Pyramid of the Sun is een kaartspel dat zich afspeelt in de oude Azteekse stad Teotihuacan. Spelers helpen met de opbouw van de wereldberoemde zonnepiramide, een bouwwerk dat de eeuwen zou doorstaan om tot vandaag een van de bekendste restanten van het Azteekse volk te zijn.

Pyramid Of The Sun

Spelontwerp: Fréderic Moyersoen
Uitgever: Strawberry Studio
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 8+
Speelduur: 20 min.

De piramide wordt opgebouwd uit kaarten. De basis van de piramide wordt volgens een vast patroon opgebouwd, vanaf daar starten de beurten van de spelers. Tijdens een beurt mag je ofwel twee kaarten trekken van twee verschillende stapels – één met middenstukken en één met zijkanten en toppen – ofwel mag je eender welk aantal kaarten op de piramide plaatsen. Hier zijn enkele regels voor: je kan een kaart bijvoorbeeld enkel plaatsen in het midden van twee onderliggende kaarten.

Aan elke kaart in Pyramid Of The Sun hangt een score vast. Dat zijn punten die aan je totaalscore worden toegevoegd wanneer je de kaarten plaatst. Zowel de kaart zelf als de positie van de kaart zijn punten waard, maar enkel de laagste van twee scores telt. Een kaart van zes punten op de tweede rij leggen zal bijvoorbeeld maar twee punten opleveren. Kaarten op de rand van de piramide leveren dubbele punten op, een segment dat dient als top van de piramide geeft je driedubbele punten.

Pyramid of the Sun

Sommige kaarten bevatten symbolen. Wanneer je een kaart met een symbool bovenop een kaart met datzelfde symbool legt, mag je ofwel een extra kaart nemen ofwel punten ontvangen voor elke kaart met datzelfde symbool die aan jouw kaart grenst.

Nadenken over elke zet is zeer belangrijk in Pyramid Of The Sun.0 Een kaart met een hoge score afleggen op een laag niveau van de piramide zorgt ervoor dat je veel punten kan mislopen, maar kan het bijvoorbeeld wel waard zijn als dat betekent dat je je tegenspeler kan beletten een symbool te gebruiken.

Het spel eindigt wanneer het laatste deel van de piramide gelegd is. Eens heel de structuur gebouwd is, tellen alle spelers hun punten op, de hoogste score wint.

Pyramid of the Sun

Pyramid of the Sun duurt ongeveer 20 minuten om uit te spelen, zelfs iets minder als de spelers het enkele keren gespeeld hebben. De regels zijn simpel genoeg om voor een vlot spel te zorgen, wat het een ideaal reisspel maakt. Let wel dat de kaarten veel plaats innemen wanneer je enkele niveaus hoog zit. Er zijn alternatieve regels voor kortere spellen met minder kaarten, maar ook dan zal je op zijn minst een kleine tafel nodig hebben om te kunnen spelen.

Esthetisch gezien is Pyramid of the Sun een mooi spel. De kaarten zien er goed uit en eens je piramide wat hoogte begint te krijgen zie je dat alles steeds een mooi geheel vormt. De gameplay zelf is echter waar het spel soms wat de mist in gaat.

Pyramid Of The Sun

Het scoresysteem.

Er is geen enkele manier om in te schatten wat voor kaarten je tegenspelers hebben. Door de regel dat iedereen in één beurt zo veel kaarten mag leggen als ze willen, is het perfect mogelijk voor spelers om enkele kaarten op te sparen tot het einde, om dan met alle punten te gaan lopen. Het feit dat dat het einde lijkt te zijn van elke sessie, haalt de herspeelbaarheid nogal onderuit.

Mijn grootste ergernis aan Pyramid of the Sun was het scoresysteem. Je houdt de score bij op een scorebord dat op twee kaarten staat gedrukt. Je legt die naast elkaar en houdt daar een score van nul tot negen op bij. Zodra je voorbij de negen bent, werk je met kaartjes die van +10 tot +80 gaan. Het geheel is onoverzichtelijk en zorgt voor veel overbodige rommel op een tafel die al grotendeels wordt ingenomen door de piramide zelf.

Hoewel het spel je doet nadenken over je zetten en je opties geeft om veel punten in één zet te scoren, heeft het niet voldoende diepgang om langdurig gespeeld te worden. Na enkele sessies heb je alles gezien wat Pyramid of the Sun te bieden heeft en zal het algauw stof verzamelen in de kast.

 

Geïnteresseerd in de bordspellen van NSKN?

6 Matig

Pyramid Of The Sun is een spel dat leuk is om enkele keren te spelen, maar je algauw zal doen verlangen naar betere alternatieven. Door een overbodig omslachtig scoresysteem en gameplay die weinig ruimte laat voor creativiteit, is er weinig dat mensen zal overtuigen om te blijven terugkeren naar dit spel.

  • GAMEPLAY 6
  • VORMGEVING 7
  • LEERBAARHEID 7
  • OPSTELLING 5
Share.

About Author

Jens Osaer

Jens speelt games, is gepassioneerd door Dungeons & Dragons en maakt deel uit van Elven Voor Twaalven. Daarnaast leest hij ook graag eens een boek of comic.

Reacties