Stuffed Fables review: stapelvol avontuur

Jerry Hawthorne werd in 2012 reeds bekend met zijn game Mice & Mystics. Die game werd op dat moment al gezien als de ideale instap voor zowel kinderen als volwassenen om de basis te kennen van tabletop RPG’s. Sinds februari van dit jaar heeft hij samen met Plaid Hat Games het aanbod nog wat verrijkt met Stuffed Fables.

Spelontwerp: Jerry Hawthorne
Uitgever: Plaid Hat Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 7+
Speelduur: 60-90 min.

Stuffed Fables

Een boek vol avonturen

De knuffeldieren proberen hun eigenares te beschermen van de Nightmare King Crepitus die zijn kwaadaardige soldaten op je af stuurt.

In Stuffed Fables speel je als de knuffeldieren van een klein meisje. Als trouw speelgoed moet je het meisje beschermen doorheen verschillende fases van haar kindertijd. Voor het eerst in een groot bed slapen, droog blijven zonder luier, tanden krijgen, …

De Stuffed Fables tonen Toy Story-gewijs enkel tekenen van leven wanneer er geen mensen aanwezig of wakker zijn. De verhalen spelen zich ‘s nachts af terwijl het meisje slaapt. Via kaarten zal je regelmatig zien of ze slaapt, al dan niet rusteloos, of als ze wakker wordt. Wanneer ze wakker wordt is het spel gedaan, want dan merkt ze dat haar knuffels verdwenen zijn. De knuffeldieren proberen hun eigenares te beschermen van de Nightmare King Crepitus die zijn kwaadaardige soldaten op je af stuurt.

Stuffed Fables
Zowel goede als kwaadaardige miniaturen.

De acties die je uitvoert op een bord bepalen vaak op welke pagina je achteraf terecht komt, dus je kan verschillende manieren vinden om door een verhaal te geraken.

Stuffed Fables bevat zeven verhalen, deze kan je met twee tot vier spelers spelen. Met twee geeft het spel je wel de optie om elk twee personages te besturen, zodat er toch vier personages in de game kunnen zitten. Meer personages betekent ook meer vijanden, dus je bepaalt zelf hoe je wilt spelen. Een verhaal met vier personages duurt iets langer dan een met twee personages. Elk verhaal staat op zichzelf, voorwerpen en andere bonussen dragen niet over, dus het is zeker niet nodig om elke sessie hetzelfde aantal mensen rond je tafel te hebben.

Wat mij onmiddelijk aantrok tot het spel was hun concept van een storybook. Je bordspel in Stuffed Fables is een dik boek. Wanneer je het openslaat is de linkse pagina je spelbord, terwijl rechts het verhaal en de regels voor dat specifieke veld te vinden zijn. De acties die je uitvoert op dat bord bepalen vaak op welke pagina je achteraf terecht komt, dus je kan verschillende manieren vinden om door een verhaal te geraken.

Een verhaal heeft uiteraard ook een verteller nodig. Stuffed Fables werkt zonder de klassieke game master maar met een storyteller. Deze leest de toepasselijke stukken verhaal voor. Aan het begin van het spel kies je een verteller, en wanneer je een pagina omslaat is het aan de volgende speler om verteller te zijn. Zo komt iedereen vroeg of laat aan de beurt.

Elke speler krijgt een beurt waarmee ze zoveel acties kunnen doen als ze willen. Acties voer je uit met dobbelstenen. Je trekt deze blindelings uit een zak, en de kleuren bepalen wat je kan doen. Sommige uitdagingen op het spelbord vereisen een specifiek kleur, en soms zijn er groepstaken waarvoor iedereen dobbelstenen moet bijdragen. Afhankelijk van het wapen dat je personage heeft zal je ook groene of rode dobbelstenen nodig hebben om te vechten.

Elke personages beschikt over stuffing, hoe strak je personage opgevuld is dus. Dit werkt als je hitpoints, als je je stuffing verliest is je personage bewusteloos. Om jezelf te beschermen kan je een dobbelsteen bewaren op je personagekaart die je kan gebruiken om schade op te vangen zodat je hopelijk geen stuffing verliest.

Stuffed Fables
Onder de foto van Lumpy zie je plaats voor een dobbelsteen, stuffing en hartjes.

Zelf een vijand verslaan is zo simpel als dobbelstenen gooien en een aantal te verkrijgen dat hoger is dan de verdediging van je vijand. Je hebt enkele speciale acties waarvoor je harten kunt inzetten, maar het wordt nooit meer ingewikkeld dan dat. Er zijn in elk verhaal ook baasgevechten. Bazen zijn iets sterker dan hun soldaten en hebben zelf ook stuffing. Een baas moet dus meerdere keren geraakt worden voor deze het opgeeft.

Wie vijanden verslaat krijgt knopen, die dienen als geld in de wereld van de knuffeldieren. In de meeste verhalen kom je vroeg of laat een winkel tegen waar je je knopen kunt inruilen voor items.

Stuffed Fables

De artwork op de doos bruist van het leven, en elk van de 23 inbegrepen miniaturen ziet er prachtig uit.

Voorwerpen kunnen verschillende functies hebben, elk voorwerp wordt met een symbool gelinkt aan een equipment slot. Je hebt vier van deze slots en elk kan één item bevatten. Zo kan je bijvoorbeeld geen twee wapens dragen. Verhalen bevatten gewoonlijk ook party items die iedereen kan gebruiken en niet altijd door een specifiek personage gedragen moeten worden.

Tenslotte heb je nog random encounters. Doorheen het spel zal je tegels tegenkomen waar je een random encounter kaart mag trekken. Een andere speler moet deze kaart voorlezen, want je moet een keuze maken. Wat er gebeurt hangt af van je keuze, en kan zowel positief als negatief zijn.

De mechanics van Stuffed Fables kunnen wat overweldigend zijn bij wie voor het eerst speelt. Gelukkig hebben Plaid Hat Games in samenwerking met Watch It Played een handige videotutorial op YouTube geplaatst. Terwijl een ervaren speler het spel klaarzet kan de rest naar deze video kijken en zullen ze het spel wellicht beter begrijpen dan via de instructies.

Stuffed full of charm

De gameplay en de manier van verhalen vertellen is leuk gedaan, maar de reden dat ik meteen verliefd werd op het spel is toch wel de artstyle. Het artwork op de doos bruist van het leven, en elk van de 23 inbegrepen miniaturen ziet er prachtig uit. Wie een stapje verder wil gaan kan de miniaturen ook beginnen te schilderen, maar dat is absoluut niet noodzakelijk om van het spel te genieten. Het kan wel een leuke activiteit zijn voor ouders die dit met hun kinderen spelen.

Stuffed fables
De miniaturen schilderen kan toevoegen aan de charme. (Credits: Play It Painted!)

Doorheen heel het verhaal spelen kan toch zo’n tien tot vijftien uur in beslag nemen, dus in mijn ogen is Stuffed Fables wel een spel dat waar voor je geld biedt. Intussen hebben de makers zelfs een gratis uitbreiding online gezet die je alleen maar hoeft af te drukken. Wie een mooi voorbeeld wil van hoe het spel eruit ziet kan dit hier bekijken.

Stuffed Fables is al snel een van mijn all-time favoriete bordspellen geworden. Ook al doet het concept vermoeden dat dit puur op kinderen gericht is, kan ik getuigen dat je zelfs als volwassene niet zult ontsnappen aan de charme van de stuffies. Of je nu een avontuur wilt beleven samen met je kleinste familieleden, of zelf ten strijde wilt trekken tegen griezelige metalen spinnen met babyhoofden, ik kan je Stuffed Fables ten zeerste aanbevelen.

0