Zes jaar geleden sloot CiNG, de studio verantwoordelijk voor de culthits Hotel Dusk: Room 215 en Last Window: The Secret of Cape West voor de Nintendo DS, zijn deuren. Het was dan ook een aangename verassing om te horen dat Taisuke Kanasaki en enkele andere talentvolle ex-werknemers van CiNG opnieuw een game aan het ontwikkelen waren, ditmaal een visual novel. Het resultaat is Chase: Cold Case Investigations ~Distant Memories~. Kan deze nieuwe titel de vergelijking met de avonturen van Kyle Hyde aan? Of blijft er maar weinig over van de magie van toen?

Chase: Cold Case Investigations cing hotel dusk

Chase: Cold Case Investigations ~Distant Memories~

Ontwikkelaar: Arc System Works
Uitgever: Aksys Games
Platform: 3DS (eShop)
Aantal spelers: 1
Release: 13 oktober 2016

Reviewcode op 3DS, bekomen via uitgever.

In Chase: Cold Case Investigations volgen we twee detectives, Shounosuke Nanase and Koto Amekura, die na een anonieme tip een oude zaak van vijf jaar heropenen. Een explosie in het Ryokudou Hospital in Tokyo, waarbij één van de conciërges om het leven kwam, zou misschien toch geen ongeluk geweest zijn. Maar wie een gelaagd verhaal vol met complexe personages in de stijl van Hotel Dusk of Another Code verwacht is eraan voor de moeite. Niet alleen is Cold Case Investigations bijzonder kort, het is duidelijk dat deze game niet het budget noch de nodige tijd heeft gekregen dat het misschien wel verdiende.

Chase: Cold Case Investigations

Cold Case Investigations is een visual novel. Van gameplay is er weinig sprake. Behalve hier en daar een meerkeuzevraag en het “onderzoeken” van de crime scene is er niet veel te doen in deze “game”. Er is geen inventory of overzicht van de verschillende clues die je verzamelt, zoals in andere games in z’n genre. Je kan in feite enkel door de verschillende dialogen gaan en het verhaal ondergaan. Op zich is daar niks mis mee, maar we hebben recentelijk genoeg andere visual novels zien passeren die wél weten de speler op een interactieve manier te betrekken.

Wat de visuals betreft: de personages hebben een 3D-model, maar voor de rest wordt alles verteld via een slideshow van 2D-beelden. Letterlijk dan, want deze game ondersteunt geen 3D-weergave op de 3DS. Nogmaals een teken van het gruwelijk lage budget dat de ontwikkelaars ter beschikking hadden. Als muziek krijgen we de typische synthesizer-jazz die we gewoon zijn bij de games van CiNG. Gesproken tekst is er uiteraard niet.

Chase: Cold Case Investigations screenshot

Dan kan uiteindelijk niks anders dan het verhaal de redding brengen. Maar ook hier schiet Cold Case Investigations ruim tekort. Pun intended, want zijn anderhalf uur durende verhaal is toch iets korter dan we verwacht hadden. Oké, de game kost slechts €5,99 (€4,79 als je een My Nintendo-account hebt), maar toch, dit is wel héél kort. Het volledige verhaal speelt zich af in het stoffige kantoor van de twee politieagenten, waar ze onder elkaar discussiëren over het weinige bewijsmateriaal en waar ze de drie hoofdverdachten keer op keer aan de tand voelen. En hoewel het eigenlijke verhaal uiteindelijk wel nog slim in elkaar zit, wordt het toch ontsierd door de slechte vertaling uit het Japans (“Flower Language”?) en het abrupte einde.

Chase: Cold Case Investigations

Cold Case Investigations doet ons denken aan een aflevering van Law & Order of het eerste hoofdstuk van een Phoenix Wright-game. Jammer genoeg kan het geen van beide evenaren. Het voelt als het begin van een game die er nooit komt. Het verhaal heeft bovendien een vrij open einde wat suggereert dat er nog een vervolg zal komen. Maar wanneer? Nee, zelf niet voor slechts €5,99 kunnen we deze game aanraden.

4 te kort

Chase: Cold Case Investigations is het teleurstellende product van de welgekomen wedergeboorte van het voormalige CiNG. Maar de game is niet alleen een slachtoffer van de verwachtingen die zijn voorgangers schepten, het haalt ook als individuele titel op meerdere vlakken een onvoldoende.

• VERHAAL 7
  • VORMGEVING 5
  • AUDIO 5