De rode planeet, Mars heeft vele geheimen voor ons. Eentje daarvan komen we te weten in War of the Worlds: The New Wave. Als intro is het wel moeilijk om de perfectie te overtreffen. Daarom met alle geluidseffecten die erbij horen: War of the Worlds!

“No one would have believed in the last years of the 19th century that human affairs were being watched by intelligences that inhabited the timeless worlds of space.
No one could have dreamed we were being scrutinized as someone with a microscope studies creatures that swarm and multiply in a drop of water.
Few men even considered the possibility of life on other planets and yet, across the gulf of space minds immeasurably superior to ours regarded this Earth with envious eyes, and slowly and surely they drew their plans against us.”

 

War of the Worlds: The New Wave

Spelontwerp:  Denis Plastinin
Uitgever: Grey Fox Games
Aantal spelers: 2
Leeftijd: 10+
Speelduur: 30-60 min

reviewcopy gekregen via uitgever

War of the worlds tripod

De rode planeet valt aan!

War of the Worlds: The New Wave is een licht deckbuildingspel voor 2 spelers waarin de aliens de mensheid willen uitroeien. Mensen proberen wanhopig genoeg schade aan te richten om de schijnbaar onstuitbare aliens terug te drijven.

Beide spelers beginnen met een deck van 10 startkaarten waarmee ze nieuwe kaarten aankopen. Beide kanten hebben hun eigen trekstapel met nieuwe aanwinsten voor hun leger. Hiervan worden er altijd 5 kaarten open gelegd. Spelers kopen tijdens hun beurt van deze kaarten. Na de aankoop worden de kaarten in de aflegstapel geplaatst om later te gebruiken.

inhoud

De regels voor War of the Worlds: The New Wave zijn vrij eenvoudig en hebben een vlotte leercurve. Het spel speelt vrij snel: hoewel de doos zegt dat een spel 30-60 minuten duurt, is een half uur zeer gebruikelijk.
Grey Fox Games heeft het slim aangepakt voor War of the Worlds: The New Wave. Elke kaart in het spel wordt op 2 manieren gebruikt. Gewoon spelen om de gebruikelijke resources te krijgen of je kan ze eenmalig voor een grotere bonus gebruiken. Dan wordt ze wel uit het spel verwijderd. Iedere speler moet op het moment zelf beslissen wat hen dichter bij de overwinning brengt. De mensen moeten proberen om 30 punten te halen, de aliens om alle burgers te vangen of doden.

For King & Country!

Hierdoor zijn de startkaarten later in het spel nog altijd bruikbaar, wat in veel deckbuilders niet het geval is. De kaarten waarmee je het spel begint zijn niet per se slecht maar je wil de nieuwe aanwinsten zo vlug mogelijk terug brengen. Het gevoel van meester van je eigen lot te zijn – we spreken immers nog altijd over random kaarten die getrokken worden – is heerlijk. De kaarten van je  eenheden leveren je ook onmiddellijk nieuwe opties op het bord. Troepen worden onmiddellijk ingezet als je ze aankoopt. De actie is dan ook onmiddellijk op het spelbord voelbaar. Via kaarten kunnen je eenheden de vijand schade toebrengen. De gebouwen die je aankoopt, plaats je wel maar slechts eenmalig waarna de kaart verwijderd wordt uit het spel.

Door kaarten te spelen verplaatsen spelers hun troepen, vallen ze de vijand aan of produceren ze energie om nieuwe kaarten te kopen. Langzaam maar zeker komen er zo meer verdedigingen en aanvallende elementen in het spel voor beide kanten. Zullen de mensen in staat zijn om de golf van buitenaardse wezens te verdrijven of zal het menselijk ras met uitsterven bedreigd worden?

Eenvoud siert

Asymmetrie is niet altijd eenvoudig om te implementeren maar War of the Worlds: The New Wave brengt dit mooi in beeld. Aliens genereren trager energie maar in ruil daarvoor beginnen ze het spel met een Tripod en een UFO. De aliens kunnen ook alles vernietigen wat de mensen op het bord hebben. Burgers, het leger, de marine en gebouwen zijn allemaal prooi voor de aliens. Hun doel is dan ook de volledige uitroeiing van de mensheid.

Miniatures

Scrappy humans!

Eenmaal de invasie begint, is overleven de enige kans voor de mensheid. De mensen kunnen de aliens niet vernietigen maar wel terugdrijven. Zodra er 30 punten schade gedaan wordt aan de aliens, trekken ze zich terug, wat ons als mensheid wat ademruimte geeft tot het volgende spel.

De mensheid beschikt over de beste technologie de die jaren 1920 te bieden heeft. De macht van het Engelse leger en zijn trotse marine vechten voor King & Country. Of toch tot ze door heat rays, ontvoering, gifgas en dodelijke geluiden gedood worden. Maar mensen zijn vindingrijk. Valstrikken, bombardementen en de zwaarste schoten uit de marine slagschepen vertragen de aliens langzaam maar zeker.
Slagen de aliens erin om uiteindelijk alle burgers te vernietigen of drijft de mensheid hen terug? Alleen jij als bevelhebber zal het kunnen waarmaken.

War of the worlds battleship

Zalig thematisch

War of the Worlds: The New Wave voelt aan als het klassieke luisterspel, wat een aanrader is terwijl je dit spel speelt. De spanning is stevig aanwezig met de aliens die onstopbaar aanvoelen, een dreiging die nooit vermindert. Iedere keer dat je als mensheid dichter bij je doel komt, heb je zo een momentje van “yes!”.

De componenten zijn mooi maar vrij basic al is de kaart wel een pareltje en de art is gewoon zalig mooi. Voor liefhebbers van een vlot 2 spelers-spel of klassieke aliens vs mensen is War of the Worlds: The New Wave zeker aan te raden.

7 Thematisch

War of the Worlds: The New Wave brengt de sfeer van het klassieke werk mooi op de tafel. Zowel aliens als mensheid hebben duidelijke opdrachten maar dat wil niet zeggen dat het altijd even simpel is. Beide zijden hebben een heel thematisch gevoel. Dit is een spel dat regelmatig als tussendoortje zal gespeeld worden.

  • Gameplay 7
  • Vormgeving 7
  • Leefbaarheid 7
  • Opstelling 8
Share.

About Author

Avatar

Kattemens extraordinair,full time geek en maakt af en toe wel eens een correcte opmerking. Serge leeft met zijn 3 katten in een geheime locatie om de wereld te beschermen.

Reacties