Bravely Default

0

Het is een goed jaar geweest voor de 3DS. Zeer goed. Dat verdient dan ook een goede afsluiter, moeten ze bij Square-Enix gedacht hebben. Begin december trakteerden ze ons immers op een JRPG, dat zich overduidelijk positioneert als het geesteskind van de Final Fantasy reeks. Bravely Default: Flying Fairy (Bureiburī Deforuto: Furaingu Fearī, voor de japanofielen onder ons) laat zich op de valreep van 2013 nog meedingen naar die glimmende Game Of The Year titel.

Sommigen onder ons zijn opgegroeid met RPG’s zoals Final Fantasy en Dragon Quest. Steevast kijken we met nostalgie terug naar de roemrijke dagen van Cloud Strife, Squall Leonhart, King Slimes en dergelijke meer. Stuk voor stuk geprezen als RPG meesterwerken. De laatste jaren echter, raakten we steeds meer en meer teleurgesteld. Final Fantasy titels die focussen op pure visuale pracht en steeds meer breken met Final Fantasy heritage. Square Enix die, Dagobert Ducks gewijs, hun goudreserve willen uitbreiden met steeds diezelfde ‘gouden’ klassiekers op mobile apparaten uit te brengen. Edoch, we mogen nog niet té erg wanhopen. In dezelfde maand dat Square Enix aankondigt zijn resources te focussen op mobile gaming ( lees: ports van succesvolle games), leggen ze ook Bravely Default op tafel.

20131231-134936.jpg

Bravely Default is een JRPG, waar we met een gezelschap van vier hoofdpersonages traditioneel door kerkers, vulkanen en bossen knokken, lopen en steeds geweldigere spreuken tentoon spreiden. Het unieke van deze JRPG is het vernuftig gebruik van ‘Brave’ en ‘Default’ commando’s, dat tegelijk ook heel simpel te vatten is. De gevechten zijn opgebouwd rond het aantal BP dat elk personage bezit. Om een actie te doen, gebruik je één BP. De aantallen van deze BP kan je manipuleren door de Brave en Default acties te kiezen. Brave laat je meer dan één punt gebruiken tot een maximum van vier acties, terwijl Default gelijk is aan verdedigen en één BP sparen. Dit maakt het spel op zich al heel wat tactischer. Zeker als je weet dat de vijand hier ook gretig van gebruik maakt.

20131231-125942.jpg

Fijne gimmick is dat je in Bravely Default zelf bepaalt hoe moeilijk je het spel wil spelen. Hard mode, OK! 50% meer monsters, Schitterend! Even te moeilijk, gedaan met random encounters! Er is enorm veel flexibiliteit hier, zodat ervaren spelers zowel als beginners optimaal kunnen genieten van de gameplay. Tegelijk kan je ook de battles versnellen, om het grindwerk soms wat te vergemakkelijken.

Net zoals in Final Fantasy V en 4 Heroes Of Light, maken we hier ook gebruik van een jobsysteem, dat een hele resem mogelijkheden en combinaties verbergt. White Mage, Thief, Monk, Ninja, Paladin en Black Knight, zeker geen onbekenden ook. Naast ervaring kan elk personage ook jobervaring in elk gevecht opdoen, dat je per job ook meer vaardigheden oplevert. Door zo veel vrij te spelen in elke job, kan je verbazingwekkend goede combo’s opbouwen naar het einde van het spel toe.

20131231-130324.jpg

Geen enkel aspect van de 3DS gaat ook onbenut. Streetpass en Spotpass mogelijkheden zijn alweer prominent aanwezig in de vorm van Friend Summons. Personen die je tegenkomt, of online tot je vriendenkring behoren, kan je eenmalig oproepen in een gevecht met een aanval die je op voorhand hebt ingesteld. Geniaal als je het even lastig hebt om je vrienden even te laten helpen met healen of aan te vallen. Wel oppassen geblazen in het begin van het spel, gezien sommige Friend Summons de meeste bazen kunnen OHKO’en, wat wel wat jammer is. Ben je Forever Alone, is dat ook niet erg. Elke dag kan je tot 4 random mensen in je inbox krijgen, die je dezelfde voordelen opleveren als iemand die je net hebt bevriend. Door middel van het Streetpass systeem kan je ook je special moves uitbouwen en toegang krijgen tot enkele enorm krachtige wapens. Nadeel is echter dat je je 3DS heel lang in sleepmode en in het spel moet houden om dit te doen. (Zo heb ik maar liefst 3 dagen mijn 3DS home screen niet meer gezien).

20131231-134756.jpg

Visueel leunt het spel dichter aan bij een DS game dan bij een 3DS game, wat aanvoelt als ietwat verloren potentieel. Dit wordt echter gecompenseerd door een erg goede soundtrack die niet snel verveelt (wat belangrijk is als je veel gaat moeten grinden) . Wat betreft het verhaal is het misschien heel stereotiep JRPG, maar nog altijd erg boeiend om uit te spelen.

20131231-134550.jpg

Samengevat, op vlak van RPG’s is dit naar mijn aanvoelen één van de titels die je als 3DS bezitter moet aanschaffen. Zeker als je, zoals mij, snakt naar de gouden RPG-tijden van weleer. Misschien iets te niche voor Game Of The Year, maar komt zeker dicht in de buurt. Ik kijk alvast uit naar de opvolger, Bravely Second!

Share.

About Author

Avatar

Navigator Games & Kijken. Overwinnaar Pokémon Championship 2000. Droomt uitsluitend in epische bliksemzwaardgevechten. Trust in Nic Cage. NNID: Sjmille

Reacties