Cook, Serve, Delicious! was een vreemd, maar best goed spel van ontwikkelaar Vertigo Gaming waarbij je zelf een restaurant moest uitbaten en als enige werknemer klanten moest bedienen, koken en veel toiletten moest schoonmaken. Het was een stresserend, maar toch leuk spel. Nu krijgen we in Cook, Serve, Delicious! 2!! een vervolg op deze chaotische restaurantsimulator. Jammer genoeg miste het bij de release wat essentiële elementen zoals ondersteuning voor je muis in de menu’s, de e-mails en de cruciale modifiers bij de verschillende gerechten. Het spel is ondertussen al een tijdje uit, maar nu pas is de content patch uitgekomen die het spel eigenlijk volledig heeft gemaakt. Doet Cook, Serve, Delicious! 2!! ons watertanden of slaan we liever deze maaltijd over? Is het spel na de toch wel noodzakelijke update eindelijk gaar? Geekster mompelde tegen een heleboel virtuele klanten en zocht het voor jullie uit.

Cook, Serve, Delicious! 2!!

Ontwikkelaar: Vertigo Gaming
Uitgever: Vertigo Gaming
Platform: pc
Aantal spelers: 1-2
Release: 14 september 2017
Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.

Mijn pop-up restaurant

Cook, Serve, Delicious! 2!! is een restaurantsimulator, dus aan al te veel verhaal moet je je niet verwachten. Toch zijn er twee verschillende verhalen in dit spel. Aan de ene kant heb je je eigen verhaal (dat je er wel jammer genoeg zelf bij moet verzinnen). Wanneer je begint, kan je niet veel eten maken, mag je maar in een beperkt aantal andere restaurants helpen en zal je eigen restaurant niet meteen een ster verdienen. Aan jou om naam te maken in de kookwereld en een vijfsterrenchef te worden. Ook kan je kiezen hoe je dit wil doen: wil je zo snel mogelijk winst maken met een mix aan gerechten, of ga je voor een thema zoals een Aziatisch restaurant of een fastfoodketen?

Cook, Serve, Delicious 2 emails

Dit is slechts het begin van een reeks e-mails over deze twee.

Aan de andere kant zijn sinds de vorige update de e-mails teruggekeerd. Tussen elke kooksessie kan je een aantal nieuwe berichten lezen, die best goed en grappig geschreven zijn, maar toch ook zo nu en dan wat verontrustend zijn. Soms zit er spam tussen, en soms leer je over het pestgedrag tussen twee collega’s. Ook kom je gaandeweg meer en meer te weten over de toestand van de wereld. Cook, Serve, Delicious! 2!! lijkt zich immers in de nabije toekomst af te spelen, en er zijn volgens de e-mails toch een paar rare dingen gebeurd in de VS. Deze humor en alternatieve interpretatie van de geschiedenis vind je overigens ook terug in de beschrijving van de restaurants en van elk gerecht. Jammer genoeg zijn de uitdagingen en weddenschappen in de e-mails uit het vorige spel verdwenen.

Cook, Serve, Delicious 2 food description

Dat we dat nooit in de geschiedenislessen geleerd hebben, zeg!

Een uitgebreid menu

In Cook, Serve, Delicious! 2!! moet je net zoals in het eerste spel gedurende één dag telkens zo snel en zo veel mogelijk lekkere gerechten maken voor je klanten. Per gerecht moet je heel snel sequenties van toetsen of knoppen ingeven. Je bepaalt welke ingrediënten je in welke volgorde nodig hebt en geeft deze knoppencombinatie in. Meestal is de knop die je moet indrukken de eerste letter van de naam van het ingrediënt, maar soms ook de tweede of derde. In de opties kan je wel per gerecht de knoppen voor de verschillende ingrediënten veranderen. Elk ingrediënt heeft zijn eigen toets, maar je kan wel enkel ingrediënten toevoegen of acties uitvoeren als je de pagina met die ingrediënten of acties hebt geopend. Bij sommige gerechten moet je dus eerst op pagina 1 een aantal ingrediënten kiezen, dan weer op pagina 2 en tenslotte op de laatste pagina, voor je alles in de oven kan steken. Dit laatste is een verandering die wat gewenning vereist, maar uiteindelijk gaat het nog redelijk vlot. Naast knoppencombinaties invoeren moet je soms, zoals bij het tappen van een pintje, een toets nét lang genoeg indrukken, maar dit lijkt ons soms jammer genoeg veel te precies.

Cook, Serve, Delicious 2 cooking

De core gameplay van het spel: via de juiste knoppen het perfecte gerecht maken

Eén gerecht maken valt uiteraard mee, maar het uitdagende is dat je niet één gerecht moet maken, maar een heleboel. Uiteraard heb je per gerecht niet oneindig veel tijd, want je klanten gaan nu eenmaal niet urenlang op hun eten wachten. Het is bijzonder stresserend, maar ook leuk, om voortdurend meerdere klanten tegelijkertijd te moeten bedienen, zeker wanneer tijdens de rush hours om twaalf en zes uur er opeens veel meer hongerige klanten verschijnen dan tijdens de andere uren. Om zoveel mogelijk geld te verdienen heb je buzz nodig. Hoe meer tevreden klanten hun vrienden of onlinekennissen over jouw restaurant vertellen, hoe meer klanten je de volgende keer hebt. Dit zorgt voor meer geld, maar ook voor meer uitdagingen. Sinds een week kan je ook terug de modus activeren waarbij je ook niet elke dag dezelfde gerechten mag maken als je je buzz positief wil houden. Hoe meer klanten, hoe meer geld, maar ook hoe moeilijker en stresserender het wordt om de felbegeerde perfect day-score te verdienen. Je moet bij de samenstelling van je menu dus ook even nadenken over de positieve of negatieve effecten op je buzz die je hiermee teweegbrengt. In de zen mode zijn je klanten bijzonder geduldig en is je buzz niet belangrijk, maar in de stress mode moet je  iedereen zo snel bedienen dat een perfecte dag niet meer mogelijk is.

Cook, Serve, Delicious 2 stress mode

Stress mode is pure chaos.

Een van de grootste veranderingen ten opzichte van het eerste spel zijn de holding stations. Hierop kan je op voorhand gerechten klaarmaken, die je dan meteen kan serveren aan klanten zodra ze binnenkomen. Je moet zelf kiezen of je je beschikbare holding stations wil gebruiken voor gerechten die er één vereisen, voor gerechten die je ook gewoon mag maken, of voor extra eten waardoor de klanten langer gaan wachten op hun echte maaltijd. De holding stations zorgen dus voor een extra portie strategie, en deze tactisch gebruiken kan leiden tot een perfecte dag. Naast alle gerechten zijn er ook nog de chores. Deze huishoudelijke taken, zoals de afwas doen of het vuilnis buitenzetten, zijn gelukkig gestroomlijnder dan in het vorige deel. Zo moet je bijvoorbeeld eerst een kakkerlakkenval klaarmaken voor je die later moet leegmaken. In het begin van de dag kan je ook nog het vuilnis gewoon in een container doen, tegen het einde van elke dag moet je het er eerst nog wat instampen. En gelukkig moet je overvallers deze keer niet meer beschrijven, maar kan je hen op redelijk eenvoudige wijze uitschakelen. Enkel bij het afwassen verlies je nog een beetje controle. Je kan ook met je zuurverdiende centen upgrades kopen waardoor de chores niet zo vaak meer zullen voorkomen, maar om eerlijk te zijn merk je daar niet echt iets van.

Cook, Serve, Delicious 2 holding stations

De holding stations zijn een leuke en handige toevoeging aan het spel.

Je kan zoals gezegd in je eigen restaurant werken of alweer een voorgekauwde uitdaging aangaan, deze keer in één van de chef for hire-restaurants. Elk restaurant leert je eigenlijk hoe je bepaalde gerechten kan maken en hoe je je restaurant kan opstellen. Ze brengen elk ook echter ongeveer tien steeds moeilijker wordende uitdagingen met zich mee, en bij de laatste niveaus zal je al je kookkunsten optimaal moeten inzetten. In je eigen restaurant bepaal je je menu zelf, en in vergelijking met het eerste spel heb je hier veel meer opties voor. Qua gerechten is het aantal gestegen van een dertigtal naar bijna tweehonderd! Je kan hen niet meer upgraden, maar uiteindelijk heb je zoveel keuze dat deze pijn een beetje verlicht wordt. Opties genoeg om je geld in te steken dus. Ofwel koop je nieuwe gerechten, ofwel kan je er verdienen door bepaalde uitdagingen in het spel te voltooien. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer gerechten je tegelijkertijd op je menu kan plaatsen.

Cook, Serve, Delicious 2 chef for hire

Elk van de bestaande restaurants heeft zijn eigen thema en typische gerechten.

Je kan de vele kookuitdagingen alleen aangaan, of samen met iemand anders in local co-op. Elke speler kan een besturingswijze kiezen: muis, toetsenbord of controller. Door deze keuze kan iedereen thuis gemakkelijk met twee het spel spelen. Het spel speelt dan zoals in single player, maar het scherm wordt tijdens het bereiden van gerechten in twee gedeeld. Dit maakt het spel wel wat makkelijker, aangezien je alle taken door twee kan delen, maar het blijft leuk om samen je restaurant uit te baten.

Cook, Serve, Delicious 2 co-op

co-op!

Een lust voor het oog en oor

Net zoals het eerste spel, wordt Cook, Serve, Delicious! 2!! begeleid door een fijne jazzy soundtrack. Tijdens de rustige momenten klinkt het allemaal heerlijk chill, tijdens de rush hours draagt de muziek bij aan de stresserende ervaring. De art style is tegenover de voorganger lichtjes veranderd, maar het ziet er nog steeds allemaal goed uit. Vooral de gerechten laten je letterlijk en figuurlijk watertanden. Het is het best uitziende eten in videogames sinds Final Fantasy XV. Ten slotte kan je ook je eigen restaurant visueel samenstellen. Het heeft geen enkel effect op de gameplay, maar het is leuk om zelf te bepalen welke muren, schilderijen, stoelen, tafels, lichten of versiering je hebt. Er zijn zoveel opties die je via zeer voordelige en eerlijk geprijsde microtransactions kan aankopen en na elke kookdag krijg je gratis willekeurige nieuwe objecten om je restaurant mee te versieren. Het is een nutteloze maar leuke toevoeging, hoewel ik na vele kookdagen al tientallen schilderijen, tapijten, lichten, zuilen en banken heb, maar mijn klanten nog steeds op gewone lelijke plastieken stoelen moeten zitten. Ook is het een beetje jammer dat de menu’s in deze design mode soms te wensen overlaten.

Cook, Serve, Delicious 2 food

Om van te smullen

Cook, Serve, Delicious! 2!! Conclusie

Cook, Serve, Delicious! 2!! is een uitdagend en soms zeer stresserend spel, maar het is zeker het overwegen waard. Tegenover het vorige deel zijn er een aantal verbeteringen, zoals de aangepaste chores, de holding stations, de grote hoeveelheid gerechten en de mogelijkheid om je eigen restaurant ook visueel in te delen. Het is een spel om je snelheid en nauwkeurigheid uit te testen, maar wie dat niet ziet zitten, zoekt beter iets anders, want dat is letterlijk wat je heel de tijd moet doen. Uiteindelijk speelt het bijna elke keer op dezelfde wijze, maar dankzij de vele verschillende gerechten en de optie om alles moeilijker of gemakkelijker te maken, blijf je er even mee bezig. Ook de multiplayeropties en de verschillende mogelijkheden om het spel te besturen, kunnen wij zeker smaken.

Cook, Serve, Delicious! 2!!

7 Gaar

Voor zijn prijs is Cook, Serve, Delicious! 2!! het waard voor wie houdt van relatief stresserende games waarbij je snel beslissingen moet nemen en correcte knoppencombinaties moet ingeven. Dankzij de leuke art en de jazzy soundtrack kom je meteen in de juiste sfeer.

• Vormgeving 8
  • Audio 7
  • Gameplay 8