Ravnica Allegiance: de laatste stukken in stelling gebracht

0

Nadat we vorig jaar een update kregen van het reilen en zeilen in de guilds van Selesnya, Boros, Dimir, Golgari en Izzet, treden nu in Ravnica Allegiance de resterende vijf guilds voor het voetlicht. Ook hier zijn er ingrijpende wijzigingen in het leiderschap gebeurd en is de elder dragon Nicol Bolas erin geslaagd zijn planeswalkende pionnetjes op cruciale posities te positioneren. De laatste stukken worden in stelling gebracht voor het finale conflict tussen Bolas en de planeswalkers van de Gatewatch losbarst.

The Azorius Senate maakt al van oudsher de wetten van Ravnica. Maar net zo vaak als deze wetten de bevolking beschermen, onderdrukken ze diezelfde bevolking. De senaat is een rigide orgaan met een strikte structuur, de thuishaven van neuzelende bureaucraten, lobbyisten en filibuster. Na de moordaanslag van de Golgari Queen Vraska op de sfinx Isperia, is de planeswalker Dovin Baan opgeklommen tot Grand Arbiter. Zijn meester Nicol Bolas kan tevreden zijn.

Azorius focust op witte en blauwe kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is addendum. Kaarten met Addendum zijn instants die je op elk moment kan spelen, maar een ander, aanvullend of krachtiger effect hebben als je ze speelt tijdens je main phase. Azorius spelen biedt je opties, maar beloont je toch vooral voor een rigidere speelstijl, perfect voor bureaucraten.

Het contrast met The Cult of Rakdos kan niet groter zijn. Al sinds mensenheugenis en de ondertekening van het eerste guildpact wordt deze cultus geleid door de demon Rakdos. Zijn volgelingen geven de spectaculairste feestjes van Ravnica en volgen daarbij het motto “It’s only funny until somebody gets hurt… Then it’s hilarious“. Hoe bloediger, hoe prettiger, dat is Rakdos in een notendop.

Dat motto vertaalt zich perfect in de zwarte en rode kaarten van Rakdos met de mechanic Spectacle. Kaarten met Spectacle kan je doorgaans voor minder mana spelen wanneer een tegenstander tijdens deze beurt al levenspunten verloren heeft. Je hoort het, de shows van Rakdos zijn to die for

Even anarchistisch, maar net dat tikkeltje minder sadistisch, zijn The Gruul Clans. Het oorspronkelijke streven van de clans was het vrijwaren van de natuur van Ravnica, maar naarmate de plane uitgroeide tot één gigantische metropool verloren de Gruul hun doel en geraakten ze in de verdrukking. Nu razen deze wilden tegen alle vormen van beschaving om terug te keren naar een natuurlijke wereld waar het recht van de sterkste geldt. De enorme cycloop Borborygmos die al lang (naar Gruul-maatstaven) als de sterkste gold, werd onlangs van z’n troon gestoten door de jonge planeswalker Domri Rade, die Ravnica wil zien branden.

Rellen, het gebeurt niet alleen op Twitter. Ook de rode en groene kaarten van Gruul hebben de mechanic Riot. Kaarten met Riot zijn steevast creatures, die je een keuze bieden als je ze speelt: ofwel krijgen ze een +1/+1 counter wanneer ze het slagveld betreden en zijn ze sterker dan normaal, ofwel krijgen ze haste en kunnen ze al meteen aanvallen. Riot stackt: als je ervoor kan zorgen dat een kaart met Riot nog eens Riot krijgt, mag je voor iedere instantie van Riot een keuze maken, en kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je beest zowel de +1/+1 counter als haste krijgt.

Ravnica heeft geluk: het heeft twee guilds vol gekke geleerden. Maar waar de Izzet magische chaos veroorzaken, proberen de biomancers van The Simic Combine alle levensvormen te verbeteren en sterker te maken. Dat heeft soms bizarre creaties tot gevolg. Prime Speaker Vannifar, een elf die zichzelf genetisch gemodificeerd heeft met proto-plasmisch slijm, werd tot leider gekozen omwille van haar kordate en proactieve aanpak, in tegenstelling tot de meer bezadigde merfolk Zegana, de vorige guild leader.

Simic focust op groene en blauwe kaarten en wordt gekenmerkt door de mechanic Adapt. Kaarten met Adapt kunnen tijdens de loop van het spel groter en sterker worden: als je een bepaalde manacost betaalt, mag je een aantal +1/+1 counters op een kaart met Adapt leggen, als er tenminste nog geen +1/+1 counters op liggen. Merk op dat je dat allemaal op instant-speed kan doen, wat ervoor zorgt dat Adapt een gemene combat trick kan zijn.

Ten slotte is er ook nog The Orzhov Syndicate. Achter een gouden façade van religie en vroomheid runt deze guild de vele onfrisse en onverkwikkelijke zaakjes van Ravnica. Wee je gebeente als je je schulden aan het syndicaat niet kan aflossen: ze deinzen er immers niet voor terug zelfs de zielen van overleden schuldenaars aan het werk te zetten. Sinds de ondertekening van het guildpact werd de guild gerund door de Obzedat, een groep geesten van de overleden Orzhov-patriarchen. Wèrd, want de eens zo machtige Obzedat werd onlangs uit de weg geruimd door de geestdodende planeswalker Kaya (die eerder op Fiora ook al de Eeuwige Koning Brago eindelijk het hoekje om hielp).

Sterven is geen excuus om je te onttrekken aan je verplichtingen tegenover The Orzhov Syndicate. De guild focust zich op witte en zwarte kaarten en wordt gekenmerkt door de mechanic Afterlife. Creatures met Afterlife laten, wanneer ze sterven, een aantal 1/1 wit en zwarte spirit tokens met flying achter. Zo zijn je dode minions toch niet helemaal weg wanneer ze sneuvelen in the line of duty.

Het schaakbord staat klaar. Vijf van de guilds van Ravnica zijn in handen van Nicol Bolas gevallen, vijf hebben hun onafhankelijkheid kunnen behouden. De draak staat op het punt zijn grote entree in Ravnica te maken. Zullen de planeswalkers van de Gatewatch hem kunnen verslaan? De naam van de volgende set belooft een gigantisch conflict, een onverbloemde planeswalkersoorlog: de War of the Spark staat op het punt los te barsten!

Ravnica Allegiance is te koop vanaf 25 januari.

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties