Er was ooit een trage ridder die de maan liet ontploffen om er rijk van te worden. Dat klinkt misschien een beetje absurd, maar het is een scenario dat zich afgespeeld heeft in een sessie van het spel Story Makers. In dit coöperatief spel bedenk je elk om beurt een verhaal aan de hand van enkele kaarten. Je vrienden moeten dan raden welk verhaal jij bedacht hebt.

Story Makers

De doos is een onderdeel van het spelbord.

Story Makers
Uitgever: The Game Master
Spelontwerp: Hans Van Tol
Grafisch ontwerp: Sjoerd van der Vlugt
Illustraties: Wesly Gibs
Regels: In coöperatie met Ben Leijten
Aantal spelers: 2-10
Aanbevolen leeftijd: 8+

In Story Makers krijgt iedereen een pion toegewezen: een konijn, een piraat of een prinses. Het spelbord wordt opgebouwd rond de doos. Op de doos zelf ligt een draaischijf met daarop plaats om kaarten te leggen. Een speler moet een kaart nemen van elk van vier verschillende stapels, die open en bloot op de draaischijf worden gelegd. Op elk van die vier kaarten staan vier woorden, werkwoorden, adjectieven of naamwoorden. Op elke kaart kies je een woord en hiermee bouw je een verhaaltje op. Daarna kies je een kaart uit een stapel met mogelijke eindes, die gedekt op de draaischijf wordt gelegd.

Spelers moeten raden welk verhaal je gekozen hebt. Eerst en vooral moeten ze op de draaischijf aanduiden hoeveel pogingen ze denken nodig te hebben. Hoe minder pogingen je gebruikt, hoe verder je na je beurt geraakt op het spelbord. Het raden van de verhalen werkt als een versie van Mastermind: de verteller zegt het aantal woorden dat je juist geraden hebt, maar niet welke. Op deze manier is het aan jou om beurt na beurt het verhaal uit te zoeken.

Story Makers

Spelers moeten proberen in vijf beurten het einde van het spelbord te bereiken.

Zodra het verhaal geraden is, bepaalt de tabel waarin de speler zijn aantal beurten aangeduid heeft hoeveel plaatsen de speler mag vooruitgaan op het bord. Indien de speler ook het einde juist gokt, mag deze nog eens vijf plaatsen vooruit.

Het concept is zeer simpel en leer je dus ook heel vlot. Het spel biedt veel variatie (volgens de instructies zijn er meer dan 100 miljoen unieke verhalen te vertellen) en is snel uitgespeeld. Een speelbeurt duurt gemiddeld 45 minuten, afhankelijk van het aantal spelers. Met wat goede gokken en geluk kan een sessie ook na tien minuten al afgelopen zijn.

Het doel van het spel is simpel: je moet het einde van het spelbord halen. Je werkt samen in dit spel dus als het spel gewonnen wordt, wint iedereen. Je hebt vijf beurten om het spel te winnen door 33 stappen te zetten op het bord. Lukt dat niet, dan begin je opnieuw.

Story Makers sheets

Het raden van de verhalen wordt bijgehouden op deze papieren.

De instructies bieden je ook een familievariant op de regels, daarnaast zijn er ook regels voor gevorderde spelers en is er een party-variant (in teams). Genoeg manieren om dit spel te spelen dus.

De doos, het spelbord en de pionnen zijn allemaal kleurrijk versierd en hebben mooie tekeningen. De vormgeving van Story Makers is zeer mooi gedaan, op een manier waar kinderen en volwassenen beiden van kunnen genieten. Hoewel het spel toegankelijk is vanaf acht jaar betekent dat niet noodzakelijk dat volwassenen uit de boot vallen. Alles wat je nodig hebt om dit spel te spelen, is een beetje creativiteit en verbeelding. Met dat in gedachten is Story Makers een zeer geschikt spel voor kinderen. De kleurrijke tekeningen en versieringen op de doos en het spelbord zullen de verbeelding van de kleinsten onder ons zeker stimuleren. Kinderen kunnen hun creativiteit laten botvieren aan de hand vande duizenden mogelijke verhalen.

Story Makers

Hoewel we zeker genoten hebben van de speelsessies die Story Makers ons bood, hadden we toch enkele dingen liever een beetje anders gezien. Zo is het spelbord er enkel om de verhaalrondes een nut te geven: ook al zijn er twee kanten, (een ‘makkelijke’ en ‘moeilijke’ kant) toch is het enige verschil het aantal tegels. Er zijn, zoals op de doos staat, enorm veel verhalen te verzinnen met dit spel, maar sommige momenten was het als verteller zeer moeilijk om iets te doen met de gekregen combinaties aan kaarten.

Op andere momenten gaf Story Makers wel de kans om zeer grappige of bizarre situaties te bedenken. Soms had ik het gevoel dat ik een sessie Cards Against Humanity aan het spelen was door een combinatie van de juiste kaarten en wat zwarte humor. Als speler is het gewoonlijk een kwestie van de verteller een beetje te kennen. Denken als die persoon en trachten te raden welk verhaal hij of zij uit de mogelijkheden zou kunnen halen. Als je dit speelt met mensen die je goed kent, zal het spel dan ook zeer vlot verlopen. Zelf ben ik al zeker fan van het concept en hoop ik dat het in de toekomst nog wat uitgebreid wordt.

Story Makers Kaarten

Met de kaarten zijn er meer dan 100 miljoen mogelijke combinaties te maken.

7 Tof

Story Makers is een leuk coöperatief spel voor jong en oud. De regels zijn snel uitgelegd en de kern van het spel werkt met regels die de meeste spelers reeds zullen kennen. Met wat geluk kan je zeer leuke verhalen bedenken met de opties die je krijgt, maar dat is niet altijd het geval.

• GAMEPLAY 6
  • VORMGEVING 7
  • LEERBAARHEID 8