De 8 beste games van 2018 tot nu toe

0

2018 wordt opnieuw een jaar om van te smullen. We zijn nog maar halverwege en we hebben al een menukaart vol diverse games ter onze beschikking. Weten dat het hoofdmenu er nog moet aankomen in het najaar doet ons dan ook beseffen dat we weer echt verwend worden. Welke games mag je dus niet gemist hebben dit jaar? We zetten ze even op een rijtje.

Monster Hunter World

Monster Hunter World bevestigde begin dit jaar volledig de hype. Met 7,5 miljoen verkochte exemplaren is de game niet alleen een dikke hit, het is de bestverkochte game in het 38-jarige bestaan van ontwikkelaar en uitgever Capcom. Door Monster Hunter aan te passen aan de noden van Westerse gamers heeft Capcom een wereldwijde hit te pakken. De omgevingen zijn een lust voor het oog, de monsters zijn prachtig geanimeerd en de art direction in het algemeen is opnieuw om van te smullen. De kracht van de huidige generatie consoles laten de serie echt schitteren. Multiplayermodus in Monster Hunter World geeft me terug het gevoel dat ik voor het eerst had bij Phantasy Star Online. World is in vele opzichten de game waar we al jaren op zitten te wachten. Is het perfect? Nee. De leercurve is nog steeds steil. Je moet er enorm veel tijd in stoppen. Het verhaal is nog altijd absolute onzin. Maar het is de beste Monster Hunter tot nu toe.

Dragon Ball FighterZ

Nostalgie is big business geworden. Sommige games teren te veel op het verleden zonder iets nieuws te brengen. Maar dan heb je die enkele games die het verleden slechts gebruiken als voer voor vernieuwing, voor een wederopstanding. Dragon Ball FighterZ is er zo eentje. De game ziet er enerzijds prachtig uit met combat die je het best kan beschrijven als “easy to learn, difficult to master”. Het maakt van FighterZ een erg laagdrempelig spel om op te pikken. Kernwoord van deze game is simpelweg “plezier”. De adrenalinerush van een match, de pracht van een exploderende aarde als finishing move. Stuk voor stuk zaken die de kernervaring van Dragonball FighterZ, namelijk glorieuze smoelenmepperij, nét een tikkeltje hoger brengen. Je hoeft geen hardcore speler te zijn om spectaculair uit te pakken en je gewoonweg te amuseren hier.

Far Cry 5

Daar waar de vorige twee delen uit de reeks het nog over een exotische en tropische boei gooiden, word je in Far Cry 5 in de Amerikaanse staat Montana gedropt. De sfeer die al vanaf de eerste seconde geschept wordt, blijft ijzersterk overeind. Wat bij deze open world game een wereld (sorry) van verschil maakt, is de afwezigheid van een mini map terwijl je aan het spelen bent. Het verplicht je om Hope County, vol met religieuze gekken, interessante personages en onverwachte momenten gewoon zelf te ontdekken. Je kan gewoon eens genieten van wat de makers je voorschotelen. Als er al iets zou bestaan als een digitale detox in games, dan is Far Cry 5 je afkickmiddel bij uitstek. Bovendien is deze game volgens ons ook nog eens de beste titel uit de reeks tot dusver. Hij gaat verder op de ingrediënten die de voorgangers al tot een succesrecept maakten, en giet daar nog eens fijntjes een eigen sausje over.

Far Cry 5 bliss

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

Studio Ghibli werkte niet meer samen met Level-5 voor deze game maar de character designer en componist van de vorige game werden gelukkig wel aan boord gehaald. Het mag dan niet een volledige samenwerking met Ghibli zijn, het is een behoorlijk sterk alternatief. Toch gaan we er geen doekjes om winden: Wrath of the White Witch had een veel beter verhaal. In Reventant Kingdom missen we vooral de emotie uit het eerste spel. Toch mag deze game zeker niet ontbreken op dit lijstje van aanraders. Want deze opvolger doet veel dingen beter dan de eerste game. Zo is Ni no Kuni II geen klassieke JRPG meer, maar een volledige third person action RPG waarbij je alles controleert. Hierdoor gaat alles vlotter en verlopen de gevechten veel sneller dan voorheen. De Kingdom Builder minigame is ook verrassend verslavend. En wie kan een game dat volledig is ondergedompeld in de Ghibli-sfeer nu niet aanraden?

Ni no Kuni II world 1

God of War

Ongetwijfeld dé revelatie van 2018 en ééntje die op vele eindejaarslijstjes zal pronken is God of War. Kratos heeft zich na zijn rampage teruggetrokken in het verre noorden en probeert nogmaals om de titel Father of the Year niet te verliezen en zijn zoon Atreus van onheil te behoeden. Het verhaal is veel beter dan in de vorige games en bereikt soms zelfs heel speciale hoogtepunten, met meerdere lange rustige en emotionele momenten. Om ervoor te zorgen dat je experimenteert met de verschillende gameplay-mogelijkheden beloont het spel je met extra EXP wanneer je een aantal keer een bepaalde vaardigheid gebruikt of vijanden op een specifieke manier vermoordt. En je zoon, Atreus, is niet alleen helemaal niet irritant in het verhaal, hij kan goed zijn mannetje staan en is een goede toevoeging aan je arsenaal. De game is trouwens niet alleen een audiovisueel pareltje, het meest indrukwekkende is misschien nog wel het feit het spel zich afspeelt in één enkele camerashot. De camera zoomt in en uit en draait automatisch of op jouw bevel rond, maar nooit wordt er cut geroepen. Een fantastische ervaring die je niet mag missen.

God of War

Celeste

Nog zo’n verrassing dit jaar is Celeste. Op het eerste zicht de zoveelste retro platformer, maar het spel is zo genietbaar, heeft een geweldige presentatie en vooral een unieke invalshoek qua thematiek. Je speelt als Madeline, die de berg Celeste wilt beklimmen. Waarom, dat weet ze zelf ook niet goed. Het verhaal begint vrij luchtig maar krijgt een donker en deprimerend tintje en weet met thema’s als angst en depressie soms een paar gevoelige snaren te raken. Celeste gaat over hoop, jezelf accepteren voor wie je bent en dingen bereiken die Madeline én jijzelf nooit mogelijk hadden geacht. Je zal vaak opnieuw moeten proberen, maar dat is geen probleem. Alle platform-uitdagingen zijn verdeeld in geïsoleerde ruimtes waar je direct opnieuw kan beginnen. Dankzij de vele heksentoeren die je kan uitvoeren tijdens het spelen is deze game ondertussen ook al uitgegroeid tot een lieveling van de speedrunners-community. Check zeker eens een paar speedruns op Twitch als je wil weten wat er allemaal mogelijk is in deze game.

Yakuza 6: The Song of Life

Met de goede ontvangst van prequel Yakuza 0 en remake Yakuza Kiwami, begint de Yakuza-reeks in onze contreien wat mainstream succes te kennen. The Song of Life is het afscheid van Kiryu Kazuma, de stoerste bink van heel Japan. Hij is de Draak van Dojima, een levende legende in de Japanse onderwereld. Kiryu is echter een nobele yakuza, die op professioneel vlak enkel het bloed van medecriminelen laat vloeien en in zijn vrije tijd steevast opkomt voor onschuldigen en onderdrukten. Het duurt niet lang tot hij opnieuw betrokken wordt bij een groot complot vol verraad, schokkende plotwendingen, bombastische personages en erg veel melodrama. Maar de Yakuza-games speel je eigenlijk voor de sidequests, de zogeheten substories. Oh, die glorieuze, geniale, compleet van de pot gerukte substories. Alles vindt opnieuw plaats in een wereld die erg accuraat de sfeer van respectievelijk de Japanse grootstad en het Japanse platteland neerzet. De combat is erg gestroomlijnd en versimpeld sinds de vorige delen. Yakuza 6 is absoluut een waardige zwanenzang voor Kiryu Kazuma en een grote aanrader voor fans van het genre.

Octopath Traveler

Octopath Traveller is een game die lijkt ontstaan te zijn in een parallel universum waar 3D-games nooit hebben bestaan en de SNES de stap naar high-definition graphics heeft genomen. De game is een samenwerking tussen Square Enix en Acquire, met enkele van de ontwikkelaars van de Bravely Default-serie aan boord. In Octopath Traveller gaan we terug naar de roots van de J-RPG. Je kan kiezen tussen 8 verschillende personages, met elk hun eigen rol en abilities. Bovendien heeft elk personage zijn eigen verhaal en start je jouw epische reis op een verschillende manier naargelang wie je kiest om mee te spelen. Niet alleen het karakteristieke job system zit in de game, de gevechten gebeuren ook op de geliefde aloude turn-based manier zoals de J-RPG’s van yore. De roots van de Bravely-serie zijn herkenbaar in de manier waarop je na elke beurt in een gevecht Boost Points ontvangt. Deze kan je tot vijf maal opsparen om dan in één keer te gebruiken om meerdere keren na elkaar aan te vallen op het cruciale moment of om een bepaalde command extra kracht te geven in het gevecht. Binnenkort mag je een review van ons verwachten met het deskundige oordeel van Jens.

GeeksterWat zijn jouw favoriete van 2018 tot nu toe? Welke games ontbreken er in onze lijst? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties