Arkane Studios heeft het het laatste jaar zeker niet slecht gedaan. Eerst het schitterende Dishonored 2, dan het prachtige Prey, en nu krijgen we Dishonored: Death of the Outsider. In deze stand-alone DLC trekken we met Billie Lurk ten strijde tegen de god die voor zoveel chaos heeft gezorgd. Scoort Arkane andermaal met dit laatste spel? Geekster teleporteerde van hier naar daar en testte het voor jullie uit.

Dishonored: Death of the Outsider

Ontwikkelaar: Arkane Studios
Uitgever: Bethesda Softworks
Platform: Playstation 4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1
Release: 15 september 2017
Reviewexemplaar op PS4 verkregen via uitgever.

One last job

Hoe jij de vorige games ook gespeeld hebt, in Dishonored: Death of the Outsider hebben Billie en Daud de gebeurtenissen in Dishonored, The Knife of Dunwall, The Brigmore Witches en Dishonored 2 beide overleefd. Billie wordt door Daud gerekruteerd voor one last job in Serkonos: de zwartogige narcistische Outsider moet eraan. Wat volgt is typische Dishonored-kost: redelijk fijne npc’s, hier en daar wat humor, een schitterende sfeer en goede lore verstopt in boeken, brieven en andere documenten. Aan de andere kant is het soms wat beperkt: er komt een veel te korte allusie naar een bepaalde vriendin van Billie en Arkane had nog meer met Daud mogen doen. Het is wel heel leuk hoe zowel het “goede” als het “slechte” einde van A Crack in the Slab eigenlijk canon blijken te zijn, en hoe het verhaal in plaats van om wraak ook om vergiffenis kan draaien: Daud, Billie, en ja, ook the Outsider hebben heel wat op hun kerfstok. Verdienen ze het om vergeven te worden? Kunnen ze zichzelf vergeven?

Dishonored Death of the Outsider Daud

The Knife of Dunwall is back.

Klein aantal missies en krachten

Dishonored: Death of the Outsider bevat weer een paar grote first person levels vol interessante sluip- of vechtmogelijkheden. Jammer genoeg zijn het er slechts vijf, tutorial inbegrepen (in vergelijking met het vorige spel is dat dan ongeveer de helft van de content voor ongeveer de helft van de prijs). Niettegenstaande dit kleine aantal missies, bevat het spel wel een van de betere missies uit de hele serie, waarin je een grote bank moet beroven. Even origineel en creatief als The Jindosh Mansion of A Crack in the Slab is het misschien net niet, maar de sfeer tijdens die missie is subliem en je hebt meer mogelijkheden dan in de andere missies van deze DLC.

Dishonored Death of the Outsider bank

Deze bank moet je beroven in een zalig goede missie.

Om de missies wat langer te maken en je wat meer speelduur te geven, zijn er ook contracten in het spel. Elke missie kan je een paar extra doelen proberen te bereiken, zoals het stelen van een briefje, iemand (levend) ontvoeren of alle bewakers in een level doden. Dit laatste zal sommige spelers misschien doen schrikken, maar de optie is er omdat er in Dishonored: Death of the Outsider geen chaos rating meer is. Of je nu een spoor van bloed en vernieling achterlaat of niet: er zullen nooit extra bewakers of bloodflies komen. Aan de ene kant is dit een beetje jammer, aan de andere kant kunnen ook spelers die houden van een “goed” einde zichzelf nu volledig laten gaan. De contracten zijn in ieder geval een leuke manier om een missie langer te maken. Hiernaast zijn er ook nog een paar traditionele side quests, maar deze zijn soms wel goed verstopt.

Dishonored Death of the Outsider contracts

De contracten zijn gevarieerd en dwingen je soms om heel creatief te zijn.

Zoals elk personage in de serie heeft Billie haar eigen krachten. Jammer genoeg zijn het er maar drie. Displace is de teleport-van-dienst die je kan plaatsen maar niet meteen moet activeren (wat leuk kan zijn om bewakers te misleiden of, als je nog net niet gezien wordt, meteen naar een veilige plek te warpen). Foresight laat je de tijd stilzetten en jezelf astraal projecteren om veilig op zoek te gaan naar vijanden of voorwerpen. Je kan er ook een displace marker mee zetten en zonder te veel te willen spoilen: je moet maar eens vanuit foresight een displace marker in een vijand zetten. De laatste kracht is semblance, waarbij je het gezicht van een nietsvermoedend slachtoffer even kan overnemen (zolang het lichaam van je slachtoffer niet gevonden wordt). Hiermee kan je rustig tijdelijk overal rondwandelen, wat je weer een extra optie geeft om in een beveiligde locatie binnen te dringen.

Dishonored Death of the Outsider foresight

Foresight laat je een marker plaatsen, waar je je wanneer het je uitkomt naartoe kan teleporteren.

Je kan met deze drie krachten (en nog één extra in de loop van het spel) creatief zijn, maar je voelt je na een tijdje wel gelimiteerd. Bovendien kan je je krachten niet upgraden met runes en zijn ze enkel met de verzamelbare bone charms heel lichtjes aanpasbaar. Billie haar krachten werken met een void meter die zichzelf steeds terug opvult, dus je moet niet meer op zoek gaan naar mana potions. Veel nieuwe gadgets zijn er ten slotte ook niet, met de hook mine die vijanden wegtrekt en verdooft of doodt als beste nieuwigheid. In de Original Game Plus-mode kan je wel een paar krachten uit het vorige spel gebruiken, maar ook dit is heel beperkt. Na de zalige combinatie van alle krachten in de New Game Plus-mode van Dishonored 2 is dit eerder een teleurstelling. Wat wel nieuw is, is de mogelijkheid om met ratten te praten, maar dit geeft je gewoon extra informatie in plaats van een echte verandering aan de gameplay.

Dishonored Death of the Outsider Galvani

Rarara: kijk eens wie je weer kan beroven!

Return to form

Je zal in Dishonored: Death of the Outsider een paar leuke omgevingen tegenkomen. Bovengenoemde bank ligt bijvoorbeeld in stad met alle elementen die er in een Dishonored-stad moeten zijn: appartementen of huizen om in te breken, steegjes, een paar puzzels en vooral veel verticale mogelijkheden. Dat je hetzelfde stadje in de tweede missie ook moet aandoen, lijkt eerst negatief, maar valt uiteindelijk wel mee. Aan de andere kant houdt Dishonored: Death of the Outsider precies van herhalingen van locaties, want jammer genoeg speelt de vierde missie zich in één van de locaties van Dishonored 2 af, en hoewel het in het verhaal verantwoord wordt, lijkt het toch weer wat uit gemakzucht gedaan. De laatste missie heeft dan weer visueel een paar interessante elementen. De (soms lange) laadtijden uit Dishonored 2 zijn ondertussen ook goed ingekort, wat altijd leuk is.

Dishonored Death of the Outsider royal conservaroty

Hier zijn we al eens geweest…

Bij de voice acting springen de acteurs van Daud en Billie springen niet echt in het oog, maar de Outsider klinkt deze keer zowaar interessant deze keer en toont eindelijk eens wat emotie. Ook bij de npc’s zit er soms leuke voice acting of zelfs gezang.

Dishonored: Death of the Outsider conclusie: kort(er) maar krachtig

Voor €30 krijg je meer Dishonored. Fans van de serie zullen blij zijn met de terugkeer van de vertrouwde gameplay, uitgebreide lore en een paar leuke links naar de andere games, maar nieuwkomers raden we toch aan eerst Dishonored en de DLC’s en/of Dishonored 2 te spelen. Er zijn slechts vijf missies en een heel beperkt aantal krachten in Dishonored: Death of the Outsider, wat soms toch wat te weinig lijkt. Het verhaal is zoals steeds niet het hoogtepunt, maar bevat wel een paar leuke elementen, en de derde missie mag zonder problemen bij de andere hoogtepunten van de serie gezet worden. Wie alle side content wil doen, zal het spel ook wat langer kunnen maken…

Geïnteresseerd in de games van Arkane Studios?

Dishonored: Death of the Outsider

7 Beperkter