Tijd voor nostalgie! De originele Playstation-games Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot 3: Warped zijn door Vicarious Visions geremasterd op PS4 in één mooie collectie: de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Doorstaan deze platformers met de eerste onofficiële Playstation-mascotte de tand des tijds, en geven ze de fans van de games opnieuw de originele ervaring? Geekster brak alle dozen in huis op zoek naar fruit en zocht het voor jullie uit.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Ontwikkelaar: Vicarious Visions
Uitgever: Activision
Platform: Playstation 4
Aantal spelers: 1
Release: 30 juni 2017
Reviewexemplaar op PS4 verkregen via uitgever.

Wacky fun

Voor het verhaal moet je deze games niet spelen. Het is telkens slechts een flinterdun omhulsel van de games, een uitvlucht om de levels aan elkaar te breien, en is dus niet zo belangrijk. Hier en daar zit er een goede grap in de kleine cutscenes, maar daar blijft het dan ook bij. Crash Bandicoot is een proefdier in het lab van Dr Neo Cortex, maar slaagt er na een gefaald genetisch experiment in te ontsnappen. Eén probleem: zijn vriendin Tawna is nog steeds gevangen. In het eerste spel moet Crash haar dus zien te bevrijden en Cortex en zijn handlangers trachten te verslaan. In Cortex Strikes Back rekruteert een ietwat doorzichtige Cortex zijn oude vijand om verschillende kristallen te verzamelen onder het voorwendsel dat hij de wereld wil redden. In Warped krijgt Cortex de hulp van het boosaardige masker Uka Uka en moet Crash door de tijd reizen om voor de derde keer zijn vijand uit te schakelen.

Geremasterd en verbeterd

Deze collectie bevat de drie eerste games, en je kan als speler meteen kiezen welk van de drie je wil beginnen. Ook overschakelen tussen de drie games vormt geen enkel probleem. De uitdagende gameplay is niet veranderd sinds vroeger, maar voelt daardoor soms ook wat ouderwetser aan dan huidige platformers. Dat moet niet negatief zijn, maar bereid je voor op nogal zweverige sprongen en soms rare hitboxes. Je loopt meestal doorheen de 2.5D-levels, en maakt dozen en vijanden kapot met een sprong of een draai. Onderweg overkom je zoveel mogelijk obstakels, verzamel je wumpa fruit appels en probeer je zoveel mogelijk levens te verzamelen of het volgende checkpoint te bereiken. Om de zoveel levels moet je een baas verslaan waarbij vooral patroonherkenning belangrijk is. Ook zijn er zogenaamde gimmick levels, waar het traditionele platformen vervangen wordt door rijden op een wild zwijn of andere dieren, duiken in de oceaan of vliegen met onder meer een jetpack. Deze levels zijn jammer genoeg meestal niet zo goed als de normale platformer-levels. Aangezien je hier drie games in één krijgt, heb je met een kleine honderd levels in ieder geval een stevig pakket met veel speelplezier. Zeker wie alle geheimen in de drie games wil vinden, zal er een paar tientallen uren mee bezig zijn.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy bonus

De bonuslevels zijn vooral in het eerste spel heel moeilijk.

Het originele spel heeft de meeste veranderingen gekregen, die allemaal voor een aangenamere speelervaring zorgen en de kleine verbeteringen van de twee latere games nu ook in het originele spel plaatsen. De levels zijn dezelfde gebleven, de geheimen en uitdagingen zal je terug moeten zien te vinden en overwinnen, maar sommige elementen zijn handiger dan vroeger (en op het tweede eiland loop je de andere richting uit op de kaart). Je moet bijvoorbeeld niet langer een bonusmissie volbrengen of een edelsteen bemachtigen om het spel te kunnen bewaren! Je kan gewoon tussen elk level (in alledrie de games) je spel opslaan, en er is zelfs een autosave (als je per ongeluk een vorig spel herlaadt in plaats van je huidige spel opslaat, kan dat zeer handig zijn!). Hierdoor is ook het oude wachtwoordsysteem niet meer nodig. Net zoals in de twee andere games is het nu ook mogelijk om de bonuslevels – zowel de gewone als die van N. Brio en Cortex! – naar hartenlust te herspelen zonder je level te moeten herbeginnen, wat dankzij hun grote uitdaging een geschenk van de hemel is. Om een gewone edelsteen te verdienen moet je trouwens niet meer het level zonder te sterven uitspelen, zolang je maar op het einde alle dozen hebt stukgemaakt. Enkel voor de gekleurde edelstenen is een perfecte run nog verplicht.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy cheese

En sommige handige trucjes werken nog steeds!

Je kan niet enkel in alledrie de games altijd je spel saven, maar je kan ook in alle (normale, non-gimmick en non-boss) levels spelen met Coco Bandicoot, de zus van Crash. Qua gameplay is er geen verandering, maar voor wie wil is er de optie. Ook kan je nu in alledrie de games de time trials uit Warped doen voor elk level en kan je je meteen vergelijken op de online leaderboards. Ten slotte is het mogelijk om op elk moment te checken hoeveel dozen je in het huidige level al hebt stukgemaakt, en hoeveel je nog moet vinden, waardoor het verzamelen van de edelstenen wat draaglijker wordt. Wat dan weer niet kan, is de upgrades uit de twee laatste games, zoals de bodyslam, de high jump of de Fruit Bazooka, gebruiken in het eerste deel.

Ook Coco is van de partij.

Ook Coco is van de partij.

Kleur en creativiteit

Crash Bandicoot was altijd een kleurrijke serie die creativiteit uitademde, en in deze remaster ziet alles er nog steeds mooi, kleurrijk en cartoonachtig uit. Alle personages, vijanden en omgevingen hebben een facelift gekregen, en hierdoor kan je bij sommige vijanden beter zeggen wat ze zijn. Geen platte kopie of flauwe port dus, maar een verfrissend nieuw jasje. Aan de andere kant zien sommige personages er in hun nieuwe incarnatie eerst wel wat raar uit, en zijn het uiteraard niet de beste graphics die je op een PS4 kan vinden.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy second island

In het originele spel moest je hier naar links!

Ook het geluid is nog steeds herkenbaar, maar heeft een upgrade gekregen. De catchy muziek van componist Josh Mancell keert dus terug en klinkt helderder dan ooit. Dankzij de remaster is ook de voice acting nu veel verstaanbaarder dan vroeger en klinken de effecten nog steeds even speels. Wat de onomatopee van Aku Aku is, blijft echter nog steeds een mysterie, maar wij gaan voor Boodabaga.

De Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy is een collectie die de fans van de oude games zeker zal kunnen bekoren dankzij een combinatie van nostalgie en een paar kleine verbeteringen en quality of life upgrades. Ook nieuwkomers zullen zich hiermee goed amuseren, maar moeten zich wel voorbereiden op wat ouderwetse gameplay, wat soms de uitdagingen een tikkeltje frustrerend kan maken. In ieder geval word je blootgesteld aan een flinke dosis creativiteit en vele uren speelplezier, waarbij ook het beeld en geluid helpt om de gekke atmosfeer helemaal te vormen. Volgens ons is het in ieder geval de prijs van 40 euro zeker waard.

Fan van remasters? Check dan zeker ook deze reviews:

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

8 Uitdagend

De Crash Bandicoot N. Sane Trilogy is een mooi pakketje plezier en creativiteit, dat zowel de oudgedienden als nieuwkomers veel uren speelplezier zal bezorgen. Af en toe is er wat frustratie dankzij de ouderwetse gameplay, maar de drie games zijn nog steeds een plezier om te spelen, hebben hier en daar een kleine verbetering gekregen, en worden vergezeld door mooie gemasterde graphics en fijn cartoonachtig geluid.

• Verhaal 5
  • Vormgeving 8
  • Audio 9