Wie maar niet genoeg kan krijgen van dungeon crawling, kan Darkest Dungeon van Red Hook Studios uitproberen. In deze donkere en dodelijke 2D roguelike rpg stuur je een bende avonturiers het gevaar tegemoet, in de hoop het dorp van je voorvaders terug op te bouwen en hun fouten uit te wissen. Hoewel de huidige versie van het spel nog niet volledig is, heeft Darkest Dungeon toch al veel te bieden. Geekster dook in de dungeons en kwam (relatief) gezond van geest terug om verslag uit te leveren.

Health en stress

In Darkest Dungeon stuur je teams van 4 avonturiers naar randomly generated dugeons, in de hoop vijanden te verslaan, je avonturiers sterker te maken en kostbare loot te vinden. Dit betekent niet enkel vechten, maar ook ervoor zorgen dat je toorts niet uitgaat, dat je avonturiers niet verhongeren en dat ze niet ten onder gaan aan te veel stress. Aangezien het een roguelike is, ben je ook echt je avonturiers voor eeuwig kwijt als ze sterven door health damage of te veel stress.

DD_14

Bepaalde skills zijn van onschatbare waarde om stress te verminderen.

Mentale gezondheid is zeer belangrijk in Darkest Dungeon. Naast gewone health damage zijn er ook aanvallen van de vijanden die je stress geven. Je avonturiers kunnen ook stress krijgen doordat ze geraakt worden met een critical hit, omdat hun toorts langzaam maar zeker opraakt, omdat de schatkist die ze proberen te openen een val blijkt te zijn, etc. Stress wordt uitgedrukt op een schaal van 0 tot 200. Eenmaal 100 bereikt, heeft een avonturier veel kans om een irritante affliction te krijgen: Op een kleine kans na om dapperder of vastberaden te worden, worden ze paranoïde, egoïstisch, laf, etc. Naast soms hilarische mini-dialogen betekent dit echter ook dat ze kunnen weigeren genezen te worden, hun beurt overslaan of door plotselinge kritiek de andere avonturiers meer stress geven. Dit kan voor een heuse stresskettingbotsing zorgen. Je vestal geraakt bijvoorbeeld in het midden van een gevecht aan 101 stress, hierdoor wordt ze masochistisch en slaat ze zichzelf soms bij het begin van haar beurt. Je bounty hunter wordt daardoor ook extra gestresseerd en komt zo op 103 stress te staan. Hij wordt nu egoïstisch en begint kritiek te geven op de andere party members, zelfs als ze het heel goed doen. Dit zorgt uiteraard voor nog meer stress bij iedereen. Wie de kaap van 200 stress bereikt, sterft definitief aan een hartaanval. Stress management is dus een zeer belangrijke skill, die je zo snel mogelijk zal moeten beheersen. Jammer genoeg zijn er in de dungeons zelf weinig mogelijkheden om je stress te verminderen.

Een van de vele psychoses die je personages kunnen krijgen.

Tactische keuzes

De turn-based combat is tactisch. Alle verschillende classes hebben hun eigen positieve en negatieve punten. Niet enkel de soorten acties zijn belangrijk (pure damage, damage over time, stuns, buffs, healing, etc.), maar ook de positie van je avonturiers. Elke actie kan namelijk maar vanop een bepaald aantal plaatsen uitgevoerd worden. Zo kan je grave robber alleen maar haar poison darts afvuren naar de achterste 3 vijanden vanuit de achterste twee posities en kan zij enkel vanuit de eerste drie posities met haar houweel de eerste drie vijanden bewerken. Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat je avonturiers niet ten onder gaan aan te veel damage of stress. De vijanden gaan van bandieten tot eldritch horrors en elke vijand heeft wel iets om jou het leven zuur te maken. Een klein aantal zeer goed uitgewerkte en gevarieerde baasgevechten maken het plaatje af. Uiteraard moet je altijd ook nog hopen dat de RNG gods je gunstig gezind zijn. In het midden van een lange dungeon kan je even kamperen om je health of stress te genezen of buffs toe te passen, maar dan loop je wel het risico dat je tijdens het slapen aangevallen wordt.

Mbdhlj0

Eén van de originele bazen. Damage race!

Tussen het dungeon crawling door moet je telkens terug naar je dorp gaan. Hier kan je het goud dat je in de dungeons gevonden hebt gebruiken om de skills of armour van je avonturiers te verbeteren. Om je avonturiers hun stress te doen verminderen, stuur je hen naar gebouwen zoals een klooster, bar of bordeel. Als ze een te negatieve karaktereigenschap hebben opgedaan in hun laatste avontuur, laat je ze opnemen in een sanitarium. Ook hierbij moet je goed nadenken, aangezien een avonturier in bijvoorbeeld de taverne of het sanitarium niet meteen terug in een dungeon kan kruipen. Verder kan je de erfstukken, die je meegebracht hebt uit de dungeons, gebruiken om alle gebouwen beter of goedkoper te maken, kan je speciale items met positieve en negatieve stat bonuses kopen of verkopen en kan je nieuwe avonturiers aannemen. Voor je terug op avontuur vertrekt moet je wel nog genoeg geld hebben om eten, toortsen en andere handige items te kopen.

77e1ff878e

De gebouwen voor stress relief zullen drukbezocht worden.

Donkere, leuke atmosfeer met een paar irritante elementen.

Een element waarin Darkest Dungeons duidelijk hard aan gewerkt heeft is de atmosfeer: Het spel speelt zich af in een mooie, maar donker getekende wereld en vlotte animaties. Je avonturiers zijn niet de vrolijke tieners uit een doordeweekse JRPG, maar zien er ouder, vermoeider en depressiever uit en zijn onder meer lepers, highwaymen, grave robbers en plague doctors. De Dungeons zelf zijn een collectie van donkere omgevingen, achtergelaten voorwerpen (die al dan niet een val bevatten en voor damage, stress of loot kunnen zorgen), vijanden die er heel bedreigend uitzien, etc. Met een toorts die langzaam uitgaat verlicht je de donkere gangen en kamers. Je moet constant de keuze maken of je een nieuwe toorts aansteekt of niet. Hoe meer licht, hoe minder kans om in een hinderlaag gelokt te worden en hoe minder stress. Hoe donkerder, hoe meer damage de vijanden doen en hoe accuraat ze zijn, maar aan de andere kant ook hoe meer critical hits je avonturiers kunnen krijgen en hoe meer loot ze vinden. De opjagende soundtrack past goed bij de gevechten en de kleine geluidseffecten, die je laten weten dat je personages stress krijgen, zullen nog lang in je hoofd spoken. Ten slotte is er een soort verteller die met een diepe stem, in korte zinnen, passende commentaar geeft bij je acties, de gebeurtenissen of de locaties.

Een critical hit vermindert je stress een beetje.

Hoewel het grootste deel van het spel goed loopt, zijn er toch nog een paar dingen waar aan gewerkt mag worden. Naast de RNG shenanigans, waarmee je zoals in elke roguelike rpg zal moeten leren omgaan (bijvoorbeeld wanneer al je personages missen en je vijanden allemaal een critical hit krijgen), kan je soms al je avonturiers verliezen of te veel stress geven door zaken die jouw fout niet zijn. Wie in de dungeons kruipt, moet bijvoorbeeld ook voedsel meenemen. Op willekeurige momenten krijgen je avonturiers namelijk honger. Als je niet genoeg eten hebt, betekent dit health en stress damage. Het lastige is echter dat je soms heel snel (of té snel) achter elkaar hongerige avonturiers hebt en tenzij je dubbel zoveel voedsel als de vorige keer meegenomen hebt, zal je dus de negatieve effecten moeten aanvaarden. Eenmaal een dungeon overwonnen is (of eenmaal je avonturiers weglopen), is er een kans dat je avonturiers nieuwe positieve of negatieve karaktereigenschappen krijgen, maar dit is helemaal willekeurig en heeft niets met je prestaties te maken. Ten slotte, krijg je na 30 à 40 dungeons toch wel een gevoel van déjà vu.

DD12

We know how you feel, buddy.

Early access

Darkest Dungeon is voorlopig enkel beschikbaar voor de pc. Het spel is eigenlijk nog niet volledig. Wie het nu koopt, koopt het volledige spel, maar kan op dit moment enkel de early access spelen (m.a.w.: de versie die er nu van bestaat). Alle toekomstige updates tot en met de volledige versie zijn gratis. De volledige versie zal ook op PS4 en PS Vita beschikbaar zijn. Dit alles betekent niet dat je nog geen content krijgt. Bijna alle character classes zijn al speelbaar, er is al best veel te doen in je village en je kan al dood en waanzin opzoeken in 3 van de 5 dungeons.

80%
80%
Dark and Dreary

Als je een fan bent van roguelike rpgs, is Darkest Dungeon een goede keuze. De tactische combat en deprimerende atmosfeer zorgen ervoor dat je steeds op het puntje van je stoel zit. Hoewel er een paar negatieve en storende elementen in het spel zitten, zal je toch genieten/mentale schade ondervinden aan de tijd die je in de dungeons doorbrengt.

• Story
    7
    8