Daxu: winkelen op Chinese wijze (Review)

0

Er ooit van gedroomd om je eigen winkelketen te beginnen? Of ben je gewoon erg gefascineerd door China? Dan is Daxu zeker je nieuwsgierigheid waard. Haal maar alvast je beste salespitch boven en bereid je voor op zware onderhandelingen.

Daxu is een kaartspel voor 2 spelers vanaf 10 jaar, met een gemiddelde tijdsduur van ongeveer 30 minuten. Het spel draait volledig rond de 54 winkelkaarten, die onderverdeeld zijn in 6 verschillende soorten. Aan het begin van het spel gaan beide spelers er hier 8 willekeurige van krijgen. Deze ga je dan sorteren in volgorde, zoals aangegeven op het speelbord. Beide spelers gaan dus telkens een iets verschillende start kennen. Elke beurt zullen er 3 nieuwe winkelkaarten opengedraaid worden en moet iedereen hier een bod op plaatsen.

Deze biedfases gebeuren aan de hand van 4 actiekaarten die je allebei krijgt. Je hebt de keuze tussen: geven, nemen, samenwerken of ondermijnen. Beide spelers kiezen steeds tegelijkertijd de actie die ze willen uitvoeren. Geven en nemen spreken voor zich: ofwel geef je de kaarten aan je tegenstander, ofwel neem je ze voor jezelf. Wanneer je samenwerken speelt, gun je je tegenstander de actie die hij/zij gekozen heeft en krijg je een reputatiepunt. Bij ondermijnen wil je net de tegenovergestelde actie van je tegenstander uitvoeren en verlies je een reputatiepunt. Op deze manier gaan alle winkels verdeeld worden totdat er geen 3 nieuwe meer kunnen opengedraaid worden.

Nu hoor ik jullie al denken: maar wat als we allebei dezelfde actie spelen? Dat is nu net waar de reputatiepunten in het spel komen. Als beide kiezen voor geven, krijgt de speler met de minste reputatie alle kaarten. Bij nemen wordt dit de speler met de meeste reputatie. Mocht dit toevallig gelijk zijn dan is er nog een gelijkspelkaart die de uitkomst zal bepalen. Speel je allebei samenwerken of ondermijnen, dan wordt er een extra winkelkaart opengedraaid en begint er gewoon een nieuwe biedronde. Wanneer iemand kiest voor ondermijnen en de ander voor samenwerken, dan kiest degene die ondermijnen speelde waar de kaarten heen gaan.

Nadat de veiling beslist is, wordt de reputatie aangepast. Op de meeste winkelkaarten staan er namelijk aanduidingen of je een reputatiepunt krijgt of verliest. Hier moet je dus zeker ook rekening mee houden tijdens de veiling, want deze zijn op het einde van het spel ook overwinningspunten waard. En hier is net waar Daxu heel interessant wordt. Je krijgt niet zomaar punten voor de meeste winkels van een soort te controleren. Je moet er net voor zorgen om je meerderheid zo klein mogelijk te houden. Win je met 1 kaart verschil krijg je veel meer punten en heb je een overweldigende meerderheid gaat dit je strafpunten opleveren. Zorgvuldig plannen en je tegenstander te slim proberen af zijn, maken in dit spel dan ook het verschil!

Vormgeving

Qua vormgeving mag Daxu er zeker zijn. De kaarten zijn mooi getekend in een ietwat cartoony stijl en zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden. De oosterse sfeer druipt er van af. Het speelbord zelf is dan weer aan de meer eenvoudige kant (deze stelt ook gewoon een winkelstraat voor) maar hier is wederom oog voor detail aanwezig.

Mijn enige opmerking die ik heb, is het gebrek aan een scorebord. Naar mijn gevoel kon dit makkelijk toegevoegd worden aan het bord en zou dit de puntentelling veel eenvoudiger gemaakt hebben. Nu moet je er pen en papier bijhalen en ga je best elke winkel 1 voor 1 af.

Leerbaarheid

Moeilijk aan te leren is Daxu zeker niet. Iedereen kent wel het principe van verschillende sets aan kaarten te verzamelen. Wat wel enige oefening vraagt, is het goed inschatten van je tegenstander. De eerste keren dat je dit spel speelt kan je misschien denken dat het niet uitmaakt welke actie je kiest. Het lijkt puur geluk wie de kaarten uiteindelijk krijgt omdat alles afhangt van wat je tegenspeler doet. Maar geloof me, na een paar speelsessies ga je inzien dat dit niet het geval is. Er is zeker een factor geluk mee gemoeid, maar je kan echt het verschil maken door je tegenstander goed te lezen. Oefen dus alvast je pokerface maar!

Opstelling

Veel werk ga je niet hebben om dit op te zetten. Het enige wat echt belangrijk is, is dat je de stapel winkelkaarten zeer goed schud. Anders kan je startopstelling er zeer gelijkaardig uitzien en dat verpest toch wat het plezier. Je mag ook niet vergeten om bij het begin 2 kaarten te verwijderen. Dit zorgt er namelijk voor dat je niet volledig kan weten welke winkelkaarten er op het einde nog gaan verschijnen. En voor de spanning is dit zeker een goede regel.

76%
76%
Amusant

Als je op zoek bent naar een spel voor 2 spelers dat vlot speelt, moet je niet verder zoeken. Daxu biedt veel diepgang met relatief eenvoudige regels. Het is makkelijk om aan te leren en je kan het zeker blijven opnieuw spelen.

7
  • Vormgeving
    6.5