De nieuwe trailer van Persona 5 is er!

1

Atlus brengt de big guns! Na een kleine tease op het einde van vorige jaar krijgen we nu een volwaardige trailer met wat te zien op elk vlak. Als je de trailer nog niet gezien hebt raad ik je aan nu op play te drukken en niet meer te knipperen. Laat elke seconde van de trailer door jou vloeien, laat hem jou overnemen. Gedaan? Goed, dan gaan we dat eens analyseren…

Persona 5 zal, net zoals zijn voorganger, een typisch japanse mix zijn tussen dungeon-RPG en life sim. Het eerste is een aftakking van de gewone om-de-beurt-RPG waarin dungeons ad random opgesteld worden, het tweede is voor tussendoor en spreekt voor zich. Buiten de gevechten onderhoud je dus sociale relaties die al dan niet je verhaal beinvloeden maar ook je teamgenoten sterker maken. Het klinkt wat vreemd maar we zitten ondertussen aan nummer 5 in deze franchise voor een reden. Deze games zijn meer dan uitstekend, met steeds een matuur verhaal en diepgaand sociaal thema. Heb je er nog geen gespeeld? Begin best met P3 op PSP of P4 op PSVita, echt monumenten van games.

Persona 5 socialPersona draait voor een groot deel rond het leven en de relaties met je teamgenoten

Nu dat dit van de baan is kan de analyse beginnen. Wat zien we? Wel, eerst en vooral is de verandering van engine het meest frappant. Gedaan met statische dialogen en steden met 3 inwoners. Dankzij de ervaring die het ontwikkelingsteam opdeed aan hun recentste spel Catherine krijgt de nieuwe Persona een boost aan levendigheid. Decors zijn dynamisch, protagonisten zijn expressief en de stad waar het allemaal gebeurt, Shibuya district in Tokyo, komt over als in het echt: overbeladen. Om het algemeen samen te vatten in de woorden van medegeekster Nils: ‘Die art style is zo spiffy!’

Persona-5 art styleDe ervaringen van het P-team op Catherine is duidelijk merkbaar in deze nieuwe Persona

Nu we het visuele achter de kiezen hebben gaan we eens de personages van dichterbij bekijken. Het lijkt er op dat we hier de Persona-standaard volgen: Naamloos hoofdpersonage (vaak MC voor Main character afgekort op menig fora), diens beste vriend/vriendin, respectievelijk diens beste vriend/vriendin en een raar beest/demoon, in deze trailer voorgesteld door de kat. Wat we ook zien is dat deze characters beurtelings met en zonder masker afgebeeld worden. Het zou kunnen dat ze een soort burgerwacht voorstellen, of misschien zijn het allemaal inbrekers à la Cat’s eyes. Persoonlijk geloof ik in het tweede, om 2 redenen. Numero uno, Igor de Velvet Room verantwoordelijke heeft nu onderdak gevonden in het gevang. Belangrijk aangezien de Velvet Room, iconische plek waar de befaamde Persona geschept worden, steeds diep verbonden is met de motieven van het hoofdpersonage. En ten tweede zou dat de gameplay verbeteringen verklaren. Speaking of which…

Persona 5 gunsGuns only, statusbalk zijn mugshots en als dat strak rood pak geen inbrekers-outfit is weet ik het ook niet meer

Gameplay kreeg een ferme laag dynamisme over zich gegoten. Weg met trage, soms eentonige dungeons vol anonieme monsters. Zoals de trailer het laat blijken zullen we ons kunnen begeven door de omgeving door te springen van kroonluchter tot kroonluchter, of sneaken tot de volgende wachter. Sorry, maar dat is niet wat een burgerwacht doet in mijn ogen. Dit alles gepaard met de nieuwe graphics zijn een welgekome portie frisheid voor de franchise. Ook de ‘tussenstukken’ lijken dynamischer, met protagonisten die bewegen en reageren tijdens gesprekken.

Persona 5 movementVoor de Persona reeks is deze level design gloednieuw

Nu dat de overduidelijke punten zijn uitgeklaard kunnen we wat diepere geheimen opdelven. Het eerste dat hier hoort is de datum die we zien in de trailer: 11 april. Fans reageren nu al:’ is dat niet de datum waarop alle Persona’s starten?’ . Correct mede-fan, heel correct. Is er een link tussen alle Persona games of is het toeval? Geen idee, maar het zou wel heel geniaal zijn. Next, geen steekwapens te zien tot nu toe. Zou dit betekenen dat de personages eigenlijk fysiek niets voorstellen? Dat zou verklaren waarom op het einde van de trailer de MC zich losweg verandert in zijn persona! Dat zou betekenen dat we afstappen van het Wildcard systeem, waarin het MC meerdere persona’s heeft, en overgaan naar 1 op 1 transformaties. Dit zou je persona veel eigener, persoonlijker maken, wat coole gevolgen kan hebben op het social-sim aspect van het spel.

Persona transformPersona neemt hier duidelijk het hoofdpersonage over

There you have it folks. Is er jou nog een pittige detail opgevallen, laat het ons gerust weten in de comments. Wel nog een kleine waarschuwing voor ik aflsuit. Loop nog niet te hard van stapel. Het spel is dan wel voorzien voor 2015 op PS3 en PS4, er is nog niets gebleken van een europese release. Als het zo zou blijven, dan verzorg ik jullie een tutorial om op de amerikaanse PSN in te loggen. Daar komt hij  wel uit en wachten is voor casuals

Share.

About Author

Jason Blomme

Games games en nog eens games. Ik ben geboren met een controller in de handen en zal zo waarschijnlijk ook heengaan. En podcasts.

Reacties