frontcover

Shikoku review: pelgrimstocht naar het geluk

Shikoku is het kleinste van 4 grote eilanden in Japan. Beroemd om zijn pelgrimstocht naar de 88 boeddhistische tempels. Er wordt gezegd dat mensen in hun leven 1 jaar ongeluk zullen hebben. Dit in het 42e jaar voor mannen en 33e jaar voor vrouwen. Om dit te vermijden gaan we dus allemaal naar de tempel van genezing genaamd Yakushi Nyorai. Al zingend moeten we bij elke stap een muntstuk leggen om ons allemaal van spirituele genezing te voorzien. Dat dit ook het ongeluk verdrijft, is natuurlijk mooi meegenomen.

shikoku overview

Spelontwerp: Eloi Pujadas
Uitgever: GDM Games
Aantal spelers: 3-8
Leeftijd: 8+
Speelduur: 30 min.

In tegenstelling tot vele andere spellen is de eerste zijn hier niet de bedoeling.

Dat is natuurlijk allemaal goed en wel, maar in tegenstelling tot bij vele andere spellen is de eerste zijn hier niet de bedoeling. We gaan ons focussen op “the middle path” in Shikoku. Dat wil zeggen dat zowel degene die eerst als laatst is het spel verliezen. De spelers die hun tijd nemen en goed gepland hun stappen zetten om tussenin te komen, worden als winnaars in de tempel onthaald.

Eenvoud siert

Shikoku zit eenvoudig in elkaar. Meeples worden onderaan het speelbord geplaatst en gaan stap per stap naar boven op het pad. Iedere speler start met een meeple op een mantra-kaart die willekeurig gekozen wordt en krijgt daarna nog 3 mantra-kaarten. Eens dat gedaan is, gaat iedereen een aantal stappen naar boven op het pad gelijk aan het aantal sandalen op zijn-mantra kaart. Mantra-kaarten worden altijd geordend van laag naar hoog nadat ze allemaal geplaatst zijn.

Spelersronde

Daarna begint het spel, waar we eerst beginnen met elk een mantra-kaart te spelen onder de kaarten die we juist gelegd hebben, ook de Mantra-lijn genoemd. Elke speler plaatst zijn meeple dan op die kaart. Nadat iedere speler een kaart gespeeld heeft en zijn meeple verplaatst heeft, gaan we die weer op orde leggen beginnende met de laagste kaart.

Traag maar zeker

De 2e kaart van links en van rechts gaan nooit naar boven op het pad.

Hierna beginnen we te wandelen maar met een kleine twist inbegrepen. De 2e kaart van links en van rechts te beginnen in Shikoku gaan nooit naar boven op het pad. Hierdoor kan je bijvoorbeeld vermijden dat je op de eerste plaats loopt. Alle andere meeples worden het aantal sandalen op hun mantra-kaart naar boven geplaatst.

Uiteindelijk plaatsen we de mantra-kaart met het laagste nummer en zijn bijbehorende meeple aan het einde van de lijn. Dit gaat voor de volgende ronde de eerste speler bepalen. De laatste speler in de lijn mag nu een ongebruikte mantra-kaart terug in zijn hand nemen zodat hij opnieuw 3 kaarten heeft.

meeples

Eenmaal dit allemaal gedaan is, begint de nieuwe ronde. Wanneer een speler op de laatste trap terechtkomt, eindigt het spel. Spelers in Shikoku die de 2e positie hebben of de voorlaatste positie innemen winnen het spel. De rest gaat jammer genoeg harder zijn best moeten doen om het geluk te verkrijgen.

Vormgeving

Shikoku heeft een simpele maar mooie vormgeving. Alle componenten zijn zorgvuldig gemaakt en voorzien van leuke tekeningen om de rustige sfeer van het eiland op tafel te brengen. Simpel maar goed is hier de boodschap.

Interessant

Shikoku
3 5 0 1
Shikoku is anders. Het doel van het spel om niet als eerste of laatste aan te komen, doet je nadenken over hoe je moet spelen. Een kleine portie inzicht en geluk is nodig om het meeste eruit te halen. Door anders te zijn maar toch simpel en elegant is het gemakkelijk aan te leren. Al zal je dit waarschijnlijk niet iedere week op tafel plaatsen. Het spel speelt het leukst wel met een 5 tot 6 mensen, wat ook eens een voordeel is.
3/5
0