Darkest Dungeon 2 Early Access preview

0

Darkest Dungeon was een heel stresserende maar goed uitgewerkte RPG van Red Hook Studios die in 2015 eerst in Early Access en dan na veel veranderingen in 2016 uitkwam. Nu kan je (jammer genoeg enkel op de Epic Game Store) het vervolg uittesten in de EA van Darkest Dungeon 2. Welke veranderingen zijn er en is het spel even stresserend en bedrukt? Wijst Wayne Jude ons nog steeds op onze fouten en waanzin? Geekster dronk meerdere kannen kamillethee en testte het in deze uitgebreide preview voor jullie uit.

darkest dungeon 2 wayne jude

Wayne Jude is back! ©Red Hook Studios

The tragic extent of your failings?

Na het eerste deel is het met de wereld in Darkest Dungeon 2 niet zo goed gesteld. De wereld is een vervallen plek geworden waar bijna iedereen gek wordt, maar je krijgt een missie van de Academic (die verdacht veel wegheeft van de Ancestor uit het eerste deel en ook vertolkt wordt door de heerlijke Wayne Jude, dus helemaal zuiver op de graat lijkt ons dat niet): Je moet met de laatste helden die er nog te vinden zijn met paard en kar het laatste stukje Hoop van de wereld vervoeren. Je kan in Darkest Dungeon 2 voorlopig enkel het eerste hoofdstuk spelen: Denial. Er zijn er nog vier over, en het lijkt alsof deze zich zullen baseren op de klassieke vijf fasen van verdriet en ook je “bekentenis” vormen. De vraag is enkel wat je in de vijfde fase zal moeten aanvaarden…

darkest dungeon 2 runaway

De Runaway is een nieuw en vurig personage. ©Red Hook Studios

Darkest Dungeon 2 is wederom heerlijk stresserend met een bedrukte sfeer. Het zijn alweer de persoonlijke avonturen die je beleving van dit spel vorm zullen geven: de Hellion die op sterven na dood aangemoedigd wordt door een vertrouweling, waarna ze de laatste vijand met een critical hit om het leven kan brengen, of de Grave Robber die de Man-at-Arms niet toelaat om de Highwayman te beschermen, waardoor haar geliefde uiteindelijk sterft. Je zal ook vaak op cruciale momenten tegengewerkt worden door de RNG. Daarnaast kan je tijdens het spelen ook kiezen om voor elk personage stukje voor stukje hun achtergrondverhaal te leren in speciale puzzelgevechten of kleine narratieve momenten. Niet elk personage uit het vorige spel keert (voorlopig?) terug, maar er is wel een nieuwkomer: de Runaway, die graag met vuur (een nieuw Damage over Time-effect) speelt en zich strategisch kan verstoppen.

darkest dungeon 2 dismas escape

Je kan mini-episodes uit het verleden van je personages spelen. ©Red Hook Studios

Roadtrip to despair

De gameplay van Darkest Dungeon 2 voelt deels vertrouwd aan, maar is ook voor een groot deel veranderd. Het spel is een snellere roguelike geworden. Een run bestaat meestal uit drie gebieden die elk een aantal encounters en/of gevechten bevatten, gevolgd door het laatste gebied met een paar gevechten en de eindbaas. Je kan (en zal) dus nog personages verliezen, maar dit zijn geen personages meer waar je al veel te veel goud en tijd ingestoken hebt. Elke run probeer je het einde te bereiken, maar zelfs als dat niet lukt, krijg je meer en meer unlocks zoals personages of nieuwe trinkets en conditions die de volgende keer kunnen verschijnen.

Dit wil je zien! ©Red Hook Studios

Elke run krijg je vier personages die samen hun missie moeten volbrengen, en het is heel belangrijk om hen een goede relatie met elkaar te laten hebben. Hoe goed of slecht de relaties tussen je personages zijn bepaalt voor een heel groot deel of je run zal slagen of falen. Personages met een goede relatie genezen elkaar bijvoorbeeld, verminderen elkaars stress of vallen soms samen aan. Aan de andere kant zullen personages die elkaar niet kunnen uitstaan elkaar constant tegenwerken, waardoor de stress spiral alleen maar sneller zal gaan. Soms kan een personage echter ook een actie tegenhouden uit jaloezie, zelfs al is de relatie heel positief. Dus ook positieve relaties kunnen je tegenwerken, wat toch wel heel irritant kan zijn. Ook hier is de RNG je vriend of je grootste vijand. Via speciale items kan je op rustplaatsen je relaties proberen te verbeteren (hoewel het ook negatief kan aflopen), maar te veel stress zet elke relatie onder druk.

Vertrouwde gevechten

De gevechten zelf verlopen grotendeels op dezelfde manier: je personages bevinden zich op een van de vier plekken aan jouw kant van het slagveld en naargelang hun positie kunnen ze bepaalde skills gebruiken op bepaalde posities van de vijanden of hun teamleden. Er ligt ook een grote focus op tokens: buffs of debuffs die meestal voor één of twee acties (in plaats van een hele beurt) gelden. Je personages hebben nu ook vijf skills om actief te gebruiken in plaats van vier, en kunnen daarnaast ook kiezen uit een veel grotere voorraad combat items.

De gevechten gaan grotendeels zoals vroeger. ©Red Hook Studios

Een grote verandering is wel dat bepaalde lastige vijanden nu ook niet meteen sterven als je hun HP tot nul kan reduceren, maar ook het systeem van Death’s Door gebruiken. Je zal dus goed moeten kijken welke vijanden automatisch sterven door bijvoorbeeld je Damage over Time-aanvallen en welke misschien toch nog wat hulp zullen nodig hebben. Ten slotte hebben sommige gevechten een tijdslimiet van een aantal beurten gekregen, wat soms heel moeilijk of irritant kan zijn.

Stresserende beslissingen

Ook het systeem van je stress heeft een aantal belangrijke veranderingen ondergaan. Je stressmeter bestaat vanaf nu slechts uit 10 vakjes, niet meer uit 100+100. Sommige aanvallen van bepaalde vijanden kunnen je een stressvakje (en soms meer dan één!) bijgeven. Wanneer een personage het tiende vakje bereikt, ondergaat die een meltdown. Hierdoor verliest dat personage bijna alle HP en worden de relaties met anderen slechter. Stress healen met bepaalde items binnen of buiten gevechten is dus zeer belangrijk, want de skills om stress te genezen in een gevecht werken pas nadat je over de helft van je stressmeter zit.

Darkest Dungeon 2

Oh dear… ©Red Hook Studios

De beslissingen die je buiten gevechten neemt, kunnen je personages hun stress verhogen of verminderen, zoals wanneer je een ander pad kiest met je kar dan hetgeen een personage wou nemen. Tussen de gevechten door moet je immers blijven rijden richting een grote en imposante berg. At the Mountains of Madness, anyone? Je kan je niet omdraaien zoals in het eerste spel, maar kan soms wel nog tussen maximum drie richtingen kiezen. Onderweg bezoek je allerlei locaties waar je vaak keuzes moet maken. Je kan proberen gevechten te vermijden, maar dit is niet altijd mogelijk en als je dit te vaak doet, worden de andere gevechten ook moeilijker en kan je je personages minder ontwikkelen. Soms kan je ook kiezen om meteen een tweede of derde gevecht te doen. Gevaarlijk, maar dan heb je wel de kans op een grotere beloning.

Je rijdt met paard en kar doorheen minder toeristische gebieden en moet keuzes maken. ©Red Hook Studios

Na het verplichte gevecht op het einde van een gebied kom je in een herberg terecht waar je even kan rusten en jezelf fysiek, mentaal en qua relaties zo goed mogelijk kan proberen te genezen of verbeteren. Ook kan je hier je kar en je personages verbeteren als je missies hebt volbracht of speciale gevechten hebt gedaan. Bij de personages kan je elke skill eenmalig sterker maken, wat voor sommige skills heel goed of noodzakelijk voor je succes is en voor andere wat teleurstellend. Vervolgens ga je winkelen, kies je een nieuw gebied (met bijhorende missie) en hoop je dat je het overleeft.

Darkest Dungeon 2

In de herbergen kan je je personages verbeteren. ©Red Hook Studios

Visuele upgrade

Een laatste grote verandering is dat Darkest Dungeon 2 er wat anders uitziet. In plaats van met 2D-sprites te werken, hebben je personages en je vijanden volledige 3D-animaties gekregen! Hierdoor straalt iedereen nog meer karakter uit en is het visueel allemaal indrukwekkender geworden. Zo zal de Man-at-Arms bijvoorbeeld zijn zware knots over de grond laten schrapen na een aanval of zie je het braken van bepaalde vijanden deze keer in detail. Er zijn trouwens al een mooi aantal nieuwe vijanden en bazen die er heerlijk grotesk uitzien.

Ook het design van de vijanden staat weer op punt. ©Red Hook Studios

Early access

Darkest Dungeon 2 is zeker de moeite waard om al eens te bekijken, maar bevindt zich nog in Early Access. Net zoals bij het eerste spel is het onmogelijk te zeggen wanneer de volledige versie zal uitkomen. Red Hook is in ieder geval wél een ontwikkelaar die constant via balance en content patches het spel aanpast en uitbreidt. Dit gebeurt met vallen en opstaan, en het internet ontsteekt soms in furore bij bepaalde veranderingen (denk aan de introductie van de corpses in Darkest Dungeon), maar uiteindelijk was het eerste spel een groot pakket waarbij goed over alles nagedacht was. 

Darkest Dungeon 2

Doe hen dus niet na! ©Red Hook Studios

Ook voor deze EA is er zelfs al een eerste balance patch geweest, die het om eerlijk te zijn al veel moeilijker heeft gemaakt: stress healen kan bijvoorbeeld niet meer altijd en de laatste baas is van redelijk gemakkelijk naar bijna té moeilijk gegaan. Er zijn ook wel nog een aantal zaken onaangepast die wij zouden veranderd willen zien: sommige healing skills zijn heel beperkt en wanneer een personage een stun token krijgt, krijgt het daarna geen tijdelijke buff tegen nog meer stuns, zoals in het eerste spel wél het geval was. Hierdoor kan een personage gestunlocked worden, wat heel irritant is als je een gevecht met een beperkt aantal rondes moet doen.

Wij hebben er in ieder geval, gebaseerd op het verleden, vertrouwen in dat Red Hook zijn best zal doen om alles zo goed mogelijk te balanceren en kunnen niet wachten op nieuwe personages en meer fases van het verhaal.

Geïnteresseerd in Darkest Dungeon?

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties