Zooloretto review: dolle pret in de dierentuin

Als een echte zoo tycoon bouw je in Zooloretto een dierentuin waar je bezoekers van zullen snoepen! Maar je moet verstandig omgaan met de plaats die je hebt: je wil graag meerdere dieren van dezelfde soort tonen, maar een luipaard bij je flamingo’s zetten is misschien niet het slimste idee…

Spelontwerp: Michael Schacht
Uitgever: Abacus Spiele, White Goblin Games
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 8+
Speelduur: 45 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

De aard van het beestje

In Zooloretto bezit elke speler een dierentuin, en de brandende ambitie om van die dierentuin de allerleukste te maken. Gek genoeg hebben jullie allemaal dezelfde leverancier: de grote speldoos met willekeurige tegels!

Zooloretto verloopt in rondes, en aan het begin van elke ronde worden in het midden van de tafel evenveel lege vrachtwagens gezet als er spelers zijn. Om beurt krijgen de spelers dan de keuze uit 3 verschillende acties: een willekeurige tegel uit de doos gedekt op een van de vrachtwagens leggen, geld spenderen of een vrachtwagen lossen.

Er zijn verschillende tegels die je, uiteraard zonder te weten welke het zijn, op de vrachtwagens kan leggen: er zijn verschillende dieren, maar ook geldstukken en kraampjes. Je kan maximaal drie tegels op een vrachtwagen laden. Het spreekt voor zich dat geluk hierdoor een belangrijke rol speelt in dit spel. Zo krijgen zowel tactische genieën als beginnende bordspelertjes dezelfde kansen en strijden ze met gelijke wapens. Hierdoor laat Zooloretto ervaren rotten met een onstilbare honger naar strategie en meesterzetten wat op hun honger zitten, maar is het wel een familiespel bij uitstek.

Geld kan je gebruiken om je dierentuin uit te breiden, dieren of kraampjes van locatie te veranderen, dieren uit je schuur te verwijderen of dieren uit de schuur van een van de andere spelers te kopen. Naar onze spelervaring is geld een zeldzaam goed, dus gebruik het verstandig!

Als je een vrachtwagen, volgeladen of niet, claimt om te lossen, krijg je de tegels die erop liggen. Dieren mag je in een van je kooien plaatsen, maar kooien kunnen enkel dieren van dezelfde soort bevatten. Er zijn onvruchtbare dieren en vruchtbare mannetjes en wijfjes: als je een vruchtbaar mannetje en wijfje van dezelfde soort in je kooi krijgt, mag je meteen ook een babydiertje aan je kooi toevoegen. Als je erin slaagt een kooi te vullen, krijg je daarvoor een monetaire beloning van de bank. Overtollige dieren komen in je schuur te logeren, waar ze je aan het einde van het spel geen punten opleveren, maar je net strafpunten bezorgen. Wanneer je een vrachtwagen lost, kan je geen andere acties meer ondernemen tot het einde van de ronde.

De laatste ronde gaat in wanneer er tegels van de aparte stapel met de laatste vijftien tegels genomen moeten worden. Aan het einde van het spel scoor je punten op basis van het aantal dieren in je kooien en de kraampjes in je dierentuin en minpunten voor dieren die in je schuur zijn blijven staan.

Zooloretto is een leuk en opvallend aardig spel. Er zijn erg weinig negatieve interacties die je met je medespelers kan hebben, en als je een dier uit de schuur van een medespeler koopt, hebben jullie daar allebei baat bij: jij hebt een dier dat in je dierentuin past, je medespeler krijgt er centjes voor en scoort op het einde van het spel wellicht minder strafpunten. Elkaar de duvel aandoen? Daar moet je al serieus moeite voor doen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is

Daarnaast kan je in Zooloretto wat variatie brengen in je spelervaring met drie mini-uitbreidingen, die je afzonderlijk of in verschillende combinaties kan toevoegen aan het basisspel: extra gebouwen voor je dierentuin, meer verblijven voor je dieren en de woeste gorilla. Er zijn ook variante spelregels voor twee spelers, maar deze bieden een net iets minder interessante gameplay dan het basisspel.

Goed gerief voor kleine koters

Hoewel ook volwassen spelers zeker en vast plezier zullen beleven aan Zooloretto, merk je aan de uitvoering dat dit spel er op voorzien is met kinderen gespeeld te worden. Stevig karton zorgt ervoor dat dit spel lang zal meegaan, ook in de handen van (te) enthousiaste spelers. Bovendien zijn de spelstukken erg mooi en kleurrijk vormgegeven. Kleintjes en dierenliefhebbers zullen maar wat graag hun weides vullen met de schattige beestjes.

Voor ouders en hun welpen

Zooloretto is een fijn, degelijk familiespel. Dankzij de eenvoudige en vriendelijke spelregels kunnen ook kleinere kinderen met veel plezier hun dierentuintje uitbouwen. Al zal je dan misschien wel moeten uitleggen waar dat babydiertje vandaan komt (“uit de speldoos!”, nvdr.) als je een mannetje en een vrouwtje in dezelfde kooi stopt…

0