De helden van het Mistfall-universum zijn terug en duiken in de gevaarlijke krochten van de Shadowscape. Samen of apart verzamelen ze shadow shards om zich te bewijzen in de ogen van de Nightfather.

Shadowscape is een spel voor één tot vier spelers vanaf 13 jaar, dat zowel competitief als coöperatief gespeeld kan worden. In een willekeurig gegenereerde dungeon verslaan ze vijanden, voeren ze acties uit en vinden ze schatten. Hun objectieven worden beschreven op Whisper Cards, waarvan er steeds 4 zichtbaar zijn. De speler die een doelstelling behaalt, krijgt de bijbehorende Whisper Card, waar ook een aantal Shadow Shards op staan: dit zijn de punten van het spel.

Om punten te scoren, krijgen de spelers heel wat hulpmiddelen ter hunner beschikking. Elk van de 13 beschikbare helden heeft een eigen set vaardigheden, die uitgedrukt wordt door de vier Hero Action Cards die hij of zij aan het begin van het spel krijgt toegewezen. Per beurt kan iedere speler twee acties ondernemen door deze kaarten te activeren, waarna ze omgedraaid worden en een andere vaardigheid onthullen. Je kan je mogelijkheden ook uitbreiden door Equipment Cards te verzamelen, nieuwe General Actions te leren of Fate Cards te rapen die je vaardigheden versterken of je toelaten het noodlot een loer te draaien.

shadowscape-sigraed

Sigraed is een van de helden die je kan spelen in Shadowscape.

Zoals gezegd kan Shadowscape zowel competitief als coöperatief gespeeld worden. In een competitief spel probeert elke speler zo veel mogelijk Shadow Shards te verzamelen door doelstellingen te bereiken. Wanneer op een gegeven moment de Whisper Card wordt onthuld die de Lord of the Dungeon (de eindbaas, basically) doet spawnen, gaat het spel z’n laatste fase in. Van zodra de Lord of the Dungeon verslagen is, eindigt het spel en worden de punten geteld. De speler met de meeste Shadow Shards wint dan.
In een coöperatief spel proberen de spelers samen zo snel mogelijk door de stapel met Whisper Cards te geraken. Ze winnen het spel als ze erin slagen de Lord of the Dungeon te verslaan, maar verliezen wanneer de stapel met Fate Cards volledig op is. Je haasten is dus de boodschap. Deze modus kan je ook solitaire spelen.

shadowscape-fate-cards

Fate Cards hebben unieke effecten, die ervan afhangen of je competitief of coöperatief speelt.

Je had het misschien al door, maar Shadowscape bevat heel wat verschillende kaartsoorten, waardoor het spel enigszins overweldigend aanvoelt in het begin. Bovendien mag je ook niet vergeten de bewegingen van de gespawnde vijanden uit te voeren (het bepalen van de richting waarin die zich begeven is gelukkig extreem eenvoudig) en hebben bepaalde kaarten een verschillend effect naargelang je een coöperatief of een competitief spel speelt. De belangrijkste tip die we je kunnen geven? Blijf je concentreren op de Whisper Cards: zij bepalen uiteindelijk of je het spel wint of niet.

shadowscape-whisper-cards

Rechtsonder zie je hoeveel Shadow Shards iedere Whisper Card waard is.

Ingewikkeld, dat wel. Maar Shadowscape heeft ook heel wat goede eigenschappen om dat goed te maken. Zo kan je held niet doodgaan en loop je niet het risico dat een speler vroegtijdig het slagveld moet verlaten en met de duimen moet zitten draaien terwijl de anderen kunnen voortspelen. Opgelopen wonden doden je niet, maar verhinderen je wel bepaalde acties te gebruiken tot je de wonden geheeld hebt, wat een vaardigheid is waarover ieder personage beschikt en dat dus niet exclusief is voorbehouden voor healer-types. Maar wat Shadowscape echt uniek maakt, is de brede waaier aan mogelijkheden om het spel te spelen. Afhankelijk van de competitieve drive van je bordspellengroep, kan je immers samenwerken of elkaar beconcurreren en als je eens een avond alleen bent en niets te doen hebt, kan je dus gerust op je eentje het spel ter hand nemen en je meten met de Lord of the Dungeon. Daarnaast kan je ook kiezen voor een geavanceerd spel, waarin de vijandelijke monsters sterker zijn dan in het basisspel.

Vormgeving

Shadowscape is een ontzettend mooi spel. De tokens voor helden, schurken en bazen zijn erg mooi geïllustreerd, net als de hero-, whisper- en –equipmentkaarten. Details als de bloeddruppelvormige wound tokens worden erg gewaardeerd. Maar bovenal zijn alle kaarten erg duurzaam. Ze zijn stevig en de gladde afwerking zorgt ervoor dat je vlekken van eventuele ongelukjes met vettige vingers of frisdrank er snel af kan vegen.

shadowscape-kaarten

Deze monsters zijn geen doetjes!

Het is bovendien opmerkelijk hoe compact Shadowscape is. In een klein doosje zit een hele hoop kaarten, waardoor je een behoorlijk uitgebreid en complex spel, dat je zowel competitief als coöperatief kan spelen, zonder veel problemen op verplaatsing kan meenemen. Een absoluut pluspunt voor wie graag spellen bij vrienden gaat spelen, maar niet graag zeult aan enorme dozen. Een enkel maatje groter had echter wel gemogen, gezien je nu alle kaarten samen moet steken omdat er niet voldoende ruimte is om elke kaartsoort apart (met een elastiekje of in een sluitzakje) op te bergen.

Wie helemaal gebeten is door de Mistfall-microbe, kan ook investeren in de Heroes of Mistfall Miniatures Pack, dat een gedetailleerde figurine van elk van de dertien speelbare helden bevat. Onze voorkeur gaat uit naar metalen figuren, maar dat verschil zou je dan wel meteen voelen aan het prijskaartje.

mistfall-minifigs

Leerbaarheid

Het duurt even eer je vertrouwd bent met de regels van Shadowscape. Er zijn veel verschillende soorten kaarten, veel elementen om rekening mee te houden en bovendien speel je ook de beurten van de vijanden in de dungeon. Dat de speluitleg uitermate helder is, is dus geen overbodige luxe.

Opstelling

We gaan er niet om liegen: een spel Shadowscape klaarzetten is geen eenvoudige klus. Vanzelfsprekend verbetert dat naarmate je het spel vaker hebt gespeeld en je een zekere handigheid en familiariteit met de vele verschillende soorten kaarten ontwikkelt, maar de eerste keer is een echt karwei. Tegen dat je een willekeurige dungeon van 5×5 dungeonkaarten gegenereerd hebt, die bevolkt hebt met schatten en vier verschillende soorten vijanden, je een whisper-, fate-, equipment- en general action deck gemaakt hebt en je iedere deelnemende hero zijn specifieke hero action cards gegeven hebt, is de zin om nog te beginnen spelen soms ver te zoeken. Doe jezelf een lol en sorteer alle kaarten goed aan het einde van elk spel, zo bespaar je jezelf heel wat werk.

shadowscape-opstelling

Shadowscape is een harde noot om te kraken. Het duurt eventjes eer je vlot aan het spelen bent, maar het spel is het wel waard. Vooral opmerkelijk zijn de verschillende spelvarianten. Een spel dat je zowel solo, coöperatief of competitief kan spelen is flexibel en om die reden alleen al het overwegen waard om aan je spellenkast toe te voegen.

De campagne voor Shadowscape loopt momenteel op Kickstarter. Meer info kan je hier vinden.

7 Verveelt nooit

Shadowscape is geen simpel spel. Het duurt even om het te leren en ook de opstelling neemt enige tijd in beslag. Gelukkig maakt de gameplay dat goed. Je kan Shadowscape alleen spelen, maar voor de multiplayer heb je wel een groepje toegewijde fans nodig. Dankzij de modulaire dungeonbouw, de verschillende helden en de vele speltypes, speel je nooit tweemaal hetzelfde spelletje.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 6