-feel en hebben een grote aaibaarheidsfactor. Verwacht geen super-realistische graphics, maar eentje die volledig in lijn ligt met wat we verwachten van Disney & Pixar!

Voor de ouders onder ons: Het Disney Infinity 3.0 Starters pakket met 2 spelfiguren en 1 Playset kost 55 euro, met de Play Set alleen ben je al een goeie 8u zoet, als je alle zijmissies en voorwerpen wilt verzamelen. (Kleine sidenote: Play Sets van vorige Disney Infinity’s werken ook op deze). Dat in combinatie met de Toy Box, geeft zeker waar voor je geld. De twee spelfiguren stellen je ook in staat om met 2 doorheen de hele wereld te lopen. Dat is dan ook het maximum, het platform heeft maar plaats voor twee figuren. Multiplayer met 3 of meerdere is dus niet mogelijk.

Twilight of the Republic Play Set

Bij aankoop van Disney Infinity 3.0 zit standaard Twilight of the Republic bijgevoegd. Een verhaal dat zich afspeelt tijdens de Clone Wars en dan ook de hoofdpersonages van dat tijdperk bevatten. Nergens tijdens mijn hele speelsessie had ik zò het gevoel dat ik té oud ben voor dit spel. Dit is duidelijk voor de kleinere gamers bedoeld. Met Nederlandstalige stemmen die alle belangrijke informatie voorlezen en alles dat met de paplepel wordt ingegeven.

De Jedi-school wordt prachtig in beeld gebracht

De Jedi-school wordt prachtig in beeld gebracht

De doelgroep in het achterhoofd gehouden, is het natuurlijk wel een fijn spel. Zelfs de allerkleinste kan zich volledig inleven in het verhaal van Anakin, Obi-Wan en Yoda. Uiteraard is het ook mogelijk om de moeilijkheidsgraad te verhogen, voor diegene die net een uitdaging willen.

De scènes waarin ik een ruimteschip moest besturen waren de moeilijkste; ik kan me dan ook voorstellen dat die passages frustrerend zullen zijn. Frustrerend, maar niet onmogelijk. Twilight of the Republic bevat een hoofdverhaal, maar het is ook mogelijk verschillende missies van allerhande personages te aanvaarden. Deze zijn vaak simpel, maar geven je extra experience points, zodat je sneller een level kan stijgen.

Er is een primitief maar gestroomlijnd RPG-systeem per personage

Er is een primitief maar gestroomlijnd RPG-systeem per personage

Ieder personage heeft zijn eigen level, special move en vaardigheden waar je kan in investeren. Het is een primitief maar gestroomlijnde variant op wat we gewend zijn van RPG-klassiekers, zoals Witcher 3 of Skyrim. Deze gegevens worden allemaal opgeslagen in je personage. Dus als je een ander popje op het platform plaatst, verschilt deze in level van je vorige. Een mooi systeem dat je beloont als je veel tijd investeert in een personage.

Create without Limits

Maar het leeuwendeel van m’n speelsessie ging naar het creëeren van eigen levels. Ik overdrijf niet als ik zeg dat je je er werkelijk in kan verliezen. Al van bij de start zijn er zòveel bouwstukjes waar je uit kan kiezen, allemaal uit verschillende franchises. Doorheen de Toy Box Hub en de Play Set kan je dan ook nog eens punten verzamelen en deze inruilen voor nòg meer materiaal. Dit is waar heer Picavet het over had. Er zijn een legio aan mogelijkheden. Je kan je eigen shooter, race game of dungeon samenstellen. Wij besloten om een eigen doolhof samen te stellen.

Er volgden uren van lachen en onnozel doen, het doolhof zodanig moeilijk maken, dat een normaal mens er gek van zou worden. Een toevoeging in vergelijking met de vorige versies, is de mogelijkheid om logische connecties te leggen tussen verschillende objecten. Dit is eigenlijk een if-this-then-that-systeem, waar een actie van het ene object een actie van het andere object triggered.

Een onding van een doolhof, maar het was ons doolhof!

Een onding van een doolhof, maar het was ons doolhof!

Concreet voorbeeld: Ergens in ons doolhof hebben we een kerkhof geplaatst, geheel in stijl van Nightmare before Christmas. Wanneer de speler door de poorten in het kerkhof kwam, zorgde dat ervoor dat verschillende muren van het doolhof begonnen te bewegen. Met als gevolg dat ze niet meer op hun stappen konden terugkeren én dat een groep vijanden vrij spel kregen.

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de controls bij het creëren van je level niet al te simpel zijn, volgens mij is het dan ook de bedoeling dat de vader/moeder met kind aan het bouwen gaat. Zeker als we beginnen na te denken over hoe bepaalde objecten in verbinding staan met elkaar. De connecties worden ook enkel in fonkel-modus gelegd. Een manier om gemakkelijk objecten te selecteren, maar ook om al te gemakkelijk objecten te verwijderen. Gelukkig waren die momenten zeldzaam.

Op het einde van de rit hadden we een scharminkel van een doolhof, frustrerend voor iedereen behalve onszelf. Claustrofobisch kleine gangen, met vijanden, bewegende muren en bewegende platformen. Het was een onding, maar het was ons onding en milledju hebben we plezier gehad in het creëren van dat ding.

80%
80%
Bouwgenot

Disney Infinity's Playsets zijn vooral interessant voor de kleinsten onder ons, het is vooral bij het bouwen van je eigen levels dat de échte fun begint. Is Disney erin geslaagd een tool te creëren die een meerwaarde biedt op onze kinderfantasie? Vreemd genoeg is het antwoord: ja. Het eindresultaat doet er niet toe, het is het proces dat blijft hangen.

Het hoogtepunt was dan ook voor mij wanneer ik tot een gat in de nacht met m'n vriendin aan het bouwen was. Hoe we ingewikkelde patronen maakten zonder echt doordacht verder te gaan. Tranen lachen met onze onkunde, terwijl we de moeilijkheidsgraad nog hoger legde.

  • Gameplay
    9
  • DESIGN
    8
  • AUDIO
    6
  • REPLAYABILITY
    9
Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties