Take it Easy! is een puzzelspel voor 1-6 spelers bedacht door Peter Burley en uitgegeven door White Goblin Games. Het doel van het spel is zoveel mogelijk gekleurde lijnen te vervolledigen door zeshoekige tegels op je speelbord te plaatsen. Kan dit kleurrijke spel ons bevallen? Geekster testte het voor jullie uit.

In Take it Easy! krijgt iedere speler een eigen honingraatvormig speelbord waar ze zeshoekige tegels op moeten plaatsen. Op deze tegels staan onder meer gekleurde lijnen met per kleur steeds dezelfde getallen bij. Geel is bijvoorbeeld altijd negen, grijs is vijf, zwart is één. Een speler trekt blind uit zijn voorraad een tegel en leest de kleuren en/of de getallen voor. De andere spelers zoeken in hun voorraad dezelfde tegel, waarna elke speler die op een gunstige plaats op het bord probeert te plaatsen. Wanneer iedereen dit gedaan heeft, trekt de “omroeper” opnieuw een tegel. De spelers moeten altijd de getrokken tegel plaatsen, maar hierbij is goed nadenken de boodschap, want op het einde van het spel zijn enkel volledige lijnen in dezelfde kleur (en dus met telkens hetzelfde getal) punten waard. Per volledige lijn mag je de getallen die bij de kleur horen optellen. De winnaar is de speler die de meeste punten heeft verzameld wanneer het speelbord vol is, wat meestal zo een goede 15-20 minuten duurt. Iedereen heeft evenveel kans, want iedereen moet met dezelfde tegels werken.

take it easy gameplay

Elke speler heeft dezelfde opties, maar maakt meestal andere keuzes.

Elke speler speelt op zijn of haar eigen bord, dus er is geen rechtstreekse interactie tussen de spelers. Uiteraard speelt Take it Easy! zich niet in een sfeer van stille contemplatie af. De omroeper zegt de getallen en kleuren en na een tijdje geeft iedereen automatisch bij elke tegel wel wat commentaar, bijvoorbeeld omdat die tegel hen niet helpt of omdat ze nét die tegel nodig hadden. Je kan elkaar dus wel afleiden, maar niet rechtstreeks saboteren. Hierdoor is het misschien een veiliger spel om met jongere kinderen te spelen dan vele alternatieven.

In de spelregels vind je verder ook nog extra regels voor varianten en zelfs een kleine uitbreiding, waardoor het spel meer variatie krijgt. De uitbreiding gaat over de jokers: vier extra tegels waarop bepaalde lijnen voor drie verschillende getallen of kleuren mogen gebruikt worden, wat je strategie helemaal aanpast. Qua varianten gaat het vooral over extra punten. Op elke tegel staat er immers ook een zon of een maan. Als je, naast volledige kleurenlijnen, ook een volledige lijn met zon- of maansymbolen kan vormen, verdien je bijvoorbeeld een hele hoop extra punten. Een andere variant bepaalt dan weer dat je je tegels niet op elke plaats meer mag leggen, maar enkel vlak naast een al geplaatste tegel.

take it easy joker

Jokers kan je voor verschllende kleuren gebruiken.

Op de achterkant van elk speelbord vind je ook een alternatief bord waar je je tegels op een andere vorm moet neerleggen en waar sommige plaatsen speciaal zijn. Hierdoor moet je alweer je strategie aanpassen. De meest interessante variant hiervoor bepaalt dat je tijdens het spelen maximaal drie tegels mag reserveren, die je dan helemaal op het einde van het spel kan proberen op de speciale velden te plaatsen.

Leerbaarheid

Op het eerste zicht lijkt het misschien heel gemakkelijk, gewoon elke keer een tegeltje neerleggen en de kleuren laten passen. De regels zijn dan ook zeer eenvoudig om uit te leggen, wat op een minuutje of twee al gedaan is. Nadat je echter een paar tegels hebt gelegd, merk je al snel dat het spel meer strategie vereist en dat er minder geluk mee gemoeid is dan je dacht. Om te beginnen bestaat voor elke kleurencombinatie wel een tegel, maar zijn er meer tegels dan plaatsen op het bord. Na een aantal beurten zie je ook dat je niet al je ideeën zal kunnen verwezenlijken en sommige kleurenlijnen opeens onmogelijk zijn om nog af te werken. Ten slotte is het verboden om een tegel te verleggen of twee tegels op elkaar te leggen én is het verplicht om elke beurt een tegel te leggen, ook al komt dat laatste je niet zo goed uit. Je zal door dit alles dus niet altijd de perfecte tegel krijgen en je zal moeten kiezen welke kleurenlijn je gaat opofferen in de hoop een andere lijn te kunnen vervolledigen. De volgende keer dat je Take it Easy! speelt, zal je dus ook bij je eerste tegels al veel tactischer nadenken.

take it easy speelbord

Je kan meestal niet elke lijn afwerken.

Vormgeving en opstelling

Het duurt maar een minuutje om Take it Easy! op te stellen. Elke speler kiest een kleur en neemt het bijhorende speelbord en de bijhorende tegels. De omroeper draait al zijn of haar tegels om en je bent klaar om te beginnen. Om op te ruimen kan je per kleur alle tegels in de bijhorende plastic zakjes met sluiting wegsteken. De componenten van Take it Easy! zijn best goed gemaakt. Zowel de dubbelzijdige speelborden als de tegels zijn gemaakt van stevig karton en de combinatie van getallen en kleuren zorgt ervoor dat je een goed overzicht hebt van je opties tijdens het spelen. Het is wel jammer dat er geen scoreblaadjes bijzitten, waardoor je zelf je score in je hoofd of op een apart papier moet uitrekenen. Dankzij de vele kleuren worden kinderen ten slotte gemakkelijker tot het spel aangetrokken.

take it easy alternatief bord

Op de achterkant van je speelbord vind je een alternatieve vorm.

Take it Easy! conclusie: fijn en licht

Wie een fijn en licht spel zoekt, kan Take it Easy! eens uitproberen. Hoewel er niet veel rechtstreekse interactie tussen de spelers is, is dit spel toch leuk om bijvoorbeeld een bordspelavond mee te beginnen dankzij de korte speelduur en de eenvoudige regels. Door de kleuren en getallen is het ook een ideaal spel om met kinderen te spelen. Laat je echter niet vangen, want je moet toch ook wat strategie bovenhalen om victorie te kunnen kraaien in Take it Easy!. Dankzij de uitbreiding en de variaties heb je extra veel zin om na de eerste twintig minuten het spel nog een keer of twee of drie te spelen.

Wil je meer weten over de spellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews van White Goblin Games bordspellen.

8 Leuk

Take it Easy! is een leuk en kort puzzelspel dat gemakkelijk is om uit te leggen, maar toch strategie vereist om te winnen. Aan de ene kant heb je een portie geluk nodig, maar aan de andere kant zal je ook hartverscheurende tactische beslissingen moeten maken.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 9