Dark Souls 3 draait de laatste bladzijde van zijn verhaal om. Met de nieuwste DLC The Ringed City is het finale hoofdstuk geschreven van de cultsaga onder spirituele vader Hidetaka Miyazaki. Bakken speeluren gevuld met vloeken en adrenaline, honderden niet te staven discussies over de lore en een ongeziene RPG-ervaring. Het is nu allemaal voorbij. Onverwacht is het afscheid niet, maar het is daarom niet minder hard. The Ringed City eindigt het epos wel op een relatief positieve noot. De DLC voldoet aan alle kwaliteitsstandaarden die we ondertussen van From Software gewoon zijn. Relatief positief, want het verhaal en de sfeer weerspiegelen nog steeds de absolute hopeloosheid van de wereld.

Pijnlijke maar oogstrelende ervaring

The Ringed City dankt zijn naam aan je zoektocht naar de verborgen stad. Drie nieuwe en onvergeeflijke domeinen stellen zich op tussen jou en je doel: de zoektocht naar de Dark Soul. Niet getreurd, net als in het verleden kan je rusten aan bonfires en naar hartenlust opnieuw proberen. Het zal nodig zijn, want The Ringed City is gepeperd, zeker in vergelijking met de vorige DLC Ashes of Ariandel. Niet alleen zit elk level traditiegetrouw boordevol valstrikken en lepe setpieces, ditmaal zitten ze ook tot de rand gevuld met vijanden. Nieuwe vijanden, om precies te zijn. Mokerharde levenssponzen in groepjes van zes, om héél precies te zijn. Op zich een probleem? Niet echt. Enerzijds kan je de DLC pas bereiken op het einde van de normale Dark Souls 3 en raden de makers ook aan zeker een goede uitrusting op te bouwen. Anderzijds heeft de gemeenschap nu zoveel ervaring dat ze voor de laatste DLC wel alles uit de kast moesten trekken. Een gewaarschuwd speler is er gewoon twee waard. En al bij al is het toch nog een tikkeltje onder de moeilijkheid van de beruchte Dark Souls 2 DLC’s.

Elke dood wordt wel meer dan goed gemaakt door de alweer geweldig vormgegeven omgevingen. Van de eerste verbrokkelde burcht in de Dreg Heap tot de zonovergoten mausolea rondom de befaamde Ringed City, het is gewoon de ene vista na de andere. Wel is de atmosfeer bijlange niet zo donker als de titel zou doen vermoeden, The Ringed City is wellicht een van de best verlichte stekjes in heel Lothric. Voor of tegen is persoonlijke keuze, maar het ziet en voelt alleszins geweldig aan. De prachtige decors zitten verder nog steeds boordevol detail en verborgen hints naar het diepere verhaal voor wie erachter zoekt. Enige minpuntje, de leveldesign is misschien iets minder een doolhof dan doorgaans. Verticaliteit en wat creatieve ontmoetingen houden de sleur gelukkig wel op afstand.

De nieuwe lading

The Ringed City is een ware care package aan nieuwe inhoud. Zoals gezegd zijn er wat nieuwe vijanden, elk met min of meer originele animaties en patronen. Een echte Dark Souls-bezetene geeft echter maar om een ding: nieuwe uitrusting. Overdosis voor deze mensen want hou je vast aan je bretellen, The Ringed City bevat 22 nieuwe wapens, 11 nieuwe harnassen of onderdelen en 6 nieuwe spreuken! Sommige van de wapens hebben ook een verdomd coole moveset, zoals het Ringed Knight Straight Sword, gezegend met dezelfde vlammende 5-hit combo als de eindbaas van het basisspel. Of wat dacht je van een paar greatswords? Ja hoor, zit erin. Het gaan weer hoogdagen worden voor de PvP. Daarover gesproken, met the Ringed City breidt ook de undead arena uit. Twee nieuwe maps vergezellen de al bestaande map: Dragon Ruins en Grand Roof. De maps op zich zijn afgewerkt met hier en daar wat verval of kleine tussenpade, al zijn het wel kopies van bestaande omgevingen. alleen zijn ze wel wat klein en raden we ze niet echt aan voorbij 2vs2. Grotere matchen hou je best op de standaardmap. Wel voegt de DLC een zeer welkom paswoord systeem toe aan de undead arena’s. De private fight clubs zijn bij deze weer geopend !

Naast alle bling mag je je ook verwachten aan nieuwe bazen. The Ringed City doet ook hier net dat tikkeltje meer als de vorige DLC, met vier bazen waarvan eentje optioneel. Op het design van de bazen en hun animaties valt er zoals gewoonlijk weinig slecht te zeggen. Alleen zijn ze paradoxaal niet het moeilijkste van deze DLC, de omgevingen die je doorkruist om er te geraken zijn een stuk gepeperder. Een strikt persoonlijk gevoel, maar in mijn ogen benadrukt dit de schaarste aan inspiratie voor echt vernieuwende gevechtsmechanieken. Voor een nieuwkomer ligt die balans wellicht anders. Wel is het leuk dat een van de bazen gelinkt is aan de nieuwe covenant die deze DLC brengt. We verklappen verder niets, al is het spijtig dat deze nieuwe covenant weeral een invade covenant is op een vaste locatie.

Vrijstaand verhaal

Content OK en visueel voldoet het ook aan alle standaarden van de serie, check. Dan blijft enkel nog het scenario over. Zonder sappige details vrij te geven is The Ringed City DLC toch een kleine ontgoocheling. Aan hersenvoer geen gebrek, maar driekwart van de DLC draait rond gloednieuwe personages. De paar referenties naar Lordran, Drangleic of Lothric zijn knipogen met flarden aan info hier en daar. Spijtig, want als laatste DLC ooit had dit een prachtige kans geweest om deze en vorige Dark Souls-spellen in een mooi geheel af te werken. Nu is de leidraad van de DLC slechts een ellips in het hoofdavontuur van Dark Souls 3. Wellicht een bewuste keuze om geen spelers uit te sluiten, maar desondanks toch een gemiste kans om meer te vertellen over waar we al zo lang naar smachten: de Dark Soul zelf!

The Ringed City is een solide DLC, maar in een franchise waar het ene meesterwerk het andere opvolgt is het moeilijk alle verwachtingen in te lossen met downloadbare content. Net als Ashes of Ariandel (de eerste DLC) is deze DLC kort en ben je rond op zo een kleine vijf uur doorspelen, zonder er verder iets aan te hebben. Het verhaal staat op zichzelf, de nieuwe covenant is wat brak en de algemene leveldesign is wat minder geïnspireerd dan voor het hoofdwerk. En toch is dit maar muggenziften, want op technisch vlak valt er niets te bemerken en waar voor je geld krijg je zeker. De vraag die je je moet stellen is hoe zwaar je verslaving is en of je dringend nieuw spul moet hebben. Want cru gesteld is dit meer van dezelfde torenhoge kwaliteit zonder een echt ‘waw-gevoel’.

The Ringed City

Wetende dat het gedaan is…het laat me met een leeg gevoel achter

Dark Souls heeft ons gewoon rotverwend doorheen de jaren. Voor elke andere franchise ter wereld zou deze DLC een stap vooruit zijn, hier blijven we wat op onze honger zitten. Uitzonderlijk of niet, het is alleszins met veel trots dat we afscheid nemen van de saga die de industrie weer toonde dat het oké is uitdagend te zijn.

8 'gewoon' goed

Dark Souls heeft ons doorheen de jaren zo in de watten gelegd met haast perfecte titels en content dat deze DLC maar gewoon goed is. De DLC bevat al wat een hart zou begeren, maar overtreft de verwachtingen niet. Net als bij de vorige DLC Ashes of Ariandel is het avontuur kort en is de herspeelbaarheid nogal laag. Een must-buy DLC is het dus niet, maar al wie toch in de geldbuidel tast krijgt zeker waar voor z'n geld.

• Vormgeving 8
  • Audio 9
  • Gameplay 9