Contradiction: The All-Video Murder Mystery Adventure (review): campy FMV plezier

0

In Contradiction: The All-Video Murder Mystery Adventure (of Contradiction: Spot the Liar) ga je als Detective Inspector Jenks op zoek naar de echte reden waarom studente Kate Vine verdronken is: Was het een stom ongeluk, was het zelfmoord, of was het moord? Je zal je logisch denkvermogen moeten aanspreken om in dit full-motion avontuur de waarheid te vinden. Geekster mocht het spel voor jullie uittesten op pc.

Ryan Rand (John Guilor) en Detective Inspector Jenks (Rupert Booth)

Contradiction, een spel van het brein van Tim Follin, is een mystery adventure game dat zich in een klein Engels dorpje afspeelt. Verwacht je dus niet aan een politieonderzoek zoals in actievolle Amerikaanse TV-series, maar eerder aan een traag, methodisch, rustig onderzoek zoals in series op de BBC. De atmosfeer in het spel zit heel goed: Niemand in het dorpje weet hoe Kate Vine nu precies verdronken is en het wordt al snel duidelijk dat de dorpsbewoners het ook liever niet zouden willen weten. Zoals in goede mysteries heeft iedereen in het dorp wel zijn eigen geheimen, vrienden en vijanden. Je zal onder meer geconfronteerd worden met overspel, afpersing, mogelijke duivelaanbidding, drugs, … Het feit dat de business course waaraan Kate deelnam veel gelijkenissen vertoont met een sekte, zorgt ervoor dat de atmosfeer in het dorp nog bedreigender wordt.

Paul Rand (Paul Darrow)

Paul Rand (Paul Darrow)

Een FMV-game, dat betekent dat alles met echte acteurs en op echte locaties gefilmd is. Wie FMV-game zegt, denkt niet meteen aan grote budgetten of oscarwinnende acteerprestaties, en dat hoeft ook niet. Een goed FMV-spel is campy en charmant. Over-the-top acteerprestaties zijn legio in dit spel. Om te beginnen speelt Rupert Booth met enthousiasme de rol van de exentrieke Jenks. Booth heeft logischerwijze de meeste dialogen in het spel en hij heeft er duidelijk van genoten. Bij elke vraag of opmerking klinkt het alsof Jenks zelf denkt dat hij de meest briljante conclusies aan het trekken is. Ook zijn overdreven intonatie, mimiek en hoofdbewegingen zetten zijn excentrieke karakter duidelijk in de verf. Zonder zijn speciale manier om het mysterie te onderzoeken zou het feit dat hij jammer genoeg geen persoonlijk verhaal heeft zwaarder doorwegen. Jenks is ook niet echt de beste agent die op deze aardbol rondloopt en handelt soms illegaal (diefstal, inbraak, …). Misschien is het niet de bedoeling van de makers, maar het is extra leuk om je in te beelden dat Jenks geen echte agent is, maar gewoon een overenthousiaste amateurspeurder.

De prijs voor de meest intense acteerprestatie moet echter naar de briljante Paul Darrow gaan. Hij speelt vol overtuiging de rol van Paul Rand, het brein achter de business course/sekte, en een personage dat niet met zich laat sollen. Zijn heerlijk lage, Britse stem en de wijze waarop hij zijn woorden uitrekt en elke laatste lettergreep van elke zin bedreigend kan doen klinken, zullen ons nog lang bijblijven. De laatste acteur die eruit springt is John Guilor, die Paul’s zoon Ryan speelt en soms met Booth een privé-wedstrijdje overacting en mimiek lijkt te spelen. Alle scènes met Jenks, Darrow of Guilor (tezamen of apart) zijn een plezier om naar te kijken.

Wijs personages op de tegenstellingen in hun uitspraken om vooruitgang te boeken in je onderzoek.

De manier om in je onderzoek vooruitgang te boeken, is met iedereen te praten over deze zaak. Je kan elk personage over een aantal zaken, gebeurtenissen of bewijsstukken vragen stellen in de hoop dat ze zichzelf tegenspreken. Wanneer je hen op deze contradicties wijst, krijg je meer informatie of uitspraken om in je onderzoek te gebruiken. Alle contradicties zijn logisch, en je waant je slim als je er een vindt, maar soms lijkt het jammer genoeg alsof het script zelf een paar contradicties vergeten is of dat je (heel zelden) informatie uit uitspraken moet onthouden die niet in de beschrijving van de uitspraken staan. Wat ook een minpuntje is, is het feit dat je bij elk personage alleen maar hun eigen woorden tegen henzelf kan gebruiken. Je kan dus de getuigenis van persoon A niet aanhalen als je persoon B ondervraagt, wat soms heel frustrerend kan zijn aangezien de personages ook over elkaar veel weten te vertellen.

Fouten maken wordt gelukkig niet bestraft en als je het echt niet meer weet kan je naar je chef bellen om tips te krijgen over in welke richting je de contradictie moet gaan zoeken. Wie helemaal vastzit kan zelfs “cheats” gebruiken om een heel duidelijke tip te krijgen, die je het antwoord praktisch zegt. Na een tijdje zal je de fast travel veel gebruiken, want je moet je constant heen en weer door het dorpje verplaatsen om de verschillende personages op te zoeken en om op zoek te gaan naar extra bewijsstukken om contradicties aan te kunnen duiden. Na een tijdje heb je zoveel bewijsstukken of uitspraken dat je even bezig bent om nieuwe personages over alles te ondervragen. Aan de ene kant zegt het spel je duidelijk dat sommige personages niets van bepaalde voorwerpen weten, maar aan de andere kant blijven er zoveel mogelijkheden over dat het handig zou geweest zijn als het spel aangaf dat je na de eerste twee hoofdstukken een bepaalde uitspraak niet meer moet of kan gebruiken.

De inwoners van dit kleine Engelse dorpje hebben allemaal hun eigen geheim.

Contradiction is een spel gemaakt met een zeer laag budget, maar aan de kwaliteit van de beelden zal je het niet merken. Alles is mooi en gedetailleerd gefilmd. Je kan dit spel ook samen met niet-gamers spelen, of aan hen cadeau schenken: de controls zijn helemaal niet moeilijk en zijn snel uitgelegd. Het gaat hier om het mysterie en logisch nadenken, niet om snelle knoppencombinaties.

Er zijn wel een paar kleine punten van ergernis. De User Interface is nog teveel gebaseerd op de tabletversie en is dus nog niet helemaal aangepast voor pc. De audio is niet altijd even zuiver. Je kan tijdens het spelen ondertiteling opzetten, maar heel soms zitten er nog een paar fouten in de ondertiteling, gaande van spellingfouten tot het omwisselen van namen. De pc-versie van Contradiction kan je voorlopig alleen maar met je toetsenbord spelen en niet met je muis of controller. De ontwikkelaars hebben wel beloofd dat er nog controller support zal komen in een patch. Ten slotte, is het ook jammer dat wegens het lage budget het lijkt dat sommige plotdraden niet helemaal afgewerkt werden en dat de eigenlijke ontknoping minder spectaculair is dan je doorheen het spel zelf zal denken.

78%
78%
campy en charmant

Contradiction is een leuk, campy avontuur vol overdreven acteerprestaties, ondervragingen en logisch denken. De paar minpuntjes mogen de pret niet bederven: als je kijkt naar het gebruikte budget, is dit spel een hele prestatie en is het zeker zijn kleine aankoopprijs op Steam waard.

• Story
    8
    7.5